Gå til innhold
Fiskersiden

SnikSnøre


Hobbyfiskar
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av BIN LADEN

Husk å ha tungt nok søkke i enden.

Det hjelper ikke om sniken står natten over dersom du ikke finner den igjen.Har selv mistet flere sniker over natten[ :) !]

Hva vil tungt nok søkke si? 5 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

sitat:Opprinnelig postet av BIN LADEN

Husk å ha tungt nok søkke i enden.

Det hjelper ikke om sniken står natten over dersom du ikke finner den igjen.Har selv mistet flere sniker over natten[ :) !]

Hva vil tungt nok søkke si? 5 kg?

Mistet sniken min sist,f.... og![ :o !]

Lå rett ved å fisket ca 150m,borte var den...[ :( !]

Satt den på 80m.Brukte bare 1 kilo søkke og 200m snøre.

Kan det være at den ikke løste seg ut?

Skal uansett bruke MYE tyngre lodd neste gang!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal la sniken stå over natta bør du vurdere andre kroker enn de som vanligvis står på kjøpesnikene. Skift ut krokene med en liten fortaum på 20- 30 cm og en sirkelkrok istedenfor. Da dreper du ikke fisken og den henger bedre. Min erfaring er at hvis snikene henger ute for lenge (mer enn ett par timer) så er det lite eller ingen fisk på lenger. Fisken sliter og drar i kroken og lager en leppe som kroken henger i, når den begynner å bli slapp så faller kroken ut av leppen. Eventuelt så svelger fisken kroken og setter den fast inne i munnen, da dør fisken relativt kjapt og marlus og annet F... begynner å spise på fangsten din. En annen ting er at de relkativt små agnbitene som du har på snikene begynner å miste mye av kvaliteten etter noen timer i sjøen.

Når det gjelder å miste sniker så bør du sette på en blåse istedenfor å stole på isoporklossen som følger med. En normal blåse skal det veldig stor fisk til for å dra ned. Ikke sett snikene i sterkt hellende bunn med mye strøm i retning dypere vann, da vil garantert loddet flyte opp og sniken ta av.

Som matauk kan sniker absolutt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et sniksnøre kan stå fra en halvtime til over natten med godt hell.

Har selv fått torsk på grunna, ca 20 meter, på 10 kilo etter bare en halvtime. Har også fått torsk på 9 , 11, 12 og 14 kilo,og uttallig med torsk på 4-7 kilo.Da har de stått natta over. På våren dette da, når torsken er inne på grunna.

Setter også snik på litt dypere sjø, ca 150 meter. Skikkelig spennende. Pleier å la dem stå over natta da. Har fått Brosme på 11 kilo og noen litt mindre. Lange på 4 kilo, sei på 3,5 kg, lyr og masse hai. Pigghå og Rødhai. Jeg har aldri hatt tyngre søkke enn 1 kg, og de har aldri flyttet på seg.Jeg agner med makrell, sild eller reke, like god erfaring med alle tre.Bruker aldri annet enn originale kroker. O`shagnussy 4/0.En fisk klarer aldri å dra ned den originale blåsen som følger med. Da må det være enn 100 kilos sak eller mer.Kveite på 35 kilo, no problem. Jeg fisker utenfor Haugesund.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du er heldig hvis du slipper å krangle med marlusa. Der jeg fisker med snik og line er det ett kjempeproblem. Fisk som dør på snøret er mer eller mindre oppspist på noen timer. Får som regel opp hode uten øyne og gjeller og en fisk som er full av disse søte små krepsdyrene.

Men kanskje jeg også skal ta meg en tur nordover til sletta og feøy. Har satt sniker med hell vest av Feøy for en del år siden, meget bra fangst, men litt langt å kjøre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisket med sniker i Vikedal i sommer på 50-80 m. brukte kun 1 kg lodd og har ikke hatt problem med at sniken har flyttet seg. Agn er som regel makrell prøvde med Sirevåg reker (i lake), de fisket disse også,(knurr).

har fått lange, brosme, hvitting, lyr, hyse, masse pigghå og knurr på snikene.

Jeg har klaget snikene selv av bøtetråd med innfestet linekroker med nylonforfang. (dette pga av at jeg fikk flere hundre linekroker med forfang) Har også festet en kork oppforbi krokene slik at krokene står strekt fra bunnen og opp. Har hatt opptil 10 kroker på snikene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Kan noen fortelle meg hvordan jeg fisker med snik? Tenkte å fiske etter uer på 200m dybde. Har en snik med 15 kroker på. Skal loddet være helt i enden, eller skal det være FØR krokene? Bør jeg ha mye slakk på sena?

Loddet skal være helt i enden, ja. Med andre ord: først loddet, og så krokene. Anbefaler å bruke minst 4-5 k.gramms lodd, i mitt tilfelle er det en stor stein. Reker og biter av makrell har vist seg å være best, etter mine erfaringer. Ikke la det ligge altfor lang tid, ellers får du effekten som har blitt beskrevet ovenfor. 2-3 timer er nok. Her i området er det masse småbrosme, og det er derfor jeg har bestemt meg å fiske med stang, da kan jeg reagere tilsvarende og fort nok. Ellers så har nok Anguilla sagt alt som er viktig og riktig :glare:

EDIT: her på Fedje er det hovedsakelig lange, hyse, og av og til torsk og knurr, og brosme, og brosme, og brosme du får på krokene. Har jeg nevnt brosme, forresten? :D

Endret av Vicarious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: her på Fedje er det hovedsakelig lange, hyse, og av og til torsk og knurr, og brosme, og brosme, og brosme du får på krokene. Har jeg nevnt brosme, forresten? :)

hehe... ja, brosme er en flott sak. Jeg håper bare den lar ueren ta noen av krokene hvertfall. Uer, potet og godt smør....mmmm... Det er snadder det. Er meldt godt vær her i Vesterålen til helga, så da er det rett ut på "lokket" for å fiske.

:D

Takk takk forresten :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvordan jeg fisker med snik? Tenkte å fiske etter uer på 200m dybde. Har en snik med 15 kroker på. Skal loddet være helt i enden, eller skal det være FØR krokene? Bør jeg ha mye slakk på sena?

vet ikkje om eg vil anbefale og sette snik på 200m dyp.syns dette virket litt mye for ein snik.ta deg heller ein tur med stanga her og sett sniken utforbi "brygga" di på 40-70m dyp <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

sitat:Opprinnelig postet av BIN LADEN

Husk å ha tungt nok søkke i enden.

Det hjelper ikke om sniken står natten over dersom du ikke finner den igjen.Har selv mistet flere sniker over natten[:(!]

Hva vil tungt nok søkke si? 5 kg?

Mistet sniken min sist,f.... og![:(!]

Lå rett ved å fisket ca 150m,borte var den...[:(!]

Satt den på 80m.Brukte bare 1 kilo søkke og 200m snøre.

Kan det være at den ikke løste seg ut?

Skal uansett bruke MYE tyngre lodd neste gang!!!!

Samme skjedde meg for 2 uker siden, mulig det var nisene som lekte i området som stakk av med den

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd sniken her for noen dager siden. Var en snik med 20 kroker på. Egnet med seibiter på alle krokene. Hadde 1kg lodd i enden og kastet den ut på 200 meters dyp, så festet jeg den i ei blåse på toppen. Etter ca en halv time dro jeg den opp. Det var sinnsykt tungt. 2 5kg's brosmer og en uer på et par kilo var tungt å dra opp for hånd fra 200 meter. Trodde aldri jeg skulle bli ferdi å dra.

Uansett, hvis jeg bare finner "uer-gropa" så skal dette med snik være veldig effektivt. Fattern og en kompis fisket en hel stamp med uer på noen timer på denne måten. Men jeg har forstått det slik at sniken vel kanskje er best egnet til å fiske med på noe grunnere vann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...
Den 24.8.2005 at 22.58, sea_boy skrev:

det kjem jo ant på vind-strømforhold og selfølgelig om du tenker på å få veldig stor fisk[ :) ]hehe..men eg brukte lodd på ca1.kg og eg har fått både torsk og lyr på det,men det var jo i rolege vind-strømforhold..

ps.sniksnøre er ikkje sportfiske!![ :o ]

Jo det er hobby fiske Som meg  . Har fått mye rart på sniken. Like spennende  hver gang  jeg setter ut  snikende mine. Setter ut mangler sniker forskjellige stede og på forskjellig dybder. Venter 2 til 3 timer. For som oftes noe på sniker, 
Kan anbefaler .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 2008-8-26 at 23.02, sage skrev:

Her får jeg kun pigghå på snik. Møkkafisk ikke brukanes te noe som helst :P

Helder seg veldig lenge i vatten om du bruker den som agn. Blir jo ikkje aktivt fiska for det grunna konserveringsstatus, men fatteren kjenner ein aktiv fisker som bruker den som agn i teiner. Då på jakt etter hummer, krabbe, kreps etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.