Slukøra Posted July 13 Author Report Share Posted July 13 For en som aldri har brukt slikt så er ikke "hva som helst" så veldig mye hjelp Jeg aner jo ingenting om tykkelser eller egenskaper med slikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 13 Report Share Posted July 13 1 time siden, Slukøra skrev: For en som aldri har brukt slikt så er ikke "hva som helst" så veldig mye hjelp Jeg aner jo ingenting om tykkelser eller egenskaper med slikt. Om du skal handle på xxl: FireLine 0,10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slukøra Posted July 13 Author Report Share Posted July 13 1 time siden, TT skrev: Om du skal handle på xxl: FireLine 0,10 Supert Takk skal du ha. Da forsøker jeg det på en av snellene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted July 14 Report Share Posted July 14 11 hours ago, Slukøra said: For en som aldri har brukt slikt så er ikke "hva som helst" så veldig mye hjelp Jeg aner jo ingenting om tykkelser eller egenskaper med slikt. Braid i 0.10mm tilsvarer omtrent 0.25mm monofilament i styrke, men tåler mindre "abrasion" altså feks hvis man kommer borti en skarp stein. Og som @TT sier, så er Fireline helt greit, og ofte tilgjengelig, grunnet langvarig popularitet i Norge. Men du kan ærlig talt kjøpe det tynneste du finner hvor som helst og du vil ha relativt god opplevelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 14 Report Share Posted July 14 (edited) Den 13.7.2026 at 11.40, Gabriel skrev: Tja, mono.. har sin plass og den plassen er stort sett fortom, rigger eller stangfiske fra båt. Jeg har brukt kun braid de siste årene, men satte mono på en snelle i fjor og det er jo helt greit å bruke, du får fisk på det. Men i mitt fiske er kasteavstand viktig, og ved å bytte fra mono til braid oppnår man massive økninger i kasteavstand, spesielt når man fisker med lette wobblere eller spinnere. Du får også en helt annen følelse over hva som foregår i enden av snøret, det er lett å kjenne igjen bitt eller det øyeblikket når sluken treffer bunn. Og ikke minst så er det mye mindre floker når man bruker braid, ettersom snøret ikke har "minne" på samme måte som mono har. Men hovedpoenget er kasteavstanden, når en 5 grams spinner er noe du kan kaste 50m åpner det fantastiske muligheter for å få mer fisk. I tillegg til det du nevner her, så bruker jeg mono til markfiske etter laks og sjøørret i den lokale bekken her i Tigerstaden. For det første er kasteavstand ikke noe tema, det er stort sett snakk om å vippe agnet ut. For det andre måtte man uansett brukt en lang monogortom, for det er steinete og uren bunn. Og for det tredje er det mye lettere å knyte om når man ryker av, med ren mono. Og her er det mye å sitte fast i; Handlevogner, elsparkesykler, osv. Edited July 14 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts