Jump to content
Fiskersiden

Fiskeutstyr fra Temu, noen korte erfaringer.

Gabriel
 Share

Recommended Posts

Kort fortalt begynte jeg for et års tid siden å kjøpe litt diverse fiskeutstyr fra Temu. 

Det begynte med søkker og annet utstyr hvor kvaliteten ikke var så nøye. Men det jeg mottok var jo minst like bra, og omtrent identisk (eller identisk) med det jeg kjøpte hos skitt fiske. 

Så etter hvert dukket det opp Swivler osv som anbefalinger.. De så identiske ut på bildet, men jeg klarte ikke helt å tro at det var like bra og tør du bruke en swivel med potensielt dårlig kvalitet? Da mister du jo kroker. 

Men til slutt tok jeg kjangsen. 
Triple Swivel

Og når jeg mottok dem så, så de jo prikk like ut som de jeg hadde kjøpt for blodpris i Norge. Nærmere bestemt Owner Triple Crane Swivler. https://www.skittfiske.no/merker/owner/owner-owner-triple-crane-swivel-FS620109

Og etter å ha testet dem i diverse styrketester og praktisk bruk i et års tid, så er jeg overbevist om at det er nøyaktig de samme laget i samme fabrikk. Så dette var jo helt fantastisk. 

Men kroker, det var sikkert bare skit på Temu? Men alt annet hadde jo vert så bra, og det koster ikke mye å prøve...
Så til slutt tok jeg kjangsen på å prøve dem også. 

9KM, 160 sirkelkroker for 80 kroner.. Etter å ha testet styrke og skarphet kan jeg bare si at dette er gode kroker. Ikke helt i toppklassen, men tilsvarende feks Mustad Baitholder kroker, kanskje litt bedre.

Hirisi Carp Fishing Hooks (Dropshot Kroker) -- Dette er ikke bare bra, det er toppklasse, helt på linje med de beste Owner krokene jeg har prøvd. Ekstremt sterke og skarpe. De her er i særklasse, noen av de beste krokene jeg har prøvd i mitt liv. 

JSFun Jigghoder.. Skarpe, sterke, veldig god kvalitet. 49 stk for 128 kroner. Hadde 100% kjøpt de her igjen. 

Dropshot Kroker, ikke "Merkevare", 200 stk for 43 kroner.. Ikke helt i toppklasse på kvaliteten, men ikke dårlig heller. Veldig sammenlignbare med de klassiske markkrokene Mustad Baitholder. 

Så jeg må bare si at jeg er meget overrasket over hvor bra kvaliteten på dette har vert, jeg har gjort subjektive skarphetstester på fingeren min. Men jeg har også testet dem ved hjelp av strekktester. 

Kan også si at de krokene, selv de dårligste jeg har prøvd, alle har gitt et bedre kvalitetsinntrykk enn mye som leveres som standard på sluker i Norge. 

For min del er bekymringer med tanke på kvaliteten helt borte, mine erfaringer har nesten utelukkende vert gode. 

Jeg kan legge til en siste som er litt mer tvilsom:

Natufish EWG Hook 50 stk for 41 kroner. 

Men årsaken til at den er tvilsom er at den er utrolig tynn og spinkel i størrelsen jeg kjøpte, men størrelsen jeg kjøpte var str 10. Altså veldig små kroker. Dette er kroker du hadde slitt med hvis du fikk en fisk over 500 gram, men som samtidig er veldig tynne og skarpe. Så hvis man skal fiske med swimbaits etter småfisk som abbor osv, så vil jo dette være tipp topp kroker.. Så i riktig situasjon vil de krokene her uten tvil bli brukt. 

Men i det store og hele så har det som nevnt vert en veldig positiv opplevelse og jeg har fått tak i en del nye kroktyper som jeg har brukt lite tidligere. 

Det jeg ikke har prøvd så mye av til nå, og som skal prøves, er større kroker altså str 3/0 til 12/0 osv. Men jeg vet at feks Billyfishing på Youtube fisker stor torsk og kveite med kroker kjøpt fra Kina, så jeg vil tro jeg skal klare å finne gode produkter der også. 

• Like 2

Det er lenge siden jeg har handlet noe på Temu, men da jeg leste innlegget kom jeg på at jeg har lett etter sånne skumplastplater med spor til å kveile opp fortommer på. Disse har jeg ikke funnet i norske butikker. På Temu var det selvsagt «ørten» varianter. Da jeg først bestilte disse, tok jeg med noen andre småtterier også, blant annet de jigghodene du trekker fram. 

Jeg skal innrømme at jeg føler på bittelitt skam når jeg bestiller fra Temu. Men på den andre siden, spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor varene fra Kina bestilles, så lenge de uansett kommer der ifra …. 

2 hours ago, TT said:

Jeg skal innrømme at jeg føler på bittelitt skam når jeg bestiller fra Temu. Men på den andre siden, spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor varene fra Kina bestilles, så lenge de uansett kommer der ifra …. 

Jeg føler ikke noe mer skam av å bestille via Temu enn hvis jeg kjøper samme vare fra en mellommann i Norge. 

image.thumb.png.138348159f5eec98db0fecfe23888ffc.png

Ta feks denne, "VMC" og 2-pakning til 49 kroner.. 

Kontra dette: 
image.thumb.png.1b49c080af2b3811ba56daf2df2f83dd.png

Det er samme, jævla, varen. Men på Temu får du 30 stk for 81 kroner, i Norge får du 2 stk for 49 kroner.. 

Jeg ville nå heller si at det er VMC som burde føle seg skitne. Og det samme som dette har jeg jo oppdaget med Owner. 

Jigghodene jeg fikk fra "Savage Gear" er jo også typiske Temu-Jigghoder uten at jeg 100% kan bekrefte det. Men jeg kan si med en gang av prisen var høyere og kvaliteten var dårligere.. 

Kjøpte også nylig en knipetang til fiske.. 

https://www.plat.co.jp/shop/catalog/product_info/language/ja/products_id/11189023

Fant samme varen på Temu til 81 kroner.. 

Beste jeg har hatt i mitt liv, men jeg ser jo helt tydelig at Temu varen er 100% identisk utenom fargene.. 

Men jeg tenker jo aktivt over kjøpene mine. Jeg kjøper ikke klær på Temu for å si det slik, jeg tar ikke risiko med noe som kan inneholde giftstoffer. Men fra mitt perspektiv så er samme vare, samme vare. Og jeg kommer aldri til å ha dårlig samvittighet ovenfor mellomledd. 

• Like 1

Jeg har ingen motforestillinger mot kinahandel, men allikevel er det lite av utstyret mitt som er temuisk.

Det handler mest om at på de få grunkene jeg bruker på fiskeutstyr synes jeg det er helt kurant at avansen går til campelen, og med mange nok som gjør det kan de fortsette å være den nisjebutikken jeg ønsker.

Hvordan tester du styrken på krokene?

33 minutes ago, Ølgylt said:

Hvordan tester du styrken på krokene?

De har blitt testet på mildt vitenskapelig vis, ved at jeg:

* fysisk kjenner på tuppene for å sjekke om de er skarpe. 
* trekker i begge ender av dem med en knipetang (med en splitt ring på kroksiden) for å sjekke hvor sterke de er. 
* teste vridningsmotstand med fingre og knipetenger
* gjør det samme med tilsvarende kroker fra Mustad. 

Har ofret et dusin Mustad Kroker i testprosessen og enda flere Temu-kroker, men den har ikke vert i overkant vitenskapelig. Ofret også 4 Owner-kroker. 

image.thumb.png.dec60d695971339c1f15ba1d97c2fa19.png

Røde er knipetang, svart er kroken, grønn er splitt ring. 

Type knipetang er Knipex Cobra, så de griper jo som bare juling. 

Da trekker splittringen midt på kroken og så gjør jeg bare en subjektiv vurdering av hvor sterke de er. Så langt har jeg kun testet størrelse 1/0 og mindre, så den testmetoden var vert grei nok. 

Når jeg trekker slik kjenner jeg fort om krokene er noenlunde tilsvarende sterke som eller sterkere. Ser jo også an godstykkelsen, om den er noenlunde lik. Så er derfor jeg ofret noen Owner fordi jeg ville ha lik tykkelse som sirkelkrokene jeg kjøpte. Det er jo ikke en nøyaktig test men du får et tydelig inntrykk om kroken er sterk, normal eller svak. 

33 minutes ago, Ølgylt said:

Jeg har ingen motforestillinger mot kinahandel, men allikevel er det lite av utstyret mitt som er temuisk.

Det handler mest om at på de få grunkene jeg bruker på fiskeutstyr synes jeg det er helt kurant at avansen går til campelen, og med mange nok som gjør det kan de fortsette å være den nisjebutikken jeg ønsker.

Ja der blir det jo litt annerledes for min del, eneste "gode fiskebutikken" jeg har selv er Sporten Beitostølen og den er 2 timers kjøring unna så da blir det bestilt på nett. Der er jeg uansett storkunde pga Duo Produkter. :)

Så jeg har ikke noen lokale å verne om. 

Edited by Gabriel

Man får bra inntrykk med den testen.

Det jeg hadde inntrykk av da jeg holdt på med tilsvarende var at kinakrokene ofte hadde god styrke i trekkretning men ofte var svakere på knekk til siden.

Da brukte jeg truck og forskjellige senetykkelser. 

Forøvrig har jeg ennå ikke funnet noe som er i nærheten av Mosquitokrokene når det gjelder kroking, så gi gjerne tips om du treffer på noe dugande 

6 hours ago, Ølgylt said:

Forøvrig har jeg ennå ikke funnet noe som er i nærheten av Mosquitokrokene når det gjelder kroking, så gi gjerne tips om du treffer på noe dugande 

Både dropshot krokene med 200 stk og Hirisi krokene jeg linket er jo tett opp mot dette med tanke på utforming.

Hirisi krokene har nok litt tykkere gods men kvaliteten på dem var jo den beste jeg prøvde.

Dropshot krok pakken var 200 for 43 kroner, ligger ikke helt på owner kvalitet men til prisen er de verdt å prøve. Kvaliteten var som nevnt tett opp mot Mustad baitholder kroker slik jeg så det.

Kan forøvrig legge til at BillyFishing på YouTube bestiller sine kroker fra Kina som han bruker til kveite på 100 kilo fra land...

• 2 weeks later...

Prøvde noen flere, men det blir da siste bestilling med kroker på leeenge.. Nå har jeg det jeg trenger for en stund og vel så det. 

Octopus/Sirkelkroker, brukbare men ikke sånn veldig gode. 

Dovesun Dropshot-kroker, str, 1, 1/0, 2/0 og 3/0, veldig gode. Kjøpte miks-pakken. Vil bli brukt i mange år fremover.

EWG kroker, veldig gode til prisen men, ga ikke noe inntrykk om toppkvalitet.

Proberos 50 kroker. Helt sinnsykt gode, sterke kroker.. Bestilte str 5/0, 7/0 og 9/0. Veldig gode og skarpe. Her er det absolutt null giv i krokene. Jeg har ikke verktøy til å bøye 9/0 krokene i det hele tatt. At 5/0 kroken skal tåle 60 kilo og at 9/0 kroken skal tåle 110 kilo det høres helt riktig ut. Og det er helt sykt når krokene koster kr 3 til 3,50 per stk. Jeg vet ikke om jeg har en eneste stang som tåler like mye som de krokene her uansett, her ryker stang/snelle lenge før kroken. 

Edited by Gabriel
  • Like 1

IMG_2799.thumb.jpeg.ea461171058036a7b85e91f265ba4e10.jpeg

BKK 9050-NP jigghoder fra AliExpress.

Jeg har etter hvert har veldig mange kroner under mikroskopet og finishen på de her var helt fantastisk. Jeg har hatt andre Kina kroker under, Duo treble, Gamakatsu, Owner, Mustad og mange flere men ingenting annet har hatt en så perfekt finish på krokene som dette.

Også svært god styrke og skarphet så dette er nok ekte BKK kroker de selger.