Gabriel Posted January 27 Report Share Posted January 27 Jeg kom over en video for lenge siden med noen som hadde tørrsaltet makrell som de brukte til agn, rett og slett speket skikkelig.. Da var det enkelt å skjære skiver av den osv. Usikker på hvor effektivt dette er? Noen som har testet? Prøvde å søke litt men alt jeg finner går på hummerfiske hvor makrellen saltes, surnes og råtnes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted January 28 Report Share Posted January 28 Ser jo poenget med salting, men usikker på om det har noe for seg når det gjelder makrell. Den er jo relativt fast i fisken uansett. Også usikker på om det er gunstig med tanke på agnets effektivitet. Men kanskje metoden har noe for seg på sild, eller andre agnfisk som er mye løsere i fisken enn makrell? Jeg foretrekker fersk fisk som agn, og bruker delvis agnstrikk for å holde agnet i posisjon når jeg bruker hel fisk, slik at takkelet fungerer, men med makrell er ikke alltid det nødvendig. Også som biter eller strimmel er jeg usikker på om salting er nødvendig, ihvertfall med fersk makrell. Skinnet på makrell er ganske så seigt, slik at det henger godt på kroken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 28 Author Report Share Posted January 28 Har hatt veldig like tanker, usikker på hvor mye poeng der i det. Og klarte ikke å finne igjen den videoen jeg så tidligere, kun masse snakk om å gjøre det med tanke på hummerfisket som blir noe annet. Men har også sett noen som har har behandlet agn med salt+msg for å visstnok få mer smak/lukt ut av det, igjen, null ide om det hjelper/fungerer, men det er jo også derfor jeg spør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 28 Report Share Posted January 28 Har ikke gjort det med makrell, men gjør det med agnfisk jeg skal dorge med. De blir mye fastere og tåler langt mer før de går i oppløsning, samtidig som jeg tror saltet i seg selv er lokkende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted January 28 Report Share Posted January 28 (edited) Det spørs jo når agnet skal brukes og til hva. Hel fisk er det helt unødvendig på. Samme med hele fileter som skal brukes hele. Derimot på agn som skal klippes til en ønsket form etter mer enn tre måneder i fryseren, er det veldig lurt. Men man trenger ikke store mengder salt for å få nok molekylær binding. Til fiske etter arter som er primært åtseletere er det en ulempe å salte, da en viss grad av forråtnelse øker effektiviteten. Dog er alltid fersk makrell best, men tilgangen til det er jo så som så om vinteren hvis du ikke er villig til å betale blodpris Og til hummeragn gir det ingen mening å salte, bortsett fra at makrellen er mye mindre klissete å håndtere, så jeg vil anta at den videoen er lagd av folk som enten liker å komplisere eller bare er frøkenfiskere. Edited January 28 by Ølgylt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 28 Author Report Share Posted January 28 3 hours ago, Ølgylt said: Og til hummeragn gir det ingen mening å salte, bortsett fra at makrellen er mye mindre klissete å håndtere, så jeg vil anta at den videoen er lagd av folk som enten liker å komplisere eller bare er frøkenfiskere. Nja, det var et skikkelig prosjekt med forråtnelse i over et helt år og en haug med bøtter osv.. https://www.facebook.com/watch/?v=1546965902625616 Kan se det der.. 4 hours ago, erik said: Har ikke gjort det med makrell, men gjør det med agnfisk jeg skal dorge med. De blir mye fastere og tåler langt mer før de går i oppløsning, samtidig som jeg tror saltet i seg selv er lokkende. Hvilke arter gjør du det med? Hva er prosessen din? 3 hours ago, Ølgylt said: Det spørs jo når agnet skal brukes og til hva. Hel fisk er det helt unødvendig på. Samme med hele fileter som skal brukes hele. Derimot på agn som skal klippes til en ønsket form etter mer enn tre måneder i fryseren, er det veldig lurt. Men man trenger ikke store mengder salt for å få nok molekylær binding. Det var mest med tanke på fileter som skal klippes i ønsket form jeg tenkte det kunne fungere, men samtidig blir de jo da også litt fastere og får mindre bevegelse i vannet, så jeg vet ikke. Når det kommer til "agn som har vert i fryseren i mer en 3 måneder" så anbefaler jeg å prøve å tine agnet i vann med 20c temperatur om du ikke har gjort det. Enten i 20c inne i plastpose, eller 20c og havvann. Det er denne teknikken man bruker når man tiner laks/tunfisk til bruk i sushi for å unngå grøtaktig konsistens. Fisken blir da omtrent like fast og fin som når den var fersk, og ved å ha likt saltinnhold i vannet som fisken unngår man visstnok i stor grad tap av smak på fisken også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted January 28 Report Share Posted January 28 21 minutter siden, Gabriel skrev: Når det kommer til "agn som har vert i fryseren i mer en 3 måneder" så anbefaler jeg å prøve å tine agnet i vann med 20c temperatur om du ikke har gjort det. Enten i 20c inne i plastpose, eller 20c og havvann. Det er denne teknikken man bruker når man tiner laks/tunfisk til bruk i sushi for å unngå grøtaktig konsistens. Fisken blir da omtrent like fast og fin som når den var fersk, og ved å ha likt saltinnhold i vannet som fisken unngår man visstnok i stor grad tap av smak på fisken også. Måten jeg pleier å tine agn på er å putte agnet og en sixpack i en kjølebag. Når man da åpner den er agnet tint og sixpacken passe kald. Men ja. De gangene jeg tiner i sjøvann blir agnet bedre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 28 Author Report Share Posted January 28 1 hour ago, Ølgylt said: Måten jeg pleier å tine agn på er å putte agnet og en sixpack i en kjølebag. Når man da åpner den er agnet tint og sixpacken passe kald. Men ja. De gangene jeg tiner i sjøvann blir agnet bedre Skal ikke klage på den, smart multifunksjonsbruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 28 Report Share Posted January 28 Jeg bruker to deler vann og en del salt, legger fisken i blandingen over natten. Jeg har gjort dette med egenfanget fisk som laue og mort og med (frossen) ansjos fra den lokale Asia-sjappa. Sistnevnte ifm ismeite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 28 Author Report Share Posted January 28 1 hour ago, erik said: Jeg bruker to deler vann og en del salt, legger fisken i blandingen over natten. Jeg har gjort dette med egenfanget fisk som laue og mort og med (frossen) ansjos fra den lokale Asia-sjappa. Sistnevnte ifm ismeite. Hva skjer med fisken da? Er det noe du alltid gjør eller skjelden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 29 Report Share Posted January 29 10 timer siden, Gabriel skrev: Hva skjer med fisken da? Er det noe du alltid gjør eller skjelden? Dette er med hel agnfisk, effekten er at agnfisken holder bedre, den går ikke i oppløsning like fort. Feks har lauer som bare er frosset og tint en tendens til å åpne seg i mageregionen ganske fort, og så sprer oppløsningen av fisken seg derfra så du til slutt sitter igjen med noe som ser mer ut som et skjelett enn en agnfisk i trollingskallen din. De tåler naturligvis også bedre et hogg eller to også, mens en ubehandlet tint laue ramler fra hverandre ganske fort. Sistnevnte er surt hvis du ikke ser hogget og bare fisker videre med noe som nå er langt mindre attraktivt som agn. Ansjos jeg kjøper frossen i pose har lett for å bli grøt ved tining, som byr på en utfordring når de skal rigges for ismeite (i saltvann) med en enkel treblekrok i ryggen. behandler man ikke ansjosen med salt vil man stadig vekk oppleve tom krok når man sjekker status, ved mindre man setter treblen så langt ned i fisken at du kommer under ryggraden man da er presentasjonen dårligere. Om agnfisken ramler av helt av seg selv, pga strøm i vannet eller pga fisk (små makrell er notoriske agntyver ved ismeite i saltvann rundt her jeg bor) kan sikkert variere, men uten behandling i salt vil de ramle av langt oftere enn med behandling med salt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts