Jump to content
Fiskersiden

Hva slags jiggvekt/jiggstang for hvilken forhold?

Gabriel
 Share

Recommended Posts

Per dags dato har jeg kun en gammel nedarvet jiggstang, og det er en type stenger jeg skjelden har brukt og egentlig ikke vet så mye om. 

Men jeg vurderer å kjøpe meg noe skikkelige greier ettersom jeg regner med at jeg skal drive litt mer med havfiske fremover. 

Men jeg sliter med å bestemme meg for hvilken jiggvekter som egentlig er relevant, jeg vet jo det at i de fleste situasjonene jeg fisker i, så er det relativt lett. For min del er jo det å jigge på 30-50 meters dyp fra fiskekajakk eller relativt lette båter det som er mest relevant, det er jo det jeg kommer til å gjøre mest. 

Men samtidig er det trist å bruke masse penger på en jiggstang som ikke holder mål hvis jeg skal være med venner ut på havet. 

Hadde satt pris på noen innspill og erfaringer som kan hjelpe meg å finne ut av det. Spesielt med tanke på hvilken vektklasser som er relevant for ulike forhold. 

Prøver å finne den balansen hvor utstyret som kjøpes inn ikke blir for tungt til grunt fiske men heller ikke for pinglete hvis jeg får muligheten til å ta turen ut på dypet. 

Her er det mye smak og behag innvolvert. For min del kan jeg ikke huske siste jeg var på fisketur i saltvann uten å ha med (minst) to stenger.

Grunnet stor interesse for vertikalfiske i ferskvann har jeg dratt på meg et ikke ubetydelig antall stenger for det opp gjennom årene, og det er nettopp en slik av de litt stivere variantene jeg bruker for mye av mitt jiggfiske på de dybdene i saltvann. Her hører det riktignok med til historen at jeg også har elektrisk hjulvisp på båten og har god styring på båtens (av-)drift, så jeg kan fiske lettere enn dersom man ikke har slik kontroll. Jeg bruker mye skaller rundt 20-50g etter torsk, sei og lyr og da er nettopp vertikalstengene mine mye morsommere enn tradisjonelle havfiskestenger. Så kombinerer jeg disse med en Savage Salt (Nordic Big Game) med jiggvekt opp til 300g som jeg raskt bytter over til ved behov. 

Fruen er uenig med meg, hun har investert i en Penn Battalion Solid (Jigging) med jiggvekt opp til 200g.  Dette er en "moderne" stang for lett havfiske med tynn klinge og mykere tupp som hun bruker til både jigger og agnfiske på relevante dybder, kombinert med en passende haspelsnelle. For henne dekker den stangen opp det jeg bruker to stenger til, selv om hun må opp på den tyngste havfiskestangen sin noe fortere enn jeg må gå fra min Savage Salt til min tyngste stang. 

Hvis du vil prøve deg på en slik lett vertikalstang som jeg bruker, så kan du det til en relativt rimelig penge med Biltemas art 49-440 som jeg har brukt en hel del i 2025. Kombiner med egnet multiplikatorsnelle (jeg bruker en Shimano Calcutta 200D med 0,12 braid) for lett morro til relativt lite penger. 

Edited by erik

26 minutes ago, erik said:

Fruen er uenig med meg, hun har investert i en Penn Battalion Solid (Jigging) med jiggvekt opp til 200g.  Dette er en "moderne" stang for lett havfiske med tynn klinge og mykere tupp som hun bruker til både jigger og agnfiske på relevante dybder, kombinert med en passende haspelsnelle. For henne dekker den stangen opp det jeg bruker to stenger til, selv om hun må opp på den tyngste havfiskestangen sin noe fortere enn jeg må gå fra min Savage Salt til min tyngste stang. 

Så hun bruker haspelsnelle til vertikalfisket sitt? 

Var inne på tanken selv, har jo en ganske rå haspelsnelle (Twin Power SW 8000) som jeg kunne ha brukt. Men den har jeg veldig grovt snøre på, så snudde litt i den tanken. Liker den ideen om jiggfiske med tynnere multifilament, noe som ser ut til å være på moten nå for tiden. 

Inntil videre ser det ut til at jeg kanskje går for en kombo med: 
Ocea Conquest CT 301 MG

Sammen med: 
Shimano Ocea Jigger Fullbend B60-3

Ser denne komboen blir brukt en del til kajakkfiske i andre land så da virket den potensielt intressant for min del også. Men det blir nok uansett ikke besluttet noe før om en ukes tid eller to. Vil vente å se om jeg forandrer mening. 

Fruen har relativt små hender og sliter litt med å holde multiplikatorsneller som ikke er lavprofil stødig under innsveiving, så hun er generelt glad i haspel.

Men når det er sagt, ser jeg klare fordeler med haspel på disse dybdene. Hun når ned til fisken før meg og kroker fisk vi slipper på basert på informasjon fra ekkoloddet før jeg har fått min jigg ned på riktig dybde. Hun får også lettere kastet med det samme utstyret mot fisk som «plutselig» viser seg i passelig avstand. Men jeg har vært multiplikator-enusiast siden jeg var guttunge og har store nok hender så jeg konverterer neppe. :ph34r:

Men du nevnte vertikalfiske i ferskvann? 

Jeg vet jo at det funker på det meste men er det noen spesifikke arter du har i tankene? 

Hun får også lettere kastet med det samme utstyret mot fisk som «plutselig» viser seg i passelig avstand. Men jeg har vært multiplikator-enusiast siden jeg var guttunge og har store nok hender så jeg konverterer neppe.

I den anledning skal det nevnes at Shimano kom med noen "Jigging + Casting" sneller nå, som primært er ment til Jiggfiske, men som også har samme type bremsesystem som de andre baitcasterene de har. 

Det betyr at man fint kan jigge og kaste med dem på samme tur. 

Shimano har også enkelte Jigging + Casting stenger som igjen er laget nettopp for å gi den muligheten til å gjøre begge deler. (Innenfor Light Jigging segmentet)

Edited by Gabriel

Ja, til dette «lette» vertikalfisket i saltvann bruker jeg stenger designet for vertikalfiske i ferskvann. Nå klarer jeg fint å kaste litt med mitt også, men jeg må justere kastebremsen først og mine stenger har ofte en veldig livlig tupp som er mer krevende å kaste med (versus stenger for å kaste med) uten kråkereir.

On 1/12/2026 at 10:01 PM, erik said:

Abbor, gjedde, gjørs, røye og ørret.

Her skulle jeg gjerne ha sett en video om det, "Vertikalfiske i ferskvann". 

Jeg sliter rett og slett litt med å se for meg så mange situasjoner hvor vertikalfiske er førstevalget i ferskvann. 

Jeg fisker jo mye på bunnen av diverse vann selv. Men da er det snakk om kast og dra langs bunn, feks dropshot eller carolina rig type oppsett, ikke rent vertikalfiske. Så dette vil jeg gjerne høre mer om. Min tanke er jo gjerne at for at verikalfiske skal fungere så må vannet være minst 15-20 meter dypt? 

La også inn en bestilling på stangen og snellen jeg listet tidligere... :) Ikke akkurat et fornuftig valg men så er jeg heller ikke alltid så veldig fornuftig med tanke på fiskeutstyr... 

• Like 1

Ufornuftige avgjørelser må man koste på seg innimellom.

Våre svenske naboer må ansees som drivende innen dette, så skal du se i en retning så er det østover. Måten jeg vertikalfisker etter disse artene er ganske forskjellig så det får bli et prosjekt til sommeren å lage en film om hver ala dropshot-filmen jeg lagde i høst. Men jeg har ingen hemmeligheter eller magiske triks som ikke noen andre har skrevet om eller filmet tidligere. 

• Like 3

50 minutes ago, erik said:

Våre svenske naboer må ansees som drivende innen dette, så skal du se i en retning så er det østover. Måten jeg vertikalfisker etter disse artene er ganske forskjellig så det får bli et prosjekt til sommeren å lage en film om hver ala dropshot-filmen jeg lagde i høst. Men jeg har ingen hemmeligheter eller magiske triks som ikke noen andre har skrevet om eller filmet tidligere. 

Det hadde allikevel vert intressant, for min del sliter jeg litt med å se for meg nøyaktig når man eventuelt ville ha valgt det som fremgangsmåte kontra feks dropshot-fiske. Jeg vet jo at det funker, isfiske er jo rett og slett vertikalfiske, men det er så utrolig skjelden at jeg gjør det. 

Samtidig sliter jeg litt med å se for meg hvilke dyp det er relevant for, som jeg nevnte tidligere. På isen kan man jo gjøre det på under en meters dyp og forvente at det fungerer perfekt, men vil ikke en båt gjerne skremme fisken? 

Angående dybde så fisker jeg stort sett røye på 20-40 meters dyp hvor jeg slipper på fisk tett på bunnen til noen meter over, ørret pelagisk men ofte over 15-50 meter, abbor typisk på 2-30 meter og gjedde/ gjørs pelagisk ala ørret. Utfordringen er å finne fisken, og sekundært å holde båten i posisjon.

Røye gjelder det å finne med ekkoloddet, når du først har funnet fiskene er det enkelt å holde posisjonen siden de svømmer lite rundt så du kan bruke elmotor med GPS. Resten handler om tålmodighet siden røye gjerne har utpregede bittperioder. Her er en litt eldre artikkel om temaet: 

https://teamcolibri.blogspot.com/2014/09/litt-mer-info-om-ryeturen-pa-tyrifjorden.html?m=1

For ørret så er det litt ala live-fisket og vi kombinerer disse. Utfordringen er å være på riktig sted til riktig tid så du er der ørreten faktisk jager akkurat da. Båten holdes i ro med elmotor og så venter du på at fisken tilfeldigvis svømmer inn under båten Dette er typisk enklest på våren, da ørreten følger byttefisken og jager på veldig små områder i en kort periode før alt sprer seg utover. Dette har jeg forsåvidt en video av her:

Abbor blir mye som med isfisket, bare med båt. Vi bestemmer oss for område, og drifter kontrollert over det området enten med vinden eller elmotoren. Denne teknikken tyr jeg gjerne til når fisket er håpløst dårlig, typisk senhøstes eller rett etter isløsning hvor fisken bare står og sturer.

Gjedde/ gjørs handler om å like å kjøre båt. :) Man kjører rundt i 3-4-5 knop mens man følger med på sidescan (og 2D eller live). Når man ser noe spennende setter man en markør på det med plotteren, hiver i reversen og prøver å manøvrere båten over fisken så man får fisken rett under seg før man slipper jiggen mens man holder båtens posisjon etter beste evne med påhengeren. Krevende teknisk, krevende mentalt siden man mister troen på egen evne til å finne fisk å slippe på og krevende med tanke på å kontrollere båten versus det man ser på skjermen. Svenskenes kaller dette «prikkskytte».

Edited by erik

Så med andre ord kan du si at jiggfisket ditt i ferskvann stort sett skjer i store vann som feks Mjøsa/Tyrifjorden da? 

Da er det ikke så veldig annerledes fra det jeg har tenkt selv. Det vannet hvor jeg har tenkt mest på å jigge etter ørret er jølstravatnet, hvor tanken er å finne ørret på dypet ved hjelp av sonar for så å jigge etter den. En teknikk jeg ser er utrolig effektiv i USA. 

Har forøvrig oppdaget at jeg har vert "sær" i valget mitt av jiggsnelle og gått for en venstrehåndsversjon. Noe som knapt er mulig å få tak i på det norske markedet. 

Men det tror jeg uansett at jeg vil trives veldig godt med. 

Mitt vertikalfiske foregår nok på mindre innsjøer også, feks Lyseren som jeg fisket mye på i 2023 og 2024, og noen andre "jollevann" som jeg ikke skal navngi. Men det er naturlig for min del å legge mesteparten av min tid i innsjøer som er store nok til at jeg kan bruke båten min der. Tyrifjorden er mitt "hjemmevann" så naturlig nok fiskes det mye der, selv om søndre deler av Mjøsa fikk litt fokus i fjor og sikkert vil få det i 2026 også. Øyeren og Vansjø legges det ned mye tid i, og så var Randsfjorden mye besøkt frem til røya der ble fredet.

Som for så mye annet fiske så handler mitt vertikalfiske en hel del om å være på rett sted til rett tid, og den eneste muligheten til å selv finne ut av det (i motsetning til å bli fortalt det fra andre) er ved å legge ned mye tid på ett sted. Det holder ikke å bare bli kjent rent geografisk, man må bli kjent under ulike årstider og værforhold også. Jeg synes det er gøy med oppdagelsesferd ala søndre deler av Mjøsa, men det er ekstremt tidkrevende versus antall fisk i håven når jeg allerede har 40-ish års erfaring andre steder å lene meg på. Dog har samboerens/ matrosens forkjærlighet for saltvann medført mye oppdagelsesferd etter at hun dukket opp for noen år siden, for min tid før det ble hovedsakelig brukt i ferskvann. 

Apropos Lysern, som @eriknevner over her, så sjekka jeg for kort tid siden status hva gjelder båtbruk. 
Oslofjorden er jo som kjent no-go, så jeg og jr må trekke innover land …

Jeg hadde en ide om at det var maks 5 hk på Lysern. Greit nok, da jeg har en 3,5 hk stående. Så hadde jeg også en ide om at det før eller siden ville bli innført krav om el.motor. 

Fasiten er at det ble innført krav om el 1. jan, men bare i Østfold-delen. Nord for kommunegrensa er det fremdeles lov med 5 hk bensin. En litt krøkkete forvaltning, spør du meg, for man kan jo som kjent ikke se den grense under vann ….

Ja, det er forbausende vanskelig for to nabo-byråkrater å prate sammen, eller å lese et vanndirektiv med samme forståelse. Og så lurer man på hvorfor det er lurt å slå sammen kommuner og fylker….

Jeg har alltid kjørt elektrisk der og synes det fungerer fint. Jeg opplevde dog stadig vekk at andre kjørte rundt i plan. Med ny forskrift er det lov å håpe at roen senker seg litt der fremover.

• Like 1

3 timer siden, erik skrev:

Ja, det er forbausende vanskelig for to nabo-byråkrater å prate sammen, eller å lese et vanndirektiv med samme forståelse. Og så lurer man på hvorfor det er lurt å slå sammen kommuner og fylker….

Jeg har alltid kjørt elektrisk der og synes det fungerer fint. Jeg opplevde dog stadig vekk at andre kjørte rundt i plan. Med ny forskrift er det lov å håpe at roen senker seg litt der fremover.

Kommune- og fylkessammenslåing er jeg positiv til, dog kan det vel diskuteres hvor vellykket Viken var. Men den lar vi ligge nå …

Jeg er pt ikke en lykkelig eier av el.motor. I tillegg ligger de områdene jeg fisket på i gamle dager da jeg vanket på isfiske-stevner (jeg er jo Lysern-prins!), i Enebakk kommune. Og konservativ som man jo blir med årene, er det nok disse områdene jeg også vil oppsøke med båt.  Så jeg vurderer en tur til våren med bensin på tanken. Jeg må bare finne ut hvor jeg kan sjøsette jolla. 

Edited by TT

25 minutter siden, erik skrev:

Begge "rampene" jeg vet om i Lyseren er stengt med kjetting, pga fare for smitte av krepsepest. Ergo må sjøsetting skje med håndmakt. 

Håndmakt er håndterbart om jeg skiller båt og motor. Jeg fant på flyfoto en rampe med parkering nord-øst i vannet. Den så lovende ut. 

Japp, det var den. Skjønner at den er stengt, men det er kanskje et kurant sted å få lossa av jolla likevel. 

Jeg har selvsagt 4wd på Vito’en! Tror uansett det neppe blir jolla på 80 kg som stopper den bilen, men trekker også regelmessig en 20 foter på 1500 kg’s henger. Den har heller ikke stoppa diesel-traktoren min. 

Apropos elmotor så kjøpte jeg EPropulsion Spirit 1.0 Plus for et par år siden. 

Det er så jæææævlig bra!

Null lyd.
Ingen problemer med start/stopp. 
Rundt 90 minutters batteritid på full gass. (1000W)

36 timer batteritid på 35W (som gir helt kurrant hastighet)

Men du kan fint kjøre den helt ned i 6 watt og det går fremdeles fremover. Som da gir bortimot 200 timer batteritid på en lading, og da får du en helt passelig fart hvor det går fremover og du kan kaste langs land.. 

Det er så jææævlig bra. 

Og nå kom nylig Garmin Force Current, som er en helt revolusjonerende motor. Du styrer den med fotpedaler og du har GPS anchor lock, altså at det holder deg på en plass. Du kan også programmere en rute slik at du bare står i båten og så kjører den av seg selv mens du kaster fra land.. :) 

Elmotor er bare helt fantastisk. Det er bare et spørsmål om tid før jeg ender opp med feks en Garmin Force Current. 

Den 16.1.2026 at 14.49, Gabriel skrev:

Apropos elmotor så kjøpte jeg EPropulsion Spirit 1.0 Plus for et par år siden.

Elmotor er bare helt fantastisk. Det er bare et spørsmål om tid før jeg ender opp med feks en Garmin Force Current. 

Det er nok bare spm om tid før jeg også setter en GPS-basert el.motor på jolla mi. Men de koster en del, så foreløpig sitter jeg litt på gjerdet. 

Ellers, siden tråden uansett har blitt spammet av Lysern, må jeg si kartportalen til Colibri er gull! Jeg fant igjen den lille grunna jeg har et fjernt minne om at jeg lette etter på flere isfiske-turer. Lysten etter et besøk ble ikke mindre nå. 

• Like 1