piscator Posted January 19 Report Share Posted January 19 1 time siden, TT skrev: Det er nok bare spm om tid før jeg også setter en GPS-basert el.motor på jolla mi. Men de koster en del, så foreløpig sitter jeg litt på gjerdet. Ellers, siden tråden uansett har blitt spammet av Lysern, må jeg si kartportalen til Colibri er gull! Jeg fant igjen den lille grunna jeg har et fjernt minne om at jeg lette etter på flere isfiske-turer. Lysten etter et besøk ble ikke mindre nå. ja, Lyseren er en digresjon fra tråden. Et lite hjertesukk; jeg har stor forståelse for at de har stengt slippen pga frykten for krepsepest. Men dessverre reduserer dette tiltaket risikoen ubetydelig. For folk tar jo bare med seg kanoer fra nabovassdrag, og de blir jo ikke hindret. Og de er en større risiko. Og det er ikke noe problem å ta med båt forutsatt at man vasker den med desinfeksjonsmiddel først. Det bør jo uansett alle gjøre. Og mange tar jo med seg lette joller istedet, og bærer de forbi. Da er man like langt. Jeg har vurdert packraft, selv om Lyseren er litt stor for det, medmindre det er nesten stuegulv. Og det blir jo lange avstander med en farkost som ikke tar seg frem så raskt, så tidsmessig er den også uhensiktsmessig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 19 Author Report Share Posted January 19 1 hour ago, TT said: Det er nok bare spm om tid før jeg også setter en GPS-basert el.motor på jolla mi. Men de koster en del, så foreløpig sitter jeg litt på gjerdet. Ja, min er jo ikke GPS basert men det er som du sier et spørsmål om tid. For min del var det nettopp Garmin Force Current som plutselig dukket opp som det ultimate valget. Men realiteten er at det er et helt nytt produkt og jeg vil føle meg tryggere hvis jeg venter 5 år til "Force Current V2" dukker opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 19 Report Share Posted January 19 I et vann som Lyseren er kanskje ikke det med GPS-funksjoner på hjulvispen avgjørende for det er uansett såpass grunt at en liten dregg gjør underverker. Jeg har heller ikke dette på den minste jolla, selv om jeg har det på «flaggskipet» som typisk brukes på litt større flater og over større dybder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 20 Author Report Share Posted January 20 11 hours ago, erik said: I et vann som Lyseren er kanskje ikke det med GPS-funksjoner på hjulvispen avgjørende for det er uansett såpass grunt at en liten dregg gjør underverker. Jeg har et par stk av de her som gjør jobben for nå. Finnes for båt også. Ser sikkert litt unødvendig ut med første øyekast men se et minutt av videoen så ser du hvor enkle de er å operere. For min del kan jeg ikke innbille meg at jeg noensinne vil ha en kano/kajakk eller båt uten for resten av mitt liv. Det blir nesten som en baitcaster med tanke på hvor lett det er å slippe ut line samt å rulle inn igjen, som gjør at du ender opp med å bruke ankeret mye mer når du holder på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 20 Report Share Posted January 20 Snedig sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 20 Author Report Share Posted January 20 (edited) 12 minutes ago, erik said: Snedig sak. Den ser enkel ut, og den er enkel.. Men det at man bare snurrer den ene veien så detter ankeret, så en halv runde andre veien så låser man det.. Det bare funker så utrolig bra, så etter at jeg fikk den så bruker jeg rett og slett anker mye mer siden det er så totalt tiltaksløst å slippe det ned. Den der er til kajakk men finnes samme løsning for båt, litt større. Det du ikke ser i videoen er at de også har en liten løsning for å "fange" ankeret på vei opp. Edited January 20 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 20 Report Share Posted January 20 Jeg har dregg i jolla, men gidder aldri bruke den under fiske. Følgelig kan man nok konkludere med at jeg burde fikse en enklere løsning. Jeg har i utg.pkt. tenkt at en liten ankerrulle, en taulås og en lett dregg på 1 kg +/- i tau uten kjetting, burde funke. Men den dingsen din så jo fiffig ut, @Gabriel Hvor har du kjøpt den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 20 Author Report Share Posted January 20 26 minutes ago, TT said: Jeg har dregg i jolla, men gidder aldri bruke den under fiske. Følgelig kan man nok konkludere med at jeg burde fikse en enklere løsning. Jeg har i utg.pkt. tenkt at en liten ankerrulle, en taulås og en lett dregg på 1 kg +/- i tau uten kjetting, burde funke. Men den dingsen din så jo fiffig ut, @Gabriel Hvor har du kjøpt den? Det er jo nettopp det som er greia, er det for tungvint å bruke blir det ikke brukt.. Den er bestilt fra USA. https://www.anchorwizard.com/ Har som nevnt 2 stk, jeg kjøpte den første fra Amazon, så andre fra Ebay. Anchor Wizard Kayak er den jeg har. Den tåler et anker på 3-4 kilo uten problemer, så vil nok fungere tipp topp på båt også. Men de har også båt-spesifikke versjoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts