Andras Posted March 5 Report Share Posted March 5 Hei! Eg fiskar ofte frå kajakk, straum og avdrift skapar ofte problem. Eg tenkte å setje ut ein fortøyningsbøye (heimelaga av ca. 3kg stein, 40m polyesterline, garnblåse) og la den vere i fjorden. Har nokon erfaring med dette? Er dette lov? Eg har ikkje funne reglar/lov om kven og kvar kan setje bøye. Eg vil sjølvsagt ikkje forstyrre båttrafikk, osv. Viss sniksnøre er OK, ein fortøyningsbøye er ganske liknande, berre utan krok. Takk på førehand for dine svar! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted March 5 Report Share Posted March 5 Prøvde å finne svar på det samme for en del år tilbake. Fant ikke noe ordentlig svar. Merk blåsa med navn og telefonnummer så er det jo ikke verre enn å fjerne den hvis noen reagerer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted March 6 Report Share Posted March 6 (edited) Du må søke lokal havnemyndighet, som i realiteten er kommunen. Lovtekst: Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven) - Lovdata Edited March 6 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted April 28 Report Share Posted April 28 Utforbi marebakken er det fritt frem å legge ut fortøyningsbøye så lenge det ikke går tau til landfeste. Grunneier eier kun til marebakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 28 Report Share Posted April 28 1 time siden, -morten- skrev: Utforbi marebakken er det fritt frem å legge ut fortøyningsbøye så lenge det ikke går tau til landfeste. Grunneier eier kun til marebakken. Hvis vi forutsetter at man tenker seg at dette skal skje i saltvann (postet under "Havfiske" så jeg antar at vi er i det salte element) så er ikke dette riktig. Se post over din for lovtekst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 28 Report Share Posted April 28 54 minutter siden, erik skrev: Hvis vi forutsetter at man tenker seg at dette skal skje i saltvann (postet under "Havfiske" så jeg antar at vi er i det salte element) så er ikke dette riktig. Se post over din for lovtekst. Jeg lurer på om dere kanskje har litt rett begge to. Jeg har en bøye på moring i Nesodden kommune, og sjekka for noen år siden regelverket rundt dette. Dersom det er lokale bestemmelser i kommunal plan, så trenger man ikke søke i det enkelte tilfellet, tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted May 6 Report Share Posted May 6 Det var grunneier på hytta som sa det til meg. Men mulig det er lokale bestemmelser. Det er ankringsplass i bukta vår der vi har flytebrygge og naust. Han som hadde båten der på utlegg var temmelig likegyldig. En gang sleit den seg og vi fikk 4 tonn trebåt på naustbrua. Heldigvis drev den ikke utover på brygga eller båtene våre!! Selv om grunneier eide grunnen så kunna han ikke nekte han å ha utlegg utenfor marebakken sa han. Båten var ikke ønsket i havna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts