erik Posted February 19 Report Share Posted February 19 Tre store nullfisksoner i Oslofjorden er et faktum fra 01.01.26, her ser vi på hvordan du kan få sonene markert opp i kartplotteren din. Hvordan få inn punkter og linjer som viser nullfiskesonene? Du begynner med å laste ned vår fil med markering av alle punktene i de tre nullfiskesonene. Les mer på bloggen: http://www.teamcolibri.no/2026/02/hvordan-fa-nullfisksoner-inn-pa.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted February 19 Report Share Posted February 19 (edited) Dette skal testes! For øvrig fikk jeg i dag beskjed om at jeg har fått båtplass i Frognerkilen, etter å ha stått på venteliste i flere år. Perfekt timing mht fiskeforbudet …. Jeg har så vidt startet jobben med å overbevise kona om at 90 hesteren må byttes ut med 140 hk for å komme raskere ut Drøbaksundet, men hun er så langt ikke overbevist. Edited February 19 by TT 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 20 Report Share Posted February 20 (edited) Nei det er vel ikke mye tid du sparer på det uansett? Tommelfingerregelen er vel at en dobling hastighet på vannet krever 8 ganger mer kraft. Båtmagasinet hadde en test på 90 vs 115 vs 140 hk, de gikk fra 32 til 38 knop makshastighet i testbåten. https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-crescent/utenbordstest-volum-gir-styrke/676914 Men det hjelper jo veldig hvis du ofte har tung last i båten. Edited February 20 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted February 20 Report Share Posted February 20 3 timer siden, Gabriel skrev: Nei det er vel ikke mye tid du sparer på det uansett? Tommelfingerregelen er vel at en dobling hastighet på vannet krever 8 ganger mer kraft. Båtmagasinet hadde en test på 90 vs 115 vs 140 hk, de gikk fra 32 til 38 knop makshastighet i testbåten. https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-crescent/utenbordstest-volum-gir-styrke/676914 Men det hjelper jo veldig hvis du ofte har tung last i båten. Nå var dette med motor mest ment som en spøk, men jeg tror du har rett. Jeg tror dog man ville spart litt bensin ved at en større motor kan ligge i samme fart med lavere turtall. Bilen min har for øvrig passert 415’ km nå, så om det er noe med motor som skal byttes hos meg, bør nok bilen stå foran påhenger i køen. Men målet er å tyne den over 500’. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 20 Report Share Posted February 20 20 minutes ago, TT said: Nå var dette med motor mest ment som en spøk, men jeg tror du har rett. Jeg tror dog man ville spart litt bensin ved at en større motor kan ligge i samme fart med lavere turtall. Ja det er godt mulig, jeg kom først over den testen i et forsøk på å forstå bensinforbruket på båt, og det er jaggu ikke enkelt.. Og dette med lavere turtall, var ikke det i mye større grad en ting med mer gammeldagse motorer? Er litt i tankene om båtkjøp selv for tiden men sliter enormt med å forstå helheten i dette, hvor stor båt man egentlig trenger for hvilke forhold osv. Så mens jeg holder på og undersøker kommer jeg jo over alt slags forskjellig informasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted February 20 Report Share Posted February 20 Godt vi har hytte utenfor Sandefjord fjorden da, men hjelper vel lite da det nesten ikke er fisk igjen der. Bare skarv og sel, og lite makrell, men litt sjøørret og krabber. Nullfiske sonene er bra, men fangstforbudet med garnfiske og forbud mot torske fangst har ikke hjulpet her. Det er vel også "gøy" da at man tillater en fiske konkurranse i Bunnefjorden. Gir vel egentlig feil signal? Var vel et innlegg om dette på dagsnytt i går Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted February 20 Report Share Posted February 20 2 minutter siden, Gabriel skrev: Ja det er godt mulig, jeg kom først over den testen i et forsøk på å forstå bensinforbruket på båt, og det er jaggu ikke enkelt.. Og dette med lavere turtall, var ikke det i mye større grad en ting med mer gammeldagse motorer? Turtall på en gitt fart er et produkt av propelldiameter og -stigning samt girutveksling. Setter man samme propell på en større motor med samme utveksling, skal vel turtallet være det samme. Men da vil den store motoren ikke kunne oppnå maks turtall fordi propellen er «for liten». Følgelig setter man større propeller (diameter og/eller stigning) på større motorer, og disse vil få lavere turtall i samme fart som en mindre motor. For øvrig er propell en egen vitenskap jeg bare så vidt har pirket borti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted February 20 Report Share Posted February 20 1 minutt siden, Vango skrev: Det er vel også "gøy" da at man tillater en fiske konkurranse i Bunnefjorden. Gir vel egentlig feil signal? Var vel et innlegg om dette på dagsnytt i går Jeg synes det er fint at den konkurransen er godkjent, for det viser at fiskerimyndighetene faktisk «bruker hue» og kan tillate noe innenfor kontrollerte rammer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 20 Report Share Posted February 20 1 hour ago, Vango said: Godt vi har hytte utenfor Sandefjord fjorden da, men hjelper vel lite da det nesten ikke er fisk igjen der. Bare skarv og sel, og lite makrell, men litt sjøørret og krabber. Nullfiske sonene er bra, men fangstforbudet med garnfiske og forbud mot torske fangst har ikke hjulpet her. Skarven og selen forlater vel fort området om det ikke er noe som helst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 20 Author Report Share Posted February 20 Turtall er en svært viktig driver av drivstofforbruk, men viktigst er motstand i vannet. Som et lite eksempel har båten min med 115HK (på papiret, i realiteten en del mer siden den er jazzet opp) fra 2,1 liters volum lavere forbruk i 24 knop enn min forrige 80HK fra 1,5L og min fars 40HK fra 0,75L. Forskjellen her er selvfølgelig at båten jeg har nå går lett i plan mens de to andre båtene hadde mer tungdrevne skrog. Mens min 115 knapt nok bikker 3000 omdr i 24 knop måtte de to andre opp mot maks turtall for å drive de tunge skrogene. Størst forskjell er det på 115 versus 40, hvor forbruket i 24 knop er 60% høyere på 40-hesteren! Til gjengjeld blir jeg fort blakk om jeg gir full gass, da renner det 63 liter bensin gjennom i timen. Men holder jeg meg i skinnet og cruiser i drøye 20 så er båten jeg har nå mindre dyr i drift enn de 3-4 forgjengere sine. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 20 Report Share Posted February 20 57 minutes ago, erik said: Til gjengjeld blir jeg fort blakk om jeg gir full gass, da renner det 63 liter bensin gjennom i timen. Men holder jeg meg i skinnet og cruiser i drøye 20 så er båten jeg har nå mindre dyr i drift enn de 3-4 forgjengere sine. Ja 63 liter per time blir man fort blakk av.. Hvordan gjør du det i praksis med Oslofjorden nå da? Er vel fort billigere å kjøre helt ut fjorden med bil før man setter ut båten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 20 Author Report Share Posted February 20 Jeg har båten på henger på gårdsplassen hvis den ikke er i bruk og trailer da uansett hvor jeg skal. Ja, jeg kjører så langt jeg kommer med bil før båten sjøsettes og det er mye på grunn av kostnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 20 Report Share Posted February 20 40 minutes ago, erik said: Jeg har båten på henger på gårdsplassen hvis den ikke er i bruk og trailer da uansett hvor jeg skal. Ja, jeg kjører så langt jeg kommer med bil før båten sjøsettes og det er mye på grunn av kostnaden. Finnes det noe kart over hvor man kan sette ut båt osv? I alle fall her i området møter man ofte bommer ved båtramper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 21 Author Report Share Posted February 21 NJFF sin app har en oversikt med mange ramper, og så har jeg en liste her: https://www.teamcolibri.no/2012/03/batslipper-oppdateres-fortlpende.html?m=1 Ellers blir det mye glaning på flyfoto (Norgeibilder.no) rundt havner og brygger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 21 Report Share Posted February 21 1 hour ago, erik said: Ellers blir det mye glaning på flyfoto (Norgeibilder.no) rundt havner og brygger. Karttjenester jo halve det moderne fisket i utgangspunktet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted February 24 Report Share Posted February 24 Den 20.2.2026 at 12.03, Gabriel skrev: Skarven og selen forlater vel fort området om det ikke er noe som helst? Ja en skulle tro det, men lenger ut er nok noe. Vet at det er nok berggylter, fjesing etc igjen pluss bra med sjøørret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted February 24 Report Share Posted February 24 Den 20.2.2026 at 10.52, TT skrev: Jeg synes det er fint at den konkurransen er godkjent, for det viser at fiskerimyndighetene faktisk «bruker hue» og kan tillate noe innenfor kontrollerte rammer. Enig der. Det jeg lurer på er om de som ikke leser nyheter etc får med seg fiske forbudet når de ser folk står og fisker. Har selv prøvet å opplyse folk om fiskeforbudet etter torsk på hytta, men når det da blir konfrontasjon ut av det har jeg droppet å gjøre det flere ganger. Disse forstår heller ikke fiskeforbudet når de ser lokale fiskere sette teiner etter leppefisk etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 24 Author Report Share Posted February 24 Under konkurransen ble det satt opp oppslag på parkeringen som opplyste om disp, men det dukket fortsatt opp to som påpekte forbudet og det synes jeg er bra. De ble da pent og høflig informert om disp og at de kunne lese mer på oppslaget på parkeringen. Null problem. At enkelte forbeholder seg en slags rett til å være idioter er dessverre ikke noe nytt og var det avgjørende argumentet for å stenge alt fiske i de tre sonene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 24 Report Share Posted February 24 (edited) Forbudet er ganske så latterlig uansett, jeg har absolutt ingen tro på at fritidsfiskere tar opp nok til at det har noen som helst betydning kontra fiskebåter som har tatt opp tusenvis av tonn med sild og brisling, bunntråling som har ødelagt havbunnen, forurensing fra industri, forurensing fra landbruk, sjøgresset som nesten er utryddet, varmere vann fra klimaforandringer osv osv osv. Spesielt tråling er bare helt sykt, du ødelegger gjerne bunnforholdene mangfoldige år fremover i tid. Kortsiktig profitt i dag, en ødelagt industri i morgen.. Men også brisling og sildefisket, dette er jo maten som går inn i fjorden og legger grunnlaget for oppvekstvilkårene til fisken. Sognefjorden er jo samme, det pleide å være godt fiske her bakover i tid men tilfeldigvis tas det ut ufattelige mengder med sild og brisling i de ytre delene av fjorden. Edited February 24 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted February 25 Report Share Posted February 25 22 timer siden, erik skrev: Under konkurransen ble det satt opp oppslag på parkeringen som opplyste om disp, men det dukket fortsatt opp to som påpekte forbudet og det synes jeg er bra. De ble da pent og høflig informert om disp og at de kunne lese mer på oppslaget på parkeringen. Null problem. At enkelte forbeholder seg en slags rett til å være idioter er dessverre ikke noe nytt og var det avgjørende argumentet for å stenge alt fiske i de tre sonene. Bra respons og informasjon. Skal teste kartplotteren jeg kjøpte mere til sommeren. Har hatt delvis problemer med den og håper den funker bedre etter justeringer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 25 Author Report Share Posted February 25 Ellers får du lage en ny tråd om den, så kan vi sikkert bistå. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 25 Report Share Posted February 25 9 hours ago, Vango said: Bra respons og informasjon. Skal teste kartplotteren jeg kjøpte mere til sommeren. Har hatt delvis problemer med den og håper den funker bedre etter justeringer Hva er problemet? Og hvilken modell? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted February 25 Report Share Posted February 25 11 timer siden, Vango skrev: Bra respons og informasjon. Skal teste kartplotteren jeg kjøpte mere til sommeren. Har hatt delvis problemer med den og håper den funker bedre etter justeringer En utfordring med å lære seg ekkolodd i Oslofjorden, er at det er såpass lite fisk at man aldri helt vet om det er brukerfeil eller svart hav. Men tidvis dukker det jo opp bilder som tilsier at man er inne på noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted February 26 Report Share Posted February 26 16 timer siden, Gabriel skrev: Hva er problemet? Og hvilken modell? Garmin 92 sv. Første året bestod av knoting og lite bruk. År 2 bestod muligens av lite fisk, lite båttid, og bytte til større motor. Bytte til større motor har ført til litt forskjellige ting på kartplotteren, varme gang, finner ikke vann temperatur etc, fart osv. Fjoråret gikk dukken pga feil i senk hev av motoren. Lite bruk generelt skyldes at båt ikke kan ligge ute sålenge. Båthavna ligger værutsatt til, brygge lemmer går på sjøen etc. Så det er stort sett juni/juli som delvis safe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted February 26 Report Share Posted February 26 (edited) Dette høres jo bare ut som at transduceren (GT56?) ikke er riktig plassert.. Hastighet osv er jo enten dårlig GPS tilkobling eller problemer som løses via oppdatering. Edited February 26 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts