Jump to content
Fiskersiden

Harry påsketur (film)

Recommended Posts

Jeg digger Vänern, men når været ikke vil leke med oss blir det tøft. Vi fikk uansett inn litt fisketid før vi måtte kaste inn håndkleet.

Vel hjemme igjen med hver vår bihulebetennelse viser YR at det var greit å dra hjem:

IMG_5096.thumb.jpeg.aa3a3fcd20836b775ddc41e16d7c53e7.jpeg

• Like 1

Meldingen i går tilsa 38 m/s i kastene her på vestkysten i dag. Da tok jeg opp jolla …. I dag er det modifisert til 35 m/s. Jeg lar likevel båthengeren forbli surra fast til et tre …. 

Edited by TT

friske tak også på Vänern i dag ser jeg! ;)  gratulerer med utrolig flott laks, super kondisjon. Bra at det fortsatt fins slike fisk der ute med intakt fettfinne, altså villfisk. Fin kondis også på gjedda fra Ånimmen (tror for øvrig det uttales ned trykk på første stavelse, altså Å-nimmen, men ikke sikker, for det er kanskje ikke en typisk svensk uttaleregel?). Selv har det blitt isfiske i høyereliggende strøk i påsken, men dro hjem da jeg så værmeldingen. Noen av oss som tyner isfiskesesongen så lenge som mulig. Kanskje det er en slags diagnose? ;) 

24 minutter siden, Gabriel skrev:

Vånerlaksen er vel en egen stamme? Er det egen art? 

nei, Väner-laksen er "vanlig" laks, men som har tilpasset seg en oppvekst i en innsjø istedenfor i havet. Det er for øvrig tre-fire laksestammer i Vänern, der de to viktigste er de som gyter i hhv Gullspångälven og Klarälven. Det fins også tilsvarende stammer med vanlig ørret der også. 

Kan legge til at de ikke bare tåler et liv i ferskvann, de er gyro-resistente også så vidt jeg har forstått. 

De tre dagene vi var i området ble det tatt 3 andre ville laks også, så noen er igjen uti der til tross for at vi mennesker gjør alt vi kan for å ødelegge gytemulighetene dens. For min del er det en overvekt av villfisk i statistikken rent historisk, uten at det egentlig betyr noe. For ørret har jeg mest settefisk.

Siden dette var en villfisk ble den hverken veid eller målt, de skal ut igjen så fort som mulig. Hadde dette vært "min" fisk hadde den ikke blitt løftet opp men bare vippet ut av håven, men siden det var Veras først laks hadde jeg måttet svømme hjem om jeg hadde gjort det....

En råtipp fra min side er 5-6 kilo. 

• Like 1
  • Haha 1

4 minutes ago, erik said:

Hadde dette vært "min" fisk hadde den ikke blitt løftet opp men bare vippet ut av håven, men siden det var Veras først laks hadde jeg måttet svømme hjem om jeg hadde gjort det....

Jo men du vet, det er slik du får virale videoer...

2 hours ago, FatCat said:

Tok den på en Temu-sluk? Hadde du byttet splittring og krok?

Min erfaring er at noe fiskeutstyr fra Temu er veldig bra, og noe kan man like så godt kaste rett i søpla

Som jeg skrev litt om tidligere i år, jeg har kjøpt og testet veeeeldig mye utstyr fra Temu, spesielt da kroker og jigghoder. Lagt dem under mikroskopet (for å sjekke finish på krokene) og utført styrketester.. 

Det begynner å bli seriøst mye bra greier det. Det beste er på samme kvalitetsnivå som BKK, Mustad og Owner. 

Det absolutt billigste er ofte bare ræl men bruker du 40 kroner på 50 kroker så får du heeeelt rå kvalitet. 

• Like 1

14 timer siden, FatCat skrev:

Tok den på en Temu-sluk? Hadde du byttet splittring og krok?

Min erfaring er at noe fiskeutstyr fra Temu er veldig bra, og noe kan man like så godt kaste rett i søpla

Ja, Temu-kopi av Mustad sin original. Har ikke byttet noe som helst da kvaliteten virket god. 

Gratulerer med laks til Vera! 

Sikkert gammelt nytt for de aktive her, men for ev. interesserte kan nevnes at det finnes to bestander av «ferskvannslaks» i Norge også. Det er hhv bleka i Byglandsfjorden og namsblanken i Namsen. Dessverre blir ingen av disse i nærheten av Veras svenske-laks. Vi snakker mer 20-30 cm. I Namsen har den dog en fetter som blir riktig så stor ;)