Gå til innhold
Fiskersiden

Gullfisk/karuss


Recommended Posts

Karuss: 32-39 sidelinjeskjell

Gullfisk: 21-36 sidelinjeskjell

Karuss: konveks ryggfinne

Gullfisk: konkav ryggfinne

Dette er også viktig, men ikke alltid like lett å se utfra et bilde:

Distinguishing Features:

Goldfish possess a long dorsal fin with 15 to 21 rays and a hard serrate spine at the origin of the dorsal and anal fins. Their Lateral line is complete, with 25-31 scales in a lateral series. Their pharyngeal teeth counts are: 0,4-4,0

Similar Species:

The common carp, Cyprinus carpio, which has barbels (goldfish lack barbels). In addition, Common carp have 32 to 38 scales along a lateral series as opposed to 25-31 of goldfish. Goldfish can be distinguished from other native and exotic cyprinids by the presence of the stiff, serrate spine at the origin of the dorsal and anal. Non-native Asian cyprinids have a stiff, non-serrate spine at this position

Lykke til.

Så mitt spørsmål: Hvor sikre er dere på at det finnes karuss i dette vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder tatt på Sørlandet for en drøy uke siden.

Bare gullfisk sier spesialistene (men veldig vanskelig å bestemme).

rsv066cd089.jpg

yngel

rsv066cd091.jpg

Støre fisk 1

rsv066cd090.jpg

Litt mindre fisk enn "større fisk 1"

rsv066cd092.jpg

Enda litt mindre fisk enn "større fisk 1"

rsv066cd093.jpg

Omtrent samme fisk som "større fisk 1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Legg merke til hvordan Fredrik psyker ut rudan, mens Thor Eivind kjører mer på det kjærlige "vil du våkne opp på armen min i morra"-blikket.

Synes blikket til Fredrik minner om sult-blikket hans. Tror faktisk han vurderer å spise fisken etter en lang natt uten fast føde.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Er ikke i tvil, dette er gullfisk. Til og med ryggfinna stemmer. Og når skjellene er så få som 28 og 29 er identifiseringen bankers. Fiskene til Rudolf likeså. Karussen har helt annen ryggfinne, mer karpefasong liksom.

Ja Tom Ole, dette er utvilsomt gullfisk/sølvkaruss. Og ja, karuss har en noe annerledes ryggfinne, men den har da ikke karpefasong? Det er jo snarere sølvkarussen som har mer konkav ryggfinne, slik som karpe, og med fortykket andre stråle i ryggfinnen, jfr bildene til Rudolf. Karussen derimot har jo svakt konveks ryggfinne. At det er stor variasjon i de anatomiske trekkene gjør det likevel vanskelig å artsbestemme med 100% sikkerhet. Muligheten for hybrider gjør det hele enda vanskeligere. Sølvkaruss, særlig større eksemplarer (for eksempel den til Thor Eivind) KAN ha konveks ryggfinne som likner mer på en karussfinne enn en karpefinne. Min største sølvkaruss/gullfisk (1625 gram, tatt i Danmark) hadde konveks ('karuss') ryggfinne. Faktisk har mange av de største 'karussene' som har blitt tatt i Danmark de senere årene vist seg å være sølvkaruss. Hos fiskene som er avbildet her er det som du sier skjellene, samt en 'helhetsvurdering' (kroppsform/farger/munnstørrelse) som forteller at dette er sølvkaruss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er hybrid da.Har hatt gullfisk,karuss og sølvkaruss i akvariet mitt i en årrekke.Ingen av de har hat de trekkene som den fisken har.Da spesielt hallepartiet og det mørke partiet fra ryggefinen og ned,er veldig karuss.Munnen er helt lik gullfisk..

Skulle gjerne ha sett et bilde der hele fisken er godt synlig.

Men det er utrolig vanskelig å skille fisk på bilder..F.eks er det kun en svart flekk i øyet,som er forskjellen på en perfekt mort i grinerud tjern.Fikk "mort" der ifjor på 1300 gr. Som hadde glatt meldt inn som n.rek hvis jeg ikke hvist at det er hybrider der.

Men gratulere så mye hvis det hviser seg å n.rek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av TB

Jeg tror det er hybrid da.Har hatt gullfisk,karuss og sølvkaruss i akvariet mitt i en årrekke.Ingen av de har hat de trekkene som den fisken har.Da spesielt hallepartiet og det mørke partiet fra ryggefinen og ned,er veldig karuss.Munnen er helt lik gullfisk..

Skulle gjerne ha sett et bilde der hele fisken er godt synlig.

Men det er utrolig vanskelig å skille fisk på bilder..F.eks er det kun en svart flekk i øyet,som er forskjellen på en perfekt mort i grinerud tjern.Fikk "mort" der ifjor på 1300 gr. Som hadde glatt meldt inn som n.rek hvis jeg ikke hvist at det er hybrider der.

Men gratulere så mye hvis det hviser seg å n.rek.

her vises vel hele fisken....

32360058_60089be7d8.jpg?v%200

Men noe av det som er poenget til bl.a Tom Ole, nemlig at mest sanns så finnes det ICKE karuss i vannet, og da kan det vanskelig være hybrid[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av TB

Jeg tror det er hybrid da.Har hatt gullfisk,karuss og sølvkaruss i akvariet mitt i en årrekke.Ingen av de har hat de trekkene som den fisken har.Da spesielt hallepartiet og det mørke partiet fra ryggefinen og ned,er veldig karuss.Munnen er helt lik gullfisk..

Skulle gjerne ha sett et bilde der hele fisken er godt synlig.

Men det er utrolig vanskelig å skille fisk på bilder..F.eks er det kun en svart flekk i øyet,som er forskjellen på en perfekt mort i grinerud tjern.Fikk "mort" der ifjor på 1300 gr. Som hadde glatt meldt inn som n.rek hvis jeg ikke hvist at det er hybrider der.

Men gratulere så mye hvis det hviser seg å n.rek.

TB; du har naturligvis rett i at det er vanskelig å identifisere disse artene med 100% sikkerhet ut fra bilder, særlig pga risikoen for hybridisering. Derfor var jeg muligens litt for kategorisk i min forrige post. At antall skjell er utenfor det som regnes for å kunne være karuss er heller ikke nok ALENE til å si at det er gullfisk. Det er fortsatt en risiko for at det er en hybrid.

MEN: Ryggfinnens er typisk sølvkaruss (som hos karuss er det en viss forskjell på ryggfinnen hos store og små individer). Skjellenes størrelse og farge er typisk sølvkaruss (ja kanskje den er LITT mørk for å være ren sølvkaruss over ryggen, men husk at fargen også påvirkes av levemiljø). Kroppformen er mer sølvkaruss enn karuss (ja karuss kan også være slanke i vann uten rovfisk). Munnen er helt klart sølvkaruss. Og jeg mener også halen er mye mer sølvkaruss enn karuss, her er jeg uenig med deg TB. Så ut fra alle disse trekkene konkluderer jeg med at det er sølvkaruss, selv om man kanskje ikke kan si det med 100% sikkerhet.

På samme måte som med flire er det et spørsmål om hvor langt man skal gå når det gjelder krav til artsidentifikasjon. Man bør kanskje ha mer håndfast dokumentasjon som viser at det er en hybrid før man skal avvise en slik fisk som potensiell norgesrekord? Selv om det i utgangspunktet er den som melder inn en potensiell rekord som sitter med ansvaret for å dokumentere art, er vi her inne i et grensetilfelle, der man kanskje bør motbevise at det IKKE er den antatte art før rekordinnmeldingen avvises? Har for øvrig verken diskutert denne konkrete saken eller problemet generelt med resten av juryen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en forepørsel om det forekommer fargemutasjoner av vanlig karuss, og JA, slike forekommer, men er uhyre sjeldne ute i naturen på samme måte som med koikarper. For bestander av sølvkaruss/gullfisk, som nesten utelukkende er et resultat av bevisst avl for å frembringe slike fargemutasjoner, er gener for farger tilstede i populasjonen i rikt monn, og derfor er slike varianter vanlige i bestander av sølvkaruss/gullfisk. Når man får en slik fargemutasjon i et vann med sølvkaruss tilstede kan man med nesten 100% sikkerhet gå ut fra at det er en gullfisk, særlig når trekkene er så klare som i disse tilfellene, og særlig når vanlig karuss trolig ikke forekommer i vannet! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.