Slukøra Posted November 30 Report Share Posted November 30 Jeg fortsetter å spamme dere med idiotspørsmål. Litt kontekst finner dere her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/85465-starte-på-nytt-10-sluker-og-spinnere-for-fiske-av-ørret-på-fjellet/&do=getNewComment https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/85482-4-delt-9-stang-for-ørretfiske-på-fjellet/&do=getNewComment Så mens jeg ryddet og fant noen små 6" teleskopstenger, så fant jeg også 3 sneller. Spørsmålet er enkelt og greit om noen av disse kan duge til enkel ørretfiske på fjellet. De ser ut til å være ok funksjonelt. Jeg har sett noen YouTube videoer av hvordan man kan gi enkelt vedlikehold på disse så det tenkte jeg i så tilfelle å gjøre. Og bytte sene. Men er det bortkast tid og penger? Bør jeg like godt kjøpe meg ny snelle også sammen med stang (se lenken ovenfor)? Eller er det kanskje et ferdig sett med stang og snelle som er mer fornuftig å velge enn å gå ned denne stien? Jeg er sikkert mer enn gjennomsnitt opptatt av å bruke det man har så om en av disse kan fungere så gjør det mitt gjenbrukshjerte glad. Shimano Hyperloop 2500 FB (0.20-240 ; 0.25-160 ; 0.30-110) Abu Garcia Cardinal 53 size 3 (0.20-240 ; 0.25-160 ; 0.30-110) Abu Garcia Cardinal Classic 20 (0.15-180 ; 0.18-150 ; 0.20-100) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 30 Report Share Posted November 30 (edited) Jeg kjenner ikke disse snellene spesifikt, men så lenge slurebremsen ikke er hakkete, og snella fungerer OK, kan man naturligvis bruke en eldre snelle. Av disse snellene har jeg nok mest "tro" på Shimano-snella. Og 2500 er jo "riktig" størrelse for fjellfiske. Spolens form og måten sena legges på spolen på vil påvirke kastelengden. Det er kanskje den største utfordringen ut over slurebremsens kvalitet? og btw, kast den gamle nylonsena. Til spinnfiske på fjellet trenger du uansett braid. Edited November 30 by piscator 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slukøra Posted November 30 Author Report Share Posted November 30 5 minutter siden, piscator skrev: Jeg kjenner ikke disse snellene spesifikt, men så lenge slurebremsen ikke er hakkete, og snella fungerer OK, kan man naturligvis bruke en eldre snelle. Av disse snellene har jeg nok mest "tro" på Shimano-snella. Og 2500 er jo "riktig" størrelse for fjellfiske. Spolens form og måten sena legges på spolen på vil påvirke kastelengden. Det er kanskje den største utfordringen ut over slurebremsens kvalitet? og btw, kast den gamle nylonsena. Til spinnfiske på fjellet trenger du uansett braid. Du mener jeg må gå for braid altså? Jeg trodde for amatører og nybegynnere at det var bedre å holde seg til monofilament? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 30 Report Share Posted November 30 absolutt, særlig nybegynnere vil ha mye å hente på å bruke braid! Du kaster mye lengre, fordi sena er mye tynnere og glattere, og den er stum, slik at du kroker fisk bedre. Jeg bruker imidlertid fortsatt nylon til meitefiske. Grunnen til dette er delvis at meite innebærer mer bunnkontakt, og nylon er mer slitesterkt. Delvis medfører meite mer forsiktige napp, og med den direkte kontakten braid gir, øker det risikoen for at fisken spytter ut agnet. Når du bruker braid, må du bruke en fortom på 1-2 meter av fluorkarbon. Til vanlig fjellfiske bruker jeg ca 0.25 FC fortom og 0.12-0.14mm braid (at diameteren ikke er helt som det oppgis, som det nevnes i annen tråd er riktig, men det har ingen stor praktisk betydning). Jeg skjøter fortommen til braiden med en dobbel UNI-knute. Det at braid er helt stum, gjør også at man må kjøre fisk med litt løsere slurebrems enn når man bruker nylon, delvis for å unngå at krokholdet rives i stykker, eller at sena ryker. Dette er særlig viktig på kort rett før landing. Hvis du tørker sena godt mellom hver gang den brukes, har braid teoretisk sett evig liv. Nylon derimot må skiftes med jevne mellomrom, fordi den "råtner". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 30 Report Share Posted November 30 57 minutes ago, Slukøra said: Du mener jeg må gå for braid altså? Jeg trodde for amatører og nybegynnere at det var bedre å holde seg til monofilament? Braid gir mindre floker og lengre kast som i fjellet har en tendens til å bety mer fisk, det er det beste for de fleste. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slukøra Posted November 30 Author Report Share Posted November 30 Jeg takker for deres råd. Dette var ny og nyttig informasjon for meg. Jeg velger å høre på deres råd. Jeg skal ha inn en bestilling på noe småting på Skittfiske i kveld før Black Friday tilbudene går ut. En av dere som kunne tenke seg å lenke til fornuftig braid og fortom jeg kan kjøpe med samtidig? Dette er upløyd mark for meg så jeg aner ikke hva jeg burde kjøpt. Men igjen, husk jeg er en nybegynner så man trenger ikke anbefale det dyreste og råeste Jeg tenker i kategorien "godt nok". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 30 Report Share Posted November 30 29 minutes ago, Slukøra said: En av dere som kunne tenke seg å lenke til fornuftig braid og fortom jeg kan kjøpe med samtidig? Dette er upløyd mark for meg så jeg aner ikke hva jeg burde kjøpt. https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/berkley-eu-buflfs14-42-bkfrln-fs-20mm-150m-smoke-FS622894 Kjøp i 0.10mm, så kjøper du noe 0.25-0.30 monofilament du kan bruke som fortom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 30 Report Share Posted November 30 Jeg brukte en Cardinal av den første typen i veldig mange år. Aldri noe problem med den. Men i forhold til en ny snelle er den selvfølgelig ikke all verdens. Men er du glad i gjenbruk og ikke skal bruke de til prestisjefiske, så er det bare å kjøre på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 30 Report Share Posted November 30 til fortom, Berkeley Trilene Fluorocarbon. Ikke den sterkeste, men vanvittig slitesterk. Ikke forhåndsstrukket, som mange foretrekker til fluefortommer. Til fjellfiske passer 0.25-0.28mm. Så at de har den på tilbud nå. braid er dyrt, men det lønner seg ikke å renonsere på kvalitet; jeg har brukt PowerPro, Berkeley X9 og Daiwa J-braid expedition. Alle de er gode, med litt ulike egenskaper. Tykkelsen er ikke helt den som står på pakka, men som sagt uten de store praktiske konsekvensene. PowerPro så vidt jeg kan bedømme den klart mest slitesterke av disse braidene, selv om den kanskje har litt lavere forhold mellom bruddstyrke og diameter. Mange bruker Fireline, men den har jeg aldri likt, jeg synes den er for lite slitesterk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 30 Report Share Posted November 30 43 minutes ago, piscator said: Mange bruker Fireline, men den har jeg aldri likt, jeg synes den er for lite slitesterk. Anbefal gjerne noe annet hvis du har god erfaring innenfor prisklassen. Har brukt Fireline en del opp i gjennom årene og til 199 kr for 150 meter virket det som en grei deal per dags dato. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted November 30 Report Share Posted November 30 (edited) Jeg vender stadig tilbake til Fireline. Jeg liker braiden litt stiv, slik den er, da det gir mindre floker. For øvrig har jeg også mest trua på den Shimano-snella over. Hyperloop er vel en av de billigste snellene Shimano har laget, men jeg har aldri vært borti Shimano-sneller som er direkte dårlige og ikke kan brukes. Men jeg har slitt ut flere Shimano-sneller, så tilstanden spiller selvsagt inn. Noen dråper tynn olje kan gjøre underverker for sneller som har ligget en stund. Noen dråper på hver side der sveiva er festet og noen dråper på akslingene spolen er festet på. Det finnes egen snelle-olje, men symaskinolje funker også. Edited November 30 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 30 Report Share Posted November 30 2 hours ago, TT said: men symaskinolje funker også. hører også bra ting om våpenolje, men har ikke prøvd selv. Kjøpte selv noe Ardent greier til sneller. * Ardent Reel Oil * Ardent Bearing Oil * Ardent Reel Grease Om det er nødvendig med "bearing oil" vet jeg ikke, men grease er absolutt noe man bør ha til en del forskjellige deler i en snelle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slukøra Posted December 1 Author Report Share Posted December 1 Jeg kjøpte inn stang, line og noen sluker/spinnere som jeg fikk anbefalt her på forumet fra Skitt Fiske i går kveld. Jeg tok også med litt olje og fett. Jeg tror også vanlig symaskinolje ville fungert, men det kostet mikroskopisk. Har sett noen YT videoer på hvordan gjøre enkel service på sneller så jeg tenkte ta en runde på alle 3. Blir nok den Shimano som blir å forsøke. Nå har jeg jo ny stang, line og sluk/spinnere, og hvis ikke snella virker så får jeg koste meg en ny til våren. Blir nok ikke brukt før fotturene på fjellet starter i overgangen vår/sommer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 1 Report Share Posted December 1 Shimano Hyperloop kostet rundt 3-500 med en villedende pris rundt 7-800. Jeg hadde 4 av disse som jeg brukte til enklere meite ala ismeite, og alle er fortsatt med oss. (Riktignok 1000-størrelsen). Helt kurrante sneller til en billig penge, og mens 1000-størrelsen ikke håndterer multifilament særlig godt så gjør sikkert 2500-størrelsen det rett og slett fordi det er enklere å få god senepålegging på større spoler. Ble også solgt i sett. Abu Garcia Cardinal (53) var den rimeligste modellen i Cardinal-serien om jeg husker riktig. Den ble solgt til 2-300 med en villedende pris rundt 500. Den store svakheten med disse var senepåleggingen som var sånn passe, men med myk monofilament og en bruker som holder sena nogen lunde stram ved innsveiving så går det greit. Ble også solgt i sett. Abu Garcia Cardinal Classic har jeg ingen personlig erfaring med, men det kan se ut som en kloning av tidligere nevnte Cardinal, enten før eller etter den i tidslinjen til ABU. For bruken din holder jeg en knapp på Hyperloop her. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted December 1 Report Share Posted December 1 3 timer siden, Slukøra skrev: Jeg kjøpte inn stang, line og noen sluker/spinnere som jeg fikk anbefalt her på forumet fra Skitt Fiske i går kveld. Jeg tok også med litt olje og fett. Jeg tror også vanlig symaskinolje ville fungert, men det kostet mikroskopisk. Har sett noen YT videoer på hvordan gjøre enkel service på sneller så jeg tenkte ta en runde på alle 3. Blir nok den Shimano som blir å forsøke. Nå har jeg jo ny stang, line og sluk/spinnere, og hvis ikke snella virker så får jeg koste meg en ny til våren. Blir nok ikke brukt før fotturene på fjellet starter i overgangen vår/sommer Da må du holde oss oppdatert på turer og fangst når den tid kommer:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 1 Report Share Posted December 1 Ved nærmere ettersyn ser jeg at disse tre snellene dessverre er helt ubrukelige. De har jo sveiva på høyre side! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slukøra Posted December 3 Author Report Share Posted December 3 Fikk alt fra Skitt Fiske i dag. Jeg er dårlig på teknologi og enda dårligere på Google så jeg bommer ofte på det jeg leter etter. Noen som kan lenke til en god YT video eller nettside for pålegging av nytt snøre? De gangene jeg har byttet snøre så ender det som regel med floker, knuter og rot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts