erik Posted January 26 Report Share Posted January 26 Vi gjør en grundig test av Lowrance Eagle Eye live-ekkolodd på isfiske etter abbor og røye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 26 Report Share Posted January 26 (edited) Artig, jeg så jo mye på denne selv før lansering, men endte til slutt opp med Livscope på Black Friday salg.. Det var vel hovedsakelig rekkevidden som var årsaken til at jeg endte opp med å vrake den. Men det er jo veldig fint å slippe black boxen til Livescope når man skal på isfiske. Merker jo at Livescopen er såpass fastmontert at det ikke kommer på tale å demontere den for å ta med på isfiske. Ikke at det hadde vert så aktuelt uansett når det er 1 meter tykk is her i området. Edited January 26 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 26 Author Report Share Posted January 26 Jeg har hatt Active Target, og Garmins LVS 12, 32 og nå 34 from til jeg solgte det i høst. Rekkevidden (range) på LVS62 er i en annen klasse, men så er det minst tre ganger prisklassen også. Rekkevidden versus LVS 32/34 synes jeg er mer eller mindre lik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 27 Report Share Posted January 27 (edited) 7 hours ago, erik said: Jeg har hatt Active Target, og Garmins LVS 12, 32 og nå 34 from til jeg solgte det i høst. Rekkevidden (range) på LVS62 er i en annen klasse, men så er det minst tre ganger prisklassen også. Rekkevidden versus LVS 32/34 synes jeg er mer eller mindre lik. Det er godt og høre for jeg har vert litt nervøs med tanke på om jeg hadde tabbet meg ut med å ikke kjøpe 34.. Monterte det på kano nå i fjor, men det fungerte heller dårlig ettersom man ikke kan padle og styre livescope samtidig. Så det blir å montere på fiskekajakk i stedet. Så håper å få mye mer ut av den nå i år enn hva jeg gjorde i fjor. Følger det forresten black box med når du kjøper LVS34? Det var en av de tingene jeg aldri ble klok på som gjorde at jeg valgte 32.. Men i etterkant har jeg skjønt at det sannsynligvis følger med men ikke er like godt oppgitt. Mottok forøvrig også Jiggstangen og snellen jeg kjøpte i dag.. For kaldt til å prøve med kajakk enda men, 45 dager ca så skal det gå.. Ble stående som en tulling og bøye den i stedet for å teste litt... Shimano fullbend stang så den kan jo i praksis bøyes helt til tuppen treffer skaftet uten å knekke, selv om jeg ikke tør å dra det så langt... Edited January 27 by Gabriel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 27 Author Report Share Posted January 27 (edited) LVS32 og 34 bruker den samme modulen(GLS10), så når LVS34 kom var det naturligvis mange som bare skiftet selve ekkoloddgiveren. Men du får LVS34 både som bare giveren (koster 17-ish) og i kombo med modulen (25-ish). Utviklingen innen live-teknologi hos Garmin og Lowrance (med Humminbird haltende etter) har vært rivende siden Garmin kjøpte seg teknologien og bragte den til markedet i prisklasser vi "vanlig dødelige" kan forholde oss til. Men det er ikke bare produktene som har kommet i nye generasjoner, det har også kommet softwareoppdateringer til de ulike generasjonene hos merkene, som har gitt eldre utstyr mye bedre prestanda enn da det ble lansert. Ser man på Active Target i første generasjon, så er det i mine øyne veldig stor forskjell fra opprinnelig software og til dagens versjon, og den forskjellen er større enn forskjellen mellom første og annen generasjon Active Target. Så gjenstår det å se hvor lenge bransjen vil fortsette å utvikle et produkt de allerede har solgt og tjent sine penger på, det er det stikk motsatte av "planned obsolescence" som ellers brer om seg innen forbrukerelektronikk. Edited January 27 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted January 27 Report Share Posted January 27 Morsomt med ny teknologi, og mye av dette er imponerende. Og bra at dere deler dette Erik. Men samtidig er jeg fortsatt litt usikker på hvor mye jeg vinner på dette sammenliknet med mitt enkle isfiske-ekkolodd, selv om jeg innrømmer at jeg sa det samme før jeg skaffet meg dette. Og ut over prisproblematikk blir det stadig mer stasj å dra med seg ut på isen, som krever stadig større pulk, som blir stadig tyngre å trekke på... dette gjør meg stadig mer statisk som fisker, og jeg føler kanskje at dette er i ferd med å gå ut over resultatene? Det blir mer fokus på elektronikken enn på det praktiske fisket. Så kanskje det noen ganger lønner seg å reise lettere? PS: ad digresjonen om fullbend stang. Mykere stenger er morsomme å kjøre fisk på, til et visst punkt. For når stanga er bøyd helt til det ytterste er det ikke "mer å hente". Jeg mener det er mer optimalt med en stang som er såpass stiv at enhver fisk man forventer å få ikke er i stand til å bøye den HELT til bunns. På den måten vil fisken hele tiden måtte kjempe mot spennet i stanga, og sånn sett raskere bli sliten. Og fisk bør fortrinnsvis trettes ut så raskt og effektivt som mulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 27 Author Report Share Posted January 27 11 minutter siden, piscator skrev: Morsomt med ny teknologi, og mye av dette er imponerende. Og bra at dere deler dette Erik. Men samtidig er jeg fortsatt litt usikker på hvor mye jeg vinner på dette sammenliknet med mitt enkle isfiske-ekkolodd, selv om jeg innrømmer at jeg sa det samme før jeg skaffet meg dette. Og ut over prisproblematikk blir det stadig mer stasj å dra med seg ut på isen, som krever stadig større pulk, som blir stadig tyngre å trekke på... dette gjør meg stadig mer statisk som fisker, og jeg føler kanskje at dette er i ferd med å gå ut over resultatene? Det blir mer fokus på elektronikken enn på det praktiske fisket. Så kanskje det noen ganger lønner seg å reise lettere? Det kan absolutt lønne seg rent fangstmessig å droppe ekkoloddet helt. Spesielt der fangsten er proporsjonal med antall hull man fisker i løpet av en dag, slik som i det klassiske pimpelfisket etter små abbor. Jeg snakker forsåvidt litt om akkurat det i filmen også, hva man har å hente på et såpass avansert ekkolodd. For min del handler sportsfiske primært om opplevelse, og min opplevelse ved å borre 100 hull og dra opp tusenbrødreabbor er under pari så det driver jeg sjelden med. Men her er mange (heldigvis) uenige med meg, de løper rundt og teller antall eller kilo tusenbrødre, og til et slikt fiske gjelder det å drasse på så lite utstyr som mulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 27 Report Share Posted January 27 1 hour ago, piscator said: Morsomt med ny teknologi, og mye av dette er imponerende. Og bra at dere deler dette Erik. Men samtidig er jeg fortsatt litt usikker på hvor mye jeg vinner på dette sammenliknet med mitt enkle isfiske-ekkolodd, selv om jeg innrømmer at jeg sa det samme før jeg skaffet meg dette. Og ut over prisproblematikk blir det stadig mer stasj å dra med seg ut på isen, som krever stadig større pulk, som blir stadig tyngre å trekke på... dette gjør meg stadig mer statisk som fisker, og jeg føler kanskje at dette er i ferd med å gå ut over resultatene? Det blir mer fokus på elektronikken enn på det praktiske fisket. Så kanskje det noen ganger lønner seg å reise lettere? Du har helt rett i det, veldig ofte får man mer ut av å ta noen ekstra kast enn å fikle med en Livescope modul. Det gjelder jo også for en "Livescope" stang slik jeg har. Det mest effektive er å montere det på en trolling motor, helst med GPS, så man bare ser hva man har forran motoren.. Jeg er ofte inne på tanken om at man egentlig bare trenger det hvis man ikke finner fisken, når man først vet omtrent hvilke dyp og plasser som er relevante ordner resten seg. Quote PS: ad digresjonen om fullbend stang. Mykere stenger er morsomme å kjøre fisk på, til et visst punkt. For når stanga er bøyd helt til det ytterste er det ikke "mer å hente". Jeg mener det er mer optimalt med en stang som er såpass stiv at enhver fisk man forventer å få ikke er i stand til å bøye den HELT til bunns. På den måten vil fisken hele tiden måtte kjempe mot spennet i stanga, og sånn sett raskere bli sliten. Og fisk bør fortrinnsvis trettes ut så raskt og effektivt som mulig. Du har nok rett, et av hovedpoengene fra videoen jeg tok bildet fra er at selv om stangen tåler å bøyes så mye som i bildet (og enda mer faktisk) så får man mest pumpekraft med stangen stående mer eller mindre rett ut. Og som jeg nevnte i den andre tråden når jeg bestilte stangen, vertikalfiske i sjø er noe jeg ikke har holdt på med siden den tiden vi hadde tykke glassfiberstenger og brukte tykk monofilament på 200 meters dyp.. Så jeg prøvde i grunn bare å finne en allround stang som dekker de fleste områder. Og den nevnte stangen skal fungere greit til et bredt spekter av jiggstiler og ulike dyp, samt tåle stor fisk ved behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted January 27 Report Share Posted January 27 (edited) 2 timer siden, erik skrev: Det kan absolutt lønne seg rent fangstmessig å droppe ekkoloddet helt. Spesielt der fangsten er proporsjonal med antall hull man fisker i løpet av en dag, slik som i det klassiske pimpelfisket etter små abbor. Jeg snakker forsåvidt litt om akkurat det i filmen også, hva man har å hente på et såpass avansert ekkolodd. For min del handler sportsfiske primært om opplevelse, og min opplevelse ved å borre 100 hull og dra opp tusenbrødreabbor er under pari så det driver jeg sjelden med. Men her er mange (heldigvis) uenige med meg, de løper rundt og teller antall eller kilo tusenbrødre, og til et slikt fiske gjelder det å drasse på så lite utstyr som mulig. nå synes jeg heller ikke det er så givende å fly rundt å plukke småabbor. Og jeg borer ikke så veldig mange hull på en dag. Men er det en ting ekkoloddet har lært meg er det at det kommer mye mer fisk innom hullet enn man kanskje skulle tro når man sitter pal på et sted, men de er ofte bare innom og sjekker ut agnet uten å ta. Uten ekkolodd ville jeg ikke visst om dette, jeg ville bare trodd at det ikke var noe fisk der. Så man trenger ikke nødvendigvis bore flest mulig hull for å lykkes, særlig på litt større fisk. Det handler mer om å by fisken på noe den vil ta. Så ekkoloddet er uten tvil nyttig. På den annen side blir terskelen for å flytte på seg høyere, så taktisk sett blir det en slags avveiing mellom disse hensynene. Og på fjelltur dropper jeg som regel ekkoloddet, fordi jeg synes det blir for mye å dra på. Jeg søker også opplevelse, og for meg er det mest mulig aktivitet av kvalitetsfisk. Så må man til enhver tid velge den løsningen som imøtekommer ulike hensyn, enten det er med eller uten ekkolodd. Edited January 27 by piscator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts