Gabriel Posted April 9 Report Share Posted April 9 (edited) Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal beskrive denne fiskemetoden, men kjennetegnet er at man står på en liten steinknaus helt ute ved kysten, eller gjerne på en odde lagt ute på havet med en bøtte chum/agn. Fisket skjer stort sett med dupp, men også uten.. Illustrert under. Noen som har prøvd noe liknende fiske i Norge og kan si hva man sannsynligvis ville ha fått på kroken? Jeg tenker kanskje at dette i praksis ville ha fungert som gyltefiske her, og eventuelt ikke er så veldig spennende. Men hadde vert morro å høre hva folk tenker? Eller finnes det kanskje arter man kunne ha fått i slike omstendigheter som man skjelden ser snurten av i Norge? Alternativ video: Edited April 10 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 10 Report Share Posted April 10 Når det gjelder fiske med dupp og agn i sjøen, kan jeg bare huske å ha fått to arter og det er horngjel og makrell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 10 Author Report Share Posted April 10 3 hours ago, TT said: Når det gjelder fiske med dupp og agn i sjøen, kan jeg bare huske å ha fått to arter og det er horngjel og makrell. Ja det blir jo mye det samme som jeg har fått tidligere.. Men for makrellen trenger du jo ikke agn en gang.. Det sagt så har jeg tatt gylte på dupp og agn også, da med reke. Men jeg tenkte mer opp mot plassen (helt ut mot havet) og hvilken forskjell man eventuelt hadde klart å oppnå ved hjelp av chum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 12 Report Share Posted April 12 (edited) Duppmeite i sjøen er temmelig gøy, siden både sei og lyr tar i høy hastighet. På kveldstid får man også sandflyndre og lomre på det. Eneste grunnen til at jeg sjelden gjør det er at på Vestlandet blåser duppen nesten bestandig inn i tangen med en gang, og er da umulig å kombinere med vanlig kystmeite som er mer effektivt En mulig variant er saktesynkende bombarda Edited April 12 by Ølgylt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 12 Author Report Share Posted April 12 47 minutes ago, Ølgylt said: Duppmeite i sjøen er temmelig gøy, siden både sei og lyr tar i høy hastighet. På kveldstid får man også sandflyndre og lomre på det. Eneste grunnen til at jeg sjelden gjør det er at på Vestlandet blåser duppen nesten bestandig inn i tangen med en gang, og er da umulig å kombinere med vanlig kystmeite som er mer effektivt En mulig variant er saktesynkende bombarda Ja det virker som om løsningen de har ovenfor er å bruke veeeldig lange stenger (rundt 15-17 fot) og så fisker de egentlig bare duppen 3-5 meter fra land. Det virker i grunn som et veldig aktivt fiske hvor de konstant kjører på med chum og kaster i chumming-området. Men når du har tatt sandflyndre/lomre på det, fisker du da fra svaberg eller blir det mer typ strender osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 12 Report Share Posted April 12 Fått lomre på dupp på ormhilleren. Hvorfor den svømte 33 meter over bunnen er ikke så lett å forklare. Men ellers er det på Hamresanden det har fungert på flyndrer, og da er duppen 4-5 meter over bunnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 12 Report Share Posted April 12 Men jeg er usikker på chummingen, det aller meste vil jo veldig fort være et stykke unna deg, så kanskje i en bakevje bak ett nes eller holme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 12 Author Report Share Posted April 12 (edited) 37 minutes ago, Ølgylt said: Men jeg er usikker på chummingen, det aller meste vil jo veldig fort være et stykke unna deg, så kanskje i en bakevje bak ett nes eller holme. Det går nok på mengdene de har med seg, det er jo gjerne 10-15 liters bagger. Så hiver de ut jevnt med chum i timesvis i samme område. Selv om det flyter ut så blir hovedkonsentrasjonen rett forran dem. Så bruker de ofte en blanding av frossen krill, fermenterte pulver, mais og ris osv. Jeg har aldri prøvd det selv, man måtte jo i praksis ha laget seg egne oppskrifter hvis man skulle ha holdt på med det i Norge. Krill er jo feks ikke noe som er enkelt å få tak i her. Men en blanding av oppmalte reker og makrell + ris og mais hadde vert intressant å prøve.. Har tenkt litt på det. Edited April 12 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 12 Report Share Posted April 12 Det er jo en mulighet for at du da lager skikkelig feeding frenzy, som så kan tiltrekke noe annet. Sannsynligvis vil 99 av hundre fisk være sei, lyr, makrell eller horngjel, men kanskje den hundrede gjør det verdt det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 12 Author Report Share Posted April 12 Det hadde jaggu vert morro å prøve.. Massiv feeding frenzy hele dagen lang, sett hva som skjer, hva man eventuelt får på kroken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 13 Report Share Posted April 13 20 timer siden, Ølgylt skrev: Fått lomre på dupp på ormhilleren. Hvorfor den svømte 33 meter over bunnen er ikke så lett å forklare. Men ellers er det på Hamresanden det har fungert på flyndrer, og da er duppen 4-5 meter over bunnen. det er vel agnet som er 4-5 meter over bunnen? Liten tvil om at duppmeite også fungerer i sjøen. Og overraskende hvor høyt over bunnen fisk kan komme opp og plukke et agn. Jeg har duppmeitet etter kveite, og har da presentert agnet nettopp 4-5 meter over bunnen for å unngå å sette seg fast. Fisken som er ved bunnen har ingen problemer med å se agnet i siluett rett over seg. Utrolig kult når kveita kommer opp fra bunnen og tar agnet med en voldsom kraft; duppen ryker under med et smell, med påfølgende snelleskrik! At en lomre forviller seg 33 meter over bunnen er vanskelig å forklare, men morsomt at også andre flyndrearter enn kveite kan gå opp og plukke agn relativt høyt over bunnen. At foring virker også i sjøen er for øvrig ikke spesielt overraskende. Men i sjøen er det nok rendyrket animalsk for som gjelder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 13 Report Share Posted April 13 Ja. Jeg tenkte på kveite som spennende art å duppmeite, men det er vel ikke hvor som helst man kan gjøre det? Den lomra kom veldig uventet ja. Nesten like uventet som når jeg dorget etter sjøørret over et nittimeters dyp og fikk lange. Sandflyndre har jeg forsåvidt ofte sett høyt over bunnen. Så jeg tror det er mere vandring i vannlagene enn man skulle tro, sannsynligvis har det noe med lokale forhold å gjøre, men at det skal være så utbredt at man kan basere en teknikk på det er vel heller usannsynlig, hvis det da ikke handler om å finne rette plassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 13 Report Share Posted April 13 1 time siden, Ølgylt skrev: Ja. Jeg tenkte på kveite som spennende art å duppmeite, men det er vel ikke hvor som helst man kan gjøre det? Den lomra kom veldig uventet ja. Nesten like uventet som når jeg dorget etter sjøørret over et nittimeters dyp og fikk lange. Sandflyndre har jeg forsåvidt ofte sett høyt over bunnen. Så jeg tror det er mere vandring i vannlagene enn man skulle tro, sannsynligvis har det noe med lokale forhold å gjøre, men at det skal være så utbredt at man kan basere en teknikk på det er vel heller usannsynlig, hvis det da ikke handler om å finne rette plassen? duppmeite etter kveite er nok i dag primært en aktivitet vi kan drive i Nord-Norge; der er bestanden tettere, og kveitene går relativt grunt. Og vannet er klart, så kveitene har ingen problemer med å se fisk som svømmer flere meter over hodet deres. Når det gjelder de mer generelle atferdsmessige betraktningene; det at fisk dukker opp der man kanskje ikke skulle forvente det, så er nok det et uttrykk for at fisk oppsøker pelagialen, og bruker hele vannsøylen i mye større grad enn man kanskje skulle tro? I ferskvann var det lenge en forestilling om at fisken stort sett holdt seg nær bunnen. Ja, vi har vært klar over at det er pelagiske (bytte)fisk som små sik og krøkler, og derfor at rovfisk som ørret jager i frie vannmasser. Men også "bunnfisk" som abbor og gjedde oppsøker regelmessig slike steder på jakt etter føde. Meiter man med agnfisk fra isen kan det lønne seg å la agnfisken henge ganske høyt i vannsøylen. Da finner fisken den lettere. Og av samme grunn bør man også fiske aktivt i hele vannsøylen, enten man bruker pimpel eller balansepilk. En av de største abborene jeg har fått på balansepilk, tok nesten rett oppunder isen, over mange meter vann. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 13 Report Share Posted April 13 Pigghå er kanskje det første som slår meg. Ulike gylter reagerer positivt på foring (eller "chum" som det kalles på ny norsk), vi kaster ofte ut noen mindre rekebiter eller knuste blåskjell når vi meiter etter gylter (fra båt) og etterhvert som dette driver ut fra bergveggen følger gyltene etter. Fores det over tid er jeg overbevist om at det vil tiltrekke seg mange ulike arter. I tropene har man gjerne "harbour pets" som er fisk som holder til i havnen pga jevnlig tilførsel av fiskeslo og disse blir mer eller mindre tamme over tid hvis det er fiskeforbud i havnen, jeg vil anta at man kan få til det samme i Norge. Plasser foret i et nett eller noe annet som holder det på plass så du får et stabilt duftspor over tid. Apropos rare pelagiske fangster så er persen min på hyse tatt som bifangst på dorging med wobler etter SØ over 30-40 meters dyp i Indre Oslofjord. Knurr og hvitting har jeg jevnlig fått langt opp i vannsøylen over større dyp som bifangst når målet har vært sild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 13 Author Report Share Posted April 13 5 hours ago, erik said: Pigghå er kanskje det første som slår meg. Pigghå på dagtid? På dupp? Jeg har tatt pigghå på dagtid før selv men, det var på 40 meters dyp.. Jeg hadde inntrykk av at de stort sett holdt seg på dypet. Quote Ulike gylter reagerer positivt på foring (eller "chum" som det kalles på ny norsk), vi kaster ofte ut noen mindre rekebiter eller knuste blåskjell når vi meiter etter gylter (fra båt) og etterhvert som dette driver ut fra bergveggen følger gyltene etter. Fores det over tid er jeg overbevist om at det vil tiltrekke seg mange ulike arter. I tropene har man gjerne "harbour pets" som er fisk som holder til i havnen pga jevnlig tilførsel av fiskeslo og disse blir mer eller mindre tamme over tid hvis det er fiskeforbud i havnen, jeg vil anta at man kan få til det samme i Norge. Har du noensinne prøvd å mate med større mengder? Feks å ha med en hel bøtte med chum? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 14 Report Share Posted April 14 Har fått pigghå fra drøye 20 meter og ned til 400-ish, de virker rimelig opportunistiske hvis de først er i området. Nei, jeg har aldri kjørt noen skikkelig foringskampanje i saltvann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 14 Author Report Share Posted April 14 Jeg ser Ove's Sportsfiske i Oslo har en del forskjellig chum, men jeg tror kanskje det er tiltenkt ferskvannsbruk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 14 Report Share Posted April 14 Jeg vil tro det greieste for å lage sjøfor (chum er ikke norsk) vil være å fiske opp en haug sypiker og småsei, makrell og sånt. Og blande inn reker og skjell og la det stå i lukket bøtte en dag eller to før bruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 14 Report Share Posted April 14 Korrekt, det er til ferskvann. Som gylten sier er dette vanligvis noe du lager selv med biter av fisk, gjerne avskjær, en god klunk fiskeolje og så banker/ blander man det til en slush i en bøtte. Jeg hadde den litt tvilsomme gleden av å se dette i praksis i Sør-Afrika på hvithaisafari, hvor blandingen ble laget på båten og så kastet ut jevnlig for å lokke inn haiene. Lukten var en opplevelse i seg selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 14 Author Report Share Posted April 14 Det blir jo omtrent det jeg nevnte tidligere, blanding av reker, makrell, mais og ris. Var det mye annet som kom inn når dere lokket haier? Som du kunne se? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 15 Report Share Posted April 15 (edited) 11 timer siden, Gabriel skrev: Det blir jo omtrent det jeg nevnte tidligere, blanding av reker, makrell, mais og ris. Var det mye annet som kom inn når dere lokket haier? Som du kunne se? usikker på om mais (endret her fra en skrivefeil) og ris (eller brød for den saks skyld) er essensielt i saltvann, kanskje eventuelt som "bærer" av de andre luktstoffene? De fleste av artene vi fisker etter i saltvann spiser nesten utelukkende animalsk føde. Men i ferskvann er det mange attraktive sportsfisk som også spiser planteføde, særlig ulike arter karpefisk, og da har jo vegetabilsk for noe for seg. Når det er sagt kan jo fisk finne på å smake på de underligste fødeemner. Jeg har fått røye med magen full av mais, og har fått mange gjedder på det samme agnet. Men når man forer bør man ha litt i tankene hva som er bra for fisken, og mengden for har jo da noe med saken å gjøre. Røyas fordøyelsessystem er dårlig tilpasset å fordøye mais, og for så vidt også ost. I saltvann er det nok likevel liten risiko for feilernæring hos fisken. Den eneste utfordringen er kanskje hvor effektivt foret blir? Men det vanlige foret i saltvann er nok som det skrives en blanding av fiskeslo, reker osv. Og siden lukt er hele poenget, er det greit å la det "modne". Egentlig verst for oss som er ombord i båten! Edited April 15 by piscator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 15 Report Share Posted April 15 (edited) Vi så kun hai og sel på den turen. Jeg så mye annet gøy utenom hvithaisafari da, ikke minst inne i båthavner. SA er et utrolig spennede sted på mange måter, men spesielt om man har interesse for dyr og fisk. Edited April 15 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 15 Report Share Posted April 15 Apropos benevning, så dukket uttrykket «rubby dubby» opp fra glemselen da jeg leste denne tråden. Det er vel også brukt om den guffa som brukes til å lokke inn haier. Og apropos lokkemat for hai, så har jeg selv hatt den tvilsomme ære å utgjøre dette. Jeg og kona badet en kveld på en nærmest folketom strand i Sør-Afrika. Inntil stranden lå det et hotell med ganske mange etasjer. Jeg var kommet mye lengre ut i vannet enn fruen, da det kom en hotellansatt løpende ned mot stranden og fikk kontakt med kona. Begge begynte å rope og gestikulere om at jeg måtte komme meg på land. Forholdet var da at noen fra et stykke oppe i etasjene på hotellet hadde sett at det svømte skumle vesner utenfor der jeg drev å hoppet i bølgene. Det var en relativt enkel avgjørelse å droppe videre bading da … Så enig med @erik SA er spennende på mange måter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 15 Author Report Share Posted April 15 3 hours ago, piscator said: usikker på om mais (endret her fra en skrivefeil) og ris (eller brød for den saks skyld) er essensielt i saltvann, kanskje eventuelt som "bærer" av de andre luktstoffene? Jeg er også usikker på den maisen, men jeg tror den stort sett brukes fordi det er billig "padding" til resten av lukten osv. Fra det jeg ser av utenlandske oppskrifter bruker nesten samtlige enten ris, mais eller begge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 15 Report Share Posted April 15 Da kan man bruke turklær. De lukter i årevis 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts