Eirik Homble Moe Posted February 1 Report Share Posted February 1 Hei, Jeg lurer på om det er noen her inne som kan gi et godt tips til et bra røyevann ikke så langt fra Jessheim? Har utforsket snellingen men ikke mer og er åpen for alle forslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 1 Report Share Posted February 1 (edited) Er ikke kjent i området, men det er jo like i nærheten av Fishking AS som legger ut mye på video og liknende. Jeg har faktisk ikke sett dem legge ut noe særlig med røye fra området men, om du har muligheten så ville jeg ha tatt en tur innom butikken deres, kjøpt noe agn og spurt fint om tips. Når det kommer til makk/maggot osv er kvaliteten jeg har kjøpt hos Fishking uansett helt suveren, jeg har vert svært fornøyd. Edited February 1 by Gabriel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Homble Moe Posted February 1 Author Report Share Posted February 1 42 minutter siden, Gabriel skrev: Er ikke kjent i området, men det er jo like i nærheten av Fishking AS som legger ut mye på video og liknende. Jeg har faktisk ikke sett dem legge ut noe særlig med røye fra området men, om du har muligheten så ville jeg ha tatt en tur innom butikken deres, kjøpt noe agn og spurt fint om tips. Når det kommer til makk/maggot osv er kvaliteten jeg har kjøpt hos Fishking uansett helt suveren, jeg har vert svært fornøyd. Ja nei det er jo relativt nølende når det kommer til å si hvor de fisker. De holder vel til på Harestua, så det var kanskje ikke en så altfor dum ide! Takk for tips:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted February 1 Report Share Posted February 1 Det er ikke så langt fra Jessheim til Bergsjøen på Espa. Der er det ikke så store røyer, men de er relativt bitevillige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 1 Report Share Posted February 1 (edited) 33 minutes ago, Eirik Homble Moe said: Ja nei det er jo relativt nølende når det kommer til å si hvor de fisker. De holder vel til på Harestua, så det var kanskje ikke en så altfor dum ide! Takk for tips:) Jeg vet ikke om det er like nølende i butikken som på YouTube? Men ja, de er nølende og i noen tilfeller så skjønner jeg det jo. Men samtidig er det på generelt grunnlag helt latterlig, i nesten alle norges vann fiskes det for lite, ikke for mye. Så om noen spør om mine plasser deler jeg dem gladelig ut, de fleste godvannene nå for tiden ligger uansett rett ved veien og er steder det fiskes mye både med sluk og garn. Jeg kaller det "myten om hemmeligvannet"... Men hvis du vil utforske selv, sjekk fiskerapporter og https://artskart.artsdatabanken.no/#map/427864,7623020/3/background/greyMap/filter/{"IncludeSubTaxonIds"%3Atrue%2C"Found"%3A[2]%2C"NotRecovered"%3A[2]%2C"Blocked"%3A[2]%2C"CenterPoints"%3Atrue%2C"Style"%3A1} Artsbanken er offentlig og viser hvilke vann som er registrert til å inneholde røye. Edited February 1 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 1 Report Share Posted February 1 er jo flere røyevann i Oslomarka; feks vannene ovenfor Hakadal; Elvann, Trehørningen og Langvann, samt Øyangen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Homble Moe Posted February 2 Author Report Share Posted February 2 Den 1.2.2026 at 18.25, FatCat skrev: Det er ikke så langt fra Jessheim til Bergsjøen på Espa. Der er det ikke så store røyer, men de er relativt bitevillige. Noe annet der og? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Homble Moe Posted February 2 Author Report Share Posted February 2 Den 1.2.2026 at 18.45, Gabriel skrev: Jeg vet ikke om det er like nølende i butikken som på YouTube? Men ja, de er nølende og i noen tilfeller så skjønner jeg det jo. Men samtidig er det på generelt grunnlag helt latterlig, i nesten alle norges vann fiskes det for lite, ikke for mye. Så om noen spør om mine plasser deler jeg dem gladelig ut, de fleste godvannene nå for tiden ligger uansett rett ved veien og er steder det fiskes mye både med sluk og garn. Jeg kaller det "myten om hemmeligvannet"... Men hvis du vil utforske selv, sjekk fiskerapporter og https://artskart.artsdatabanken.no/#map/427864,7623020/3/background/greyMap/filter/{"IncludeSubTaxonIds"%3Atrue%2C"Found"%3A[2]%2C"NotRecovered"%3A[2]%2C"Blocked"%3A[2]%2C"CenterPoints"%3Atrue%2C"Style"%3A1} Artsbanken er offentlig og viser hvilke vann som er registrert til å inneholde røye. Altså hvis du har tips til gode vann i det området som er nevnt, trenger ikke være røye tar jeg gledelig imot svar Bruker artskartet aktivt men mange av observasjonene er gamle og noen rapporter sier at forsuring har ført til røyas utryddelse i et av vannene jeg har tittet på. Vet jo selvfølgelig ikke om dette stemmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted February 2 Report Share Posted February 2 40 minutter siden, Eirik Homble Moe skrev: Noe annet der og? Det finnes ørret, abbor og sik der også. Sik har jeg aldri fått, men de tre andre artene har jeg fått noen av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 3 Report Share Posted February 3 8 hours ago, Eirik Homble Moe said: Altså hvis du har tips til gode vann i det området som er nevnt, trenger ikke være røye tar jeg gledelig imot svar Bruker artskartet aktivt men mange av observasjonene er gamle og noen rapporter sier at forsuring har ført til røyas utryddelse i et av vannene jeg har tittet på. Vet jo selvfølgelig ikke om dette stemmer. Jeg bor desverre langt unna, men om du noensinne ønsker tips rundt Sognefjellet er det bare å si i fra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Homble Moe Posted February 3 Author Report Share Posted February 3 6 timer siden, Gabriel skrev: Jeg bor desverre langt unna, men om du noensinne ønsker tips rundt Sognefjellet er det bare å si i fra.. Å ja, hehe den er grei. Takk for tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts