TT Posted December 10, 2025 Report Share Posted December 10, 2025 Fiskersidens egen julekalender ligger med brukket rygg og har ikke fått påfyll i lukene på flere år. Barna forlanger likevel kalender hver desember, og i år klarte jeg kunststykket å kombinere fiske og kalender. For første gang på ca 50 år gleder jeg meg hver dag til at kalenderen åpnes: Mer om innholdet følger etter hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 10, 2025 Report Share Posted December 10, 2025 Artig! Kom svært nær å kjøpe den til samboeren i år men endte med noe kjedelig og ikke fiskerelatert. (Etter noen år med Kanal Gratis sin kalender). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 29, 2025 Author Report Share Posted December 29, 2025 Her er fasiten. 24 jigger, wobblere og div andre gjedde- og abborsnacks. Den tomme slukboksen jeg fant fram, så lenge ut til å holde, men da luke 21 åpenbarte en Westins Jätte, var slaget tapt. Nå er det bare å vente til våren. Ps sluken i nedre venstre hjørnet er en annen premie og var ikke i kalenderen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 30, 2025 Report Share Posted December 30, 2025 Om ikke annet er abboren øverst til høyre der en lovende sak, har sett noen videoer som viser nydelig gange. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted December 30, 2025 Report Share Posted December 30, 2025 19 minutes ago, erik said: Om ikke annet er abboren øverst til høyre der en lovende sak, har sett noen videoer som viser nydelig gange. Det var den første jeg så på også. Men resten? Du kan kanskje si at det er intressante produkter men det er jo også veeeeeldig overvekt av produkter man gjerne ikke kjøper så mye av selv? Gummijiggene og jigghodene gir jo et inntrykk av at de er kjøpt inn via Temu/Aliexpress. Wobblerene passer i stor grad til Gjeddefiske. Får et lite inntrykk av at kalenderen enten er laget for andre land, eller at den er brukt som en mulighet til å dumpe varer som man ikke klarte å selge uten å gjemme det bak en lukket dør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 30, 2025 Author Report Share Posted December 30, 2025 At dette primært var stæsj til abbor (gjørs) og gjedde, var jeg klar over. Nå som Oslofjorden er stengt og 13-åringen har fått litt sansen for fiske, har jeg ambisjoner om å ta opp gjeddefiske litt. At det er utstyr i en slik kalender, som jeg ikke hadde kjøpt selv, regnet jeg også med. På sett og vis er jo det noe av poenget. Hovedpoenget var likevel å ha en julekalender som også far gledet seg litt til å åpne. Og det funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 30, 2025 Author Report Share Posted December 30, 2025 (edited) 3 timer siden, erik skrev: Om ikke annet er abboren øverst til høyre der en lovende sak, har sett noen videoer som viser nydelig gange. I så fall bør vel «morten» i gul-grønt også funke, for halen ser ut til å ha samme fasong. Skal jeg bruke disse, må jeg kjøpe noe jeg aldri har eid; Kroksett/stinger for større jigger. Noen tips? Jeg ser det ligger et utall varianter på nett. I mine yngre gjedde-dager var det kun wobblere som gjaldt. Jigger var for abbor og torsk …. Edited December 30, 2025 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 30, 2025 Report Share Posted December 30, 2025 (edited) Westin sine fungerer fint de, eller så lager du selv. Gjeddejigger nå om dagen rigger jeg bare med shallowskrue, og så vektes de etter dagens behov med pæresøkke i nesen. Edited December 30, 2025 by erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted December 30, 2025 Report Share Posted December 30, 2025 (edited) @erik Har du noen videoer på jigghoder? Har etter hvert veldig mye forskjellig gummi, men jigghodene i seg selv har jeg ikke like mye av. Bestilte faktisk noen nå i det siste, en del av Duo sine BR-Fish hoder. Fikk en massiv pakke med BR-Fish hoder og kropper nå i dag faktisk. Men prøvde meg også på litt diverse kroker og jigghoder fra Temu, det har ikke kommet frem enda men har en tanke om å bokstavlig talt sette dem under lupen for å få et inntrykk av hvordan kvaliteten faktisk er. Edited December 30, 2025 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 30, 2025 Report Share Posted December 30, 2025 Ikke utover videoen over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted December 30, 2025 Report Share Posted December 30, 2025 (edited) Får bare prøve meg frem selv. Kjøpte litt forskjellig nå. Hadde en ganske rå opplevelse tidligere i høst når jeg testet noen Curly-Tail jigger.. Hadde feil jigghode da så fikk ikke noen fisk til å faktisk sitte på kroken.. Alt for lite synlig krok og kun helt fremme. Men traff en helt perfekt balanse mellom flyteevnen til jigg-kroppen og jigghodet slik at jiggen brukte bortimot 20-25 sekunder på å synke 5 meter. Fikk bortimot 10-15 hugg per synk fra nye fisk på hvert kast, gjerne 3-5 av gangen.. Var med en slik en som denne: Tror det er første gangen jeg virkelig har sett hvor mye potensiale som ligger i saktesynkende gummijigger. Edited December 30, 2025 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 30, 2025 Author Report Share Posted December 30, 2025 5 timer siden, erik skrev: Westin sine fungerer fint de, eller så lager du selv. Selvsagt er svaret en Colibri julekalender i en tråd om julekalender! Jeg så de fleste da de kom, men hadde fortrengt denne. Mulig jeg ble skremt av en av de «skumle» lukene. Å lage selv så ut som en trivelig affære. Det skal testes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 31, 2025 Report Share Posted December 31, 2025 Vi begynner å snekre sammen en ambisjon om en ny kalender i 2026. Må bare få litt flere ideer først, og ikke minst gjennomføre de i løpet av de neste månedene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 31, 2025 Author Report Share Posted December 31, 2025 Jeg svingte faktisk innom Torshov sportsfiske nå i årets siste åpningstime, og så etter stæsj til stingere. De hadde det meste, men kun wire med bruddstykke 7 kg. Det synes jeg var unødvendig lite, så det droppa jeg. Så da blir det ikke stinger-mekking første nyttårsdag her i heimen. Men 2026 kan jo bli bra likevel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts