Jump to content
Fiskersiden

Innspurt i vinterens abborjakt (film)

Recommended Posts

Vera og Erik tar sluttspurten i vinterens abborjakt med en helgetur til en innsjø på Østlandet. Vi oppsummerer også våre erfaringer med Strikemaster 40V etter seks sesonger.

Edited by erik
  • Like 1

fin film! et par kommentarer/spørsmål. Hvorfor bruker dere (på lik linje med mange andre) motorisbor? Med et Heinola/Rantanen 205 bor tar det knapt ti sekunder å bore seg gjennom selv 50-60cm is, uten å bruke særlig med krefter. Og det er jo ikke hver vinter det er så tykk is i lavlandet. Og de nevnte bor (som er samme fabrikk), har de i særklasse beste skjærene. Mye bedre stål, mye bedre slipte skjær som tåler mye mer før de blir sløve. Og mye enklere å sette opp eggen på, siden det er fast krone, og ikke løse kniver. Og problemene du opplevde med boret som begynner å "slure" skjer jo ikke med et Heinola/Rantanen bor. Et motorbor (drevet på bensin) tar dessuten mye mer plass i pulken, veier mer, og bråker mer. Jeg har hatt det samme isboret i et par tiår, og har skiftet skjær en gang (måtte skifte en gang da jeg var så uheldig å bore i is som inneholdt sand), og mitt nåværende skjær er omtrent like skarpt som nytt, enda det er brukt rimelig mye i minst ti år.

og jeg bruker ALDRI wire hvis jeg fisker etter abbor. Min erfaring er at stor abbor spytter agnet for den minste ting. Jeg lar gjedde være gjedde, selv om sikkert mange vil mene dette er moralsk tvilsomt, siden risiko for at gjedda kutter fortommen øker. Men på oppsiden har jeg erfart at selv med 0.28-0.30 fluorkarbon fortom, som jeg bruker til abbor, så får jeg likevel opp 80-90% av gjeddene... Utrolig hva fluorkarbon tåler av gjeddetenner, og mye mindre risiko for at drømmeabboren spytter agnet.

Borret her er elektrisk, og hovedårsaken til overgangen fra manuell variant var at samboeren slet med det manuelle, delvis fordi hun er litt for lav til å komme over et manuelt borr og dermed borre stabilt. Samtidig ble fristelsen til å gå helt opp til 250-størrelsen enorm når vi først vurderte elektrisk, og i den dimmen tror jeg ingen vil ønske å borre manuelt. Nå som jeg også dytter en live-giver i hullet har jeg ingen planer om å børste støvet av 205-borret mitt med det første. (Ikke noen av de andre jeg har heller forsåvidt, jeg har tre manuelle borr også hvorav to Heinola.) Men skulle det dukke opp en Heinola-variant i 250 som passer motoren her så blir det et «løp og kjøp øyeblikk» for min del for jeg skulle gjerne hatt det beste fra begge verdener.

Jeg har dessverre elendige erfaringer med gjedde og noe annet enn wire (eller 1.0 FC) så jeg har sluttet helt å fiske uten dette i vann med mye smågjedder. Statistikken min med 0,30FC og smågjedder fra forrige sesong hadde fort motsatt fortegn av din. Som du sier får det bli et valg den enkelte tar. 

det med kroppshøyde er jo en reell problemstilling. Vi som er relativt høye sliter også med det når vi er på fjellet, og må sette på 2-3 forlengere der isen er over 150cm...

Ja, et 250mm hull er jo å foretrekke hvis man skal ha ekkoloddgiver der, og enig at et så vidt bor er nesten håpløst å bore med manuelt. Jeg løser det ved å bore to hull rett ved siden av hverandre; et til giveren, ett til å fiske i.

Og apropos kvalitet på skjær, så er det vel ikke samme motivasjonen å ha top notch skjær på et motorbor? Da blir det fort dyrt.

ellers interessant at vi har så forskjellige erfaringer med gjedde og fluorkarbon. Vanskelig å si hvorfor. 

For øvrig har bruk av ekkolodd "fornyet" abborfisket mitt. For det første flytter jeg meg ikke så mye rundt som jeg pleide. Fisk kommer innom gjerne etter lang tid. Tidligere trodde vi det var "svart hav", og flyttet oss mer rastløst rundt, og borret og borret... I tillegg gir jo ekkoloddet utrolig mye informasjon om hva som som skjer, og hvordan fisken responderer, som du har vist oss Erik. I helgen som var fikk jeg en abbor på åtte hekto (på balansepilk), som jeg så på ekkoloddet før den hogg. Veldig spennende, og når sånt skjer er man forberedt på en annen måte enn når man blindfisker.

Posted (edited)

Jeg har en lei tendens til å irritere meg over ting som ikke er helt optimalt, så jeg hadde nok vært i kjøpegruppen for optimalt skjær også med motor. :D Nå har forresten varianten vi har kommet i ny generasjon, men jeg har ikke sett nærmere på den så jeg vet ikke om det er endringer på selve skjæret. Jeg lever uansett greit med å sette inn shims på ny is og ta de ut igjen på vårisen. For de spesielt interesserte så er shimsene laget av oppklipt brusboks, så der var i det minste kostnaden lav….

Ja, ekkolodd ved alle typer vertikalt fiske er skikkelig morro. Jeg får nok ikke nevneverdig mer fisk ved denne typen fiske men det er rett og slett mer spennende med ekkoloddet. Og for min del er det spenning som er driveren for sportsfiske, alt det andre er ren bonus.

Edited by erik