Gabriel Posted March 11 Report Share Posted March 11 Veldig intressant video om hvordan fisk oppfører seg når en annen fisk blir skadet og hva som skjer. Det gir jo også et intressant perspektiv med tanke på feilkroking og om en krok gjennom skinnet på fisken kan drepe fiskelysten. Men jeg tenker også på feks gjenutsatt fisk hvor skinnet har blitt skadet av en krok før man setter den ut igjen. Kan det drepe bittet? Jeg merker jo ofte at når jeg setter ut igjen en fisk, så dør bittet ofte kort tid etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 11 Report Share Posted March 11 veldig interessant film. Teorien om "fryktkjemikalier" er gammel som det nevnes, og det er interessant at det er gjort nye fremskritt i denne teorien. De evolusjonære aspektene, hvordan slike stoffer har blitt evolvert er jo spennende, men for oss er det kanske viktigere hvilke konsekvenser dette eventuelt kan få for praktisk fiske? Det at fisk man setter tilbake kan bidra til å stoppe aktivitet er jo velkjent, men det er jo ikke opplagt hvorfor. Rent personlig kan jeg ikke si at erfaringene er helt entydige. Hvis bettet stopper i kjølvannet av at man setter tilbake fisk er det jo ikke opplagt at dette er ÅRSAKEN. Og må det et fysisk sår til før fisken sender ut slike stoffer, eller holder det at man fisker den opp, dvs at fisken blir skremt på en eller annen måte? Og hvis dette er nok til å skremme de andre fiskene, så bør jo også dette gjelde mens man kjører fisken, slik at det ikke betyr noe særlig om man setter den tilbake eller ikke. Kanskje det at bettet stopper kan ha noe med at fisken man setter tilbake drar med seg resten av fisken bort fra området, fryktstoffer eller ikke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted March 11 Report Share Posted March 11 (edited) Denne reaksjonen er i alle fall neppe særlig uttalt for små-abbor. Jeg har fått flere titalls abbor i samme hull i isen vinterstid. Jeg har også opplevd å sveive inn abbor tatt på mark mens andre abbor forsøker å nappe til seg marken som stikker ut av munnen på den krokede fisken. Edited March 11 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 11 Author Report Share Posted March 11 1 hour ago, TT said: Denne reaksjonen er i alle fall neppe særlig uttalt for små-abbor. Jeg har fått flere titalls abbor i samme hull i isen vinterstid. Jeg har også opplevd å sveive inn abbor tatt på mark mens andre abbor forsøker å nappe til seg marken som stikker ut av munnen på den krokede fisken. Reaksjonen skjer spesifikt når skinnet under skjellene rives opp. Det er der cellene som skaper kjemikaliene ligger. Så hvis du tar abborren etter munnen, så kommer det ingen kjemikalier. Men hvis du feilkroker dem i ryggen, så kommer kjemikaliene. 2 hours ago, piscator said: Og må det et fysisk sår til før fisken sender ut slike stoffer, eller holder det at man fisker den opp, dvs at fisken blir skremt på en eller annen måte? Kjemikaliene ligger i celler under skjellene i fisken, altså ikke i feks munnen hvor man normalt kroker. Men en feilkroking i rygg/mage vil skape reaksjoner. Og ja, det må et fysisk sår til. Den beste hypotesen vi har til nå er at det kreves mer enn 1 kjemikalie som slippes ut samtidig. Og at kjemikaliene egentlig er ment til å være sopp og UV beskyttelse osv. Men hvis huden på en fisk penetreres slippes begge ut samtidig. Jeg ser på dette kun som en liten brikke i et veldig stort puslespill, og en oppførsel som kanskje kan observeres i fremtiden, nå som jeg allerede vet om den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 12 Report Share Posted March 12 hvis det du skriver er korrekt Gabriel betyr det at fisk som settes ut, og som er uskadd, heller trekker med seg de andre fiskene "visuelt" heller enn "kjemisk". For øvrig enig at dette bare er en brikke i et utrolig komplekst puslespill. Vi vil vel aldri fullt ut forstå hva som faktisk skjer og hvorfor. Men kunnskap om slike stoffer er likevel nyttig, og noe man alltid bør ha i bakhodet når man fisker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts