Jump to content
Fiskersiden

Andre norske fiskeforum?

Slukøra
 Share

Recommended Posts

Jeg er jo sylfersk her på forumet, og håper jeg ikke tråkker på noen tær eller fornærmer noe hvis jeg spør om det finnes noen andre mer aktive norske fiskeforumer?

De ukene jeg har hatt konto her så har det vært ekstremt liten aktivitet med kun en håndfull personer som svarer.

For all del: jeg har fått svar på (nesten) alt jeg har spurt om, men med så mange hundretusen som fisker i Norge så hadde jeg forventet mye mer aktivitet.

Jeg er ivrig jeger og skytter, og Kammeret har hundrevis av aktive deltakere og haugevis med poster hver dag. Hver time om man gidder sjekke så ofte.

Er mye på fjellet, og Fjellforum er tilsvarende. 

Samler på klokker og Tidssonen er i samme divisjon med over 100 poster hver eneste dag.

Synes derfor det er rart at det er så «dødt» her og lurer på om dere kjenner alternativer?

Beklager på forhånd mulige fornærmelser og er klar til å få kjeft :D

vanskelig å si hvorfor det er så lite aktivitet her. Man kan jo snu på det, og spørre hvorfor er det så mye aktivitet på de andre foraene. Det var jo mye aktivitet her tidligere, men så tok jo fjesboka, og ymse lukkede fora over, og det ble ganske så glissent i løpet av relativt kort tid. Sånn har det også vært innenfor en del andre aktiviteter, som for eksempel fotball. Så hvorfor det er så mye mer aktivitet på fora om jakt, fjell og klokker er jo ikke så lett å si.

Men jeg kan peke på en mulig årsak til at folk har flagget ut fra et fiskeforum som dette. Mange, ikke alle, som kom innom her var typisk "lykkejegere", som kom hit for å fiske (sic) til seg opplysninger om gode fiskeplasser og metoder, uten å bidra så mye selv. Det er muligens en generell greie at man i vår tid tror at man skal komme til dekket bord overalt, uten å gjøre en egeninnsats. Men det fikk jo også mer praktiske og groteske utslag, som at mange gode fiskevann ble overbelastet/overbeskattet. Å bidra her inne ble rett og slett ris til egen bak for mange. Dette er slik jeg ser det en viktig grunn til at mange flagget ut og at det er langt færre fiskerapporter nå enn det var i de gode gamle dager.

Årsaken til at det er mye aktivitet på de andre forumene er jo fordi man har lykkes med å lage et velfungerende nettsamfunn hvor mange uselvisk deler og hjelper. Her diskuterer man kaliber til jakt, ombygging av rifler og pistoler, egnede 4 sesong telt, rødsprit primuser, Rolex vs Tudor og klokker til konfirmanter.

Var dette jeg hadde håpet å finne her også .

4 timer siden, Slukøra skrev:

Årsaken til at det er mye aktivitet på de andre forumene er jo fordi man har lykkes med å lage et velfungerende nettsamfunn hvor mange uselvisk deler og hjelper.

Det var jo slik på FS for noen år tilbake. Det burde som du peker på, være grunnlag for et aktivt fiskeforum i Norge. Det er jo tross alt noe svært mange driver med. Hvorfor det tørket inn, er vanskelig å si. Særlig når man ser at andre forum er oppe og går. F.eks. er jo Baatplassen et svært aktivt forum for de båtinteresserte, og det er vel minst like mange sportsfiskere? (Selvsagt med betydelig overlapp ;)). 
Det er mye fiske-aktivitet på FB, men det blir veldig fragmentert og hvem som helst kan opprette en ny gruppe. FB er dessuten elendig på historikk, mens man på FS finner igjen innlegg som er 10-15 år gamle. 

Jeg kjenner ingen andre aktive fiskeforum i Norge. Det er noe fiskeaktivitet på Fjellforum. OFA hadde en kurant forum, men la det plutselig ned for noen år tilbake. I Sverige hadde de et ganske bra og allsidig fiskeforum, men jeg har ikke sjekket status der på lenge. 

• Thanks 1

7 hours ago, Slukøra said:

Årsaken til at det er mye aktivitet på de andre forumene er jo fordi man har lykkes med å lage et velfungerende nettsamfunn hvor mange uselvisk deler og hjelper. Her diskuterer man kaliber til jakt, ombygging av rifler og pistoler, egnede 4 sesong telt, rødsprit primuser, Rolex vs Tudor og klokker til konfirmanter.

Var dette jeg hadde håpet å finne her også .

Fiskersiden var også slik en gang i tiden, men på den tiden var det generelt sett mange flere forum og mye større aktivitet på alle forum, ikke bare Fiskersiden. 
Men så har aktiviteten dødd sakte ut på de fleste forum, og da er det noen få som står igjen men selv de er en skygge av hva de en gang var. 

Fjellforum er ett av dem, og det er kanskje fordi de har hatt et svært bredt spekter og aktive moderatorer som har vert flinke til å beholde god stemning på forumet. 

Mens Kammeret er et annet, det tror jeg har mye å gjøre med at jegere generelt har et større informasjonsbehov enn fiskere. Du må i praksis ha egen jaktdress, det skaper diskusjoner. Så skal man frakte dyrene, det skaper diskusjoner, så skal man slakte dem, det skaper diskusjoner, så skal man produsere egen ammunisjon, det skaper diskusjoner, våpen skal vedlikeholdes, det skaper diskusjoner osv osv osv. Samme med kikkerter, jaktstøvler, varmesøkende kikkerter osv. Utstyrslisten er veldig lang som igjen holder aktiviteten oppe året rundt. Og i tillegg til det har du jo alt slags juss/regelverk, teknikk og ballistikk, så da holder det relevansen høyere og fagpraten blir mer avansert. 

Mens de fleste som fisker tar med seg en gammel stang i fra garasjen, går ned til vannet og tar noen kast med en skje eller sildesluk. De har ikke nødvendigvis den store interessen, og du trenger ikke egne fiskerklær eller sko for å holde på. Samtidig så har fiskersiden hadde klare konkurrenter i Artsfiske som pleide å være en egen side og Fluefiskesiden. Mens diskusjoner om klær og telt ofte går på Fjellforum. 

Slik sett har ikke Fiskersiden overlevd overgangen like godt, og når aktiviteten faller under en kritisk grense så får man fort en ond spiral. For det er jo slik at aktivitet avler ytterligere aktivitet. 

Og mindre aktivitet i et fiskerforum er vel også naturlig av andre årsaker, jegere har sine fastsatte terreng, mens fiskere har sine "hemmelige godplasser plasser som de skal ta med seg i graven". Så det som kanskje hadde hatt størst verdi diskusjonsmessig er gjerne noe av det fiskere holder tettest til sitt eget bryst. 

Når det kommer til hvor medlemsmassen ble av? YouTube og Instagram har nok tatt over mye som infokanal, og Facebook grupper har tatt medlemmene. 

En av de mest aktive Facebook gruppene for Fiske er vel "Vi som fisker med Duo", der ser du flerfoldige innlegg og masse diskusjoner hver dag. Men det er jo litt circlejerk rundt Duo og en del andre merker fra samme forhandler, er veldig skeptisk til om markedsføringen der er heeelt innenfor eller ikke. Men fokuset det er jo også ørretfiske og gjerne mjøsfiske, mesteparten av innleggene har med mjøsfisket å gjøre. 

Det er vel egentlig også en trend med internasjonale forum, jaktforumene har mer aktivitet og større brukermasser enn fiskerforumene. 

Så jeg tror egentlig ikke du finner noe særlig. Selv er jeg bare glad fiskersiden fremdeles eksisterer for det er mye god info i gamle tråder. 

Edited by Gabriel
  • Like 1
  • Thanks 1