Gabriel Posted February 3 Report Share Posted February 3 Jeg vet ikke om det fungerer i det hele tatt eller om fisken bare blir med ned til dyper og dauer. Har ikke helt troen selv. Det er et lodd og en griper som brukes til å senke fisken ned slik at svømmeblæra får trykk på seg igjen om jeg skjønner det riktig? Igjen, null ide om dette faktisk fungerer men det var verdt en liten diskusjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 3 Report Share Posted February 3 Svenskene har brukt et liknende opplegg ved vertikalfiske etter røye på Vättern. Man følger da fisken på ekkoloddet og den har tilsynelatende klart seg så lenge man har kunnet følge den. Hva langtidseffekten er vet jeg ikke noe om, men jeg tenker at denne er noe vi bør unngå å basere oss på. Det er en hårfin grense mellom sportsfiske og dyreplageri, og dersom man baserer fisket sitt på dette har man i mine øyne passert den grensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 3 Report Share Posted February 3 hmm, skeptisk. Arter som fint klarer å utlikne raske trykkforandringer, de med åpen kanal til svømmeblære, synes å klare seg fint uansett. Snapperen på videoen synes upåvirket, og da trengs vel ikke denne innretningen, eller...? Den eneste hensikten må vel være å få fisken så raskt som mulig ned på dypt vann igjen, for at fisken ikke skal få en form for "dykkersyke", altså gassbobler i blodomløpet på grunn av de hurtige trykkforandringene? For arter med lukket svømmeblære, som abborfisker, vil vel ikke dette hjelpe uansett? Tilsvarende er vel både brosmer og langer uansett dødsdømte etter å ha blitt heist opp fra dypt vann. Det vil vel ikke hjelpe noe å få de raskt ned på dypet igjen? Eller kanskje dette kan fungere i kombinasjon med å stikke hull på blæren (eller den vrengte magesekken)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 3 Author Report Share Posted February 3 3 hours ago, piscator said: Den eneste hensikten må vel være å få fisken så raskt som mulig ned på dypt vann igjen, for at fisken ikke skal få en form for "dykkersyke", altså gassbobler i blodomløpet på grunn av de hurtige trykkforandringene? Ja det var nitrogen i blodet/kjøttet han snakket om, han nevnte noe om at nitrogenet bobler ut av skjellene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 3 Author Report Share Posted February 3 (edited) 7 hours ago, erik said: Det er en hårfin grense mellom sportsfiske og dyreplageri, og dersom man baserer fisket sitt på dette har man i mine øyne passert den grensen. Jeg er langt på vei enig, men samtidig så ser vi jo i Norge at folk tar livet av fisk under minstemål fordi de ikke kan settes ut pga oppblåst svømmeblære.. Om det finnes utstyr som lar deg sette det ut igjen så er det intressant om det fungerer eller ikke. Edited February 3 by Gabriel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted February 3 Report Share Posted February 3 Hvis det finnes løsninger som er halvgode kan det finnes gode løsninger. Men da må man være villig til å teste og ikke bare gå rett til fordømming. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 4 Report Share Posted February 4 7 timer siden, Ølgylt skrev: Hvis det finnes løsninger som er halvgode kan det finnes gode løsninger. Men da må man være villig til å teste og ikke bare gå rett til fordømming. absolutt! Selv om jeg er litt skeptisk, mener jeg metoden bør testes ut, helst på mer vitenskapelig vis. Og jeg tror den kan virke på mange arter, om enn kanskje ikke på alle? Det mest kritiske spørsmålet er om arter som har tålt å bli heist opp fra stort dyp, faktisk trenger å bli senket raskt ned igjen, jfr argumentet om "dykkersyke". Og hvis vi bare slipper dem, vil de generelt finne raskt nok tilbake til dypere vann? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted 16 hours ago Report Share Posted 16 hours ago Har sett lignende for gjørs også, og jeg har også sett samme gjørs flyte død i sivet dagen etter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts