Gabriel Posted January 29 Report Share Posted January 29 https://www.skittfiske.no/fiske/i-enden-av-snoret/pilker Noen som har tanker om dette? Er det bare tradisjon eller er den en annen årsak til at Nordmenn tilsynelatende foretrekker treblekroker på pilkene sine? I nesten alle andre land er det jo nesten utelukkende assist kroker som gjelder for dypvannsfiske. Ser jo også at dette blir brukt mer og mer i Norge også, men utstyrsleverandørene holder seg fremdeles til det gode gamle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted January 29 Report Share Posted January 29 Nå har ikke jeg peiling på havfiske, men på generelt grunnlag kan jeg si at jeg skulle ønske flere agn kom med singelkroker. Både sluker, spinnere og wobblere fisker bra med singelkrok. Jeg tror folk flest velger treble fordi det er standarden, og at de ikke har prøvd single. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted January 29 Report Share Posted January 29 Jeg tror også det bare er gammelt tankegods som henger igjen. De fleste noenlunde seriøse bytter krok uansett, så det hadde kanskje vært bedre om de kom uten kroker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 29 Author Report Share Posted January 29 29 minutes ago, FatCat said: Nå har ikke jeg peiling på havfiske, men på generelt grunnlag kan jeg si at jeg skulle ønske flere agn kom med singelkroker. Både sluker, spinnere og wobblere fisker bra med singelkrok. Jeg tror folk flest velger treble fordi det er standarden, og at de ikke har prøvd single. Noe av forskjellen blir jo at treble på feks wobblere, spinnere eller mindre sildesluker også er standarden i alle andre land, mens singelkroker er unntaket. Unntaket blir i land hvor treblekroker blir regulert. Men når det kommer til havfiske har jeg et inntrykk av at det er mye vanligere med assist-kroker i andre land, i alle fall nå for tiden. Og at Norge blir unntaket. Og jeg er litt usikker på hvorfor det er slik. Det kan jo være en god grunn til det, feks at enkelte arter i Norge er enklere å få på treble. Men jeg er litt usikker på om det er tilfelle. 1 minute ago, Ølgylt said: Jeg tror også det bare er gammelt tankegods som henger igjen. De fleste noenlunde seriøse bytter krok uansett, så det hadde kanskje vært bedre om de kom uten kroker Ja det å kjøpe uten er jo vanligere i andre land også. Merker at feks 0-30g sluk ofte har treble mens på 40+ er assist plutselig mye vanligere, mens på 100g+ så forsvinner krokene helt og du må sette på noe selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 30 Report Share Posted January 30 Spør du ti tilfeldige på gaten i Norge om hva de tror kroker best av treble eller enkeltkrok, så er jeg ganske sikker på at ti av de vil svare treble. Singekrok er en entusiast-greie i praksis, selv om vi som er entusiaster ikke er i tvil om hva vi foretrekker. Da blir valget enkelt for produsentene. Det samme gjelder når det kommer til antall treblekroker på woblere, det later til at folk tror at desto flere trebler det er på en wobler, desto mer fisk får man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 30 Author Report Share Posted January 30 (edited) 41 minutes ago, erik said: Det samme gjelder når det kommer til antall treblekroker på woblere, det later til at folk tror at desto flere trebler det er på en wobler, desto mer fisk får man. Ja det er faktisk et prosjekt jeg skal gjennomføre i løpet av Februar.. Har hundrevis av wobblere hvor jeg har bestemt meg for å fjerne midtkroken på samtlige. Tar knapt fisk på midtkrokene men det gjør avkroking av fisk vanskeligere enn det trenger å være. Men ut i fra det jeg skriver går jeg ut i fra at du har fjernet treblekrokene fra dine egne jigger? Edited January 30 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted January 30 Report Share Posted January 30 46 minutter siden, erik skrev: Det samme gjelder når det kommer til antall treblekroker på woblere, det later til at folk tror at desto flere trebler det er på en wobler, desto mer fisk får man. Wobbler med 3stk treblekroker er skikkelig gøy når man skal kroke av en sprelsk ørret i håven. En treblekrok bakerst holder i massevis for meg, men det er ikke sikkert den oppfatningen deles av så mange. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 30 Author Report Share Posted January 30 2 hours ago, FatCat said: Wobbler med 3stk treblekroker er skikkelig gøy når man skal kroke av en sprelsk ørret i håven. En treblekrok bakerst holder i massevis for meg, men det er ikke sikkert den oppfatningen deles av så mange. Tror det er en ganske vanlig oppfatning her i Norge etter hvert, ser jo det i Facebook gruppen til Duo hvor det jevnlig kommer spørsmål og innlegg ang. fjerning av midtkroken. At det er 2-3 kroker på hver wobbler har nok mest å gjøre med at ulike fiskeslag tar på ulike måter. Ørret har en sterk tendens til å ta bakerste kroken uansett, men hvis du ser på jerkbait fiske fra andre land ser du en del arter som nesten utelukkende tar midtkroken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted January 30 Report Share Posted January 30 2 timer siden, Gabriel skrev: Har hundrevis av wobblere hvor jeg har bestemt meg for å fjerne midtkroken på samtlige. Tar knapt fisk på midtkrokene men det gjør avkroking av fisk vanskeligere enn det trenger å være. (...) At det er 2-3 kroker på hver wobbler har nok mest å gjøre med at ulike fiskeslag tar på ulike måter. Ørret har en sterk tendens til å ta bakerste kroken uansett, men hvis du ser på jerkbait fiske fra andre land ser du en del arter som nesten utelukkende tar midtkroken. interessant tråd dette. Hvorvidt det lønner seg med det ene eller det andre er nok som du er inne på avhengig av hvilken art man fisker, størrelse på agn, metode (dorging/spinn) osv. Jeg har veldig ulike erfaringer i forskjellige situasjoner. Generelt trenger man ikke mer enn én treblekrok på en wobbler av "normal" størrelse (under 15cm). På små wobblere (under 10cm) vil jeg fjerne midtkroken, men på litt større wobblere, og særlig til dorging, fjerner jeg heller kroken bak, og beholder den under buken. Husk også på at en krok bak lettere synes å henge seg opp enn en midt på. Og vær oppmerksom på at det å fjerne kroker kan endre gangen noe. Dette bør testes ut. Har også delte erfaringer når det gjelder enkeltkrok vs treblekrok. Til kveite bruker jeg nå nesten utelukkende enkeltkrok, mens i ferskvann (abbor/ørret) bruker jeg fortsatt treblekrok, men bruker nå tildels betydelig mindre kroker enn jeg gjorde før (str 12 feks). Men jeg er påpasselig med å bruke en kroktype som er både sterk og spiss nok. Til avkroking er en kirurgtang uvurderlig, ikke minst fordi dette gjør det lettere å lirke ut kroken uten å skade fisken, hvis man har tenkt å sette den ut igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 30 Report Share Posted January 30 (edited) 3 timer siden, Gabriel skrev: Ja det er faktisk et prosjekt jeg skal gjennomføre i løpet av Februar.. Har hundrevis av wobblere hvor jeg har bestemt meg for å fjerne midtkroken på samtlige. Tar knapt fisk på midtkrokene men det gjør avkroking av fisk vanskeligere enn det trenger å være. Men ut i fra det jeg skriver går jeg ut i fra at du har fjernet treblekrokene fra dine egne jigger? Jigger med litt størrelse er kanskje unntaket som bekrefter regelen. Til kveite etc kan kanskje stinger med enkeltkrok fungere men på gjedde og gjørs bruker jeg treble enten som stinger eller i hele riggen (to trebler under jiggen). (MIndre abborjigger med klassisk enkeltkrok.) Når det er sagt så ser jeg på filmene mine at gjedder nesten utelukkende tar jiggen midt på eller i fremre halvpart så min klassiske rigg med to trebler på store shader kan sikkert reduseres til en omtrent midt på. Edited January 30 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 30 Report Share Posted January 30 Interresant tråd, ja! Jeg bruker små, sylskarpe trebler i flere sammenhenger. For det første, synes jeg de funker bra på slanke gjennomløpere, slik som SG Tobis. For det andre funker det bra på tubefluer til laks, men da må ha varianter med litt gods. Av de mer eksotiske variantene, så har jeg alltid brukt små trebler under røyeblink og etter markdrag når det agnes med maggot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts