Jump to content
Fiskersiden

Rock Fishing/Kystmeite med dupp, hva hadde man fått med denne metoden i Norge?

Gabriel
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

image.thumb.png.dfa4ded7af96307cb777750454fb2643.png

r vi er inne på temaet "Uvanlige flyndrefangster"... 

Det er vel snakk om å svømme opp først en bekk, så gjennom et langt vann, og så gjennom en bekk til.. Og inn i vannet hvor den ble tatt. 

Edited by Gabriel

Fangst av skrubbe i brakkvann og til og med rent ferskvann er ikke så uvanlig som man kanskje skulle tro. Det er ikke bare anadrom eller katadrom fisk som laks eller ål som ihvertfall i kortere perioder tåler å oppholde seg i vann med variabelt saltinnhold.  

Litt spesielt er det såpass langt unna saltvann. Men som (tidligere) laksefisker har jeg mang en skrubbe på tohånds mange kilometer opp i diverse elver. 

• Like 1

Mais inneholder mye rart og det er utrolig hvilke arter som kan lokkes. Det samme gjelder brød og mye annet vegetabilsk. 

Ofte fungerer de bare måtelig bra alene, men i synergi med rekemos og fisk kan de gjøre blandingen bedre. 

Mais inneholder forløpere til  dimetylsulfid,  som er et kjent signalmolekyl i havet, og mange andre stoffer som fisk kan finne interessante. Brød inneholder interessante stoffer som også kan finnes naturlig i byttedyr. 

Det finnes bare et begrenset antall molekyler i naturen, og mange av de som som finnes i fiskenes byttedyr   finnes også i planter eller i andre kilder som varmebehandlet korn eller fermenterte produkter. Om man ser litt nøyere på det så finnes mange fellestrekk. Det er en grunn til at hvitløk, krydder og fermentert korn har vært brukt i agn i hundrevis av år. 

Om man velger å la miksen stå et par dager så vil også karbohydrater i mais og brød bidra til fermenteringen, noe som vil gi et enda kraftigere signal. Hvor lurt dette er å fermentere avhenger nok av artene man ønsker å lokke til seg. Noen fisk foretrekker helt ferske saker mens andre liker de litt kvassere.

Foring fungerer forøvrig meget bra også i Norge.

Det er svært få arter dette ikke fungerer på, men man risikerer såklart en haug med sypiker, leppefisk, makrell osv.  Man kan likevel fort få en slags pyramide der de små fiskene kommer først, men etterhvert vil aktiviteten og lukten tiltrekke seg større fisk og andre arter. 

• Thanks 1

2 hours ago, Fiskemannen said:

Det er svært få arter dette ikke fungerer på, men man risikerer såklart en haug med sypiker, leppefisk, makrell osv.  Man kan likevel fort få en slags pyramide der de små fiskene kommer først, men etterhvert vil aktiviteten og lukten tiltrekke seg større fisk og andre arter. 

Takker for et godt innspill. 

Har du da prøvd dette selv? 

Kan du si noe om hvilken typer plasser du har prøvd det på? Hvor lenge du mener man bør holde på osv? 

Noen typiske oppskrifter du har benyttet deg av selv? 

11 hours ago, Gabriel said:

Takker for et godt innspill. 

Har du da prøvd dette selv? 

Kan du si noe om hvilken typer plasser du har prøvd det på? Hvor lenge du mener man bør holde på osv? 

Noen typiske oppskrifter du har benyttet deg av selv? 

Har prøvd mange steder.

Helt ut mot havet hadde vi med vedsekker som vi fylte med 4-5 kilo oppskåret makrell. Denne hang fra svaberget. Underveis fylte vi på med innmat og hoder av fisk vi fikk. Det gav masse lyr og mindre sei. Fisket da med grovere dupper og makrellfilet. Hadde faktisk nise innom som dro i sekken. 

Innerst i fjordene i roligere vann har vi blandet makrell, rekehoder og andre agnrester med havregryn, oppmalt brød og maisflak.
Finkornet kyllingfôr fra Felleskjøpet er også ganske bra og ikke såndyrt. La det tørre suge opp fuktighet så vil det etterhvert bli ganske seigt (særlig havregryn) og det er lett å lage baller/klumper som kan kastes ut feks fra brygger. Avhengig av tid og sted så kommer leppefisk, makrell, flyndrer, torsk, sei, knurr og egentlig alt mulig. 

Har også brukt agnbokser og poser ment for teiner som jeg har hengt ned under fiske fra brygger eller på isen. Under er et par videoer. 
Siden jeg jobber med agn har jeg testet dette mye. Jeg har også tilgang til diverse fiskemel og forskjellige lokkestoffer som kan øke effekten. Men du kommer langt med saker fra butikken. 

Isfiske:

Test av konsentrat:

Også et konsentrat:

Gammel video fra test av miks til leppefisk:

• Like 3

Den 16.4.2026 at 16.57, erik skrev:

Litt spesielt er det såpass langt unna saltvann. Men som (tidligere) laksefisker har jeg mang en skrubbe på tohånds mange kilometer opp i diverse elver. 

Det “kryr” av skrubbe i elvene i Indre Oslofjord, i alle fall. I Lysakerelva lå det jevnlig skrubbe helt oppunder den nederste fossen, og disse har gått opp mindre strykpartier. I Akerselva har jeg sett det blitt tatt skrubbe ved studentsiloen, dvs ganske mange stryk unna salt sjø. 

Da ble jeg mer overrasket den gangen jeg møtte en torsk i det første strykpartiet i Lysakerelva overfor motorveien og togbrua. Dette er i flosonen, men det var tydelig drag i vannet denne dagen. Jeg sto litt ute i vannet i vadere og torsken kom jagene etter en sjøørret jeg hadde kroket. Vi så hverandre kjapt inn i øynene et lite øyeblikk, mens vi begge tenkte «hva f… gjør du her!?», før torsken snudde halen til og stakk. 

• Like 1
  • Haha 1

53 minutes ago, Gabriel said:

@Fiskemannen du sier du jobber med dette? Er det spesifikt mot leppefiske eller generelt? 

Hva er det hvite agnet i de to siste videoene? Er det noe av det du har jobbet med? 

Har tidligere lagd agn til leppefisk. Har også laget diverse til sportsfiske.

Nå lager vi Gobble Sticky, en krem til å smøre på sluk osv.

De hvite greiene er en flytende miks som var tenkt som appetittstimulerende for leppefisk, men det ble ikke noe av.

• Like 1

7 hours ago, Fiskemannen said:

Har tidligere lagd agn til leppefisk. Har også laget diverse til sportsfiske.

Nå lager vi Gobble Sticky, en krem til å smøre på sluk osv.

Lag gjerne en tråd om denne, tror det blir litt for avsporende i denne tråden.

Men det hadde vert morro med noen spørsmål og svar, spesielt om du har noen videoer av eventuell effekt eller kunne ha fortalt litt om hvordan det ble utviklet/testet og liknende. 

9 hours ago, Gabriel said:

Lag gjerne en tråd om denne, tror det blir litt for avsporende i denne tråden.

Men det hadde vert morro med noen spørsmål og svar, spesielt om du har noen videoer av eventuell effekt eller kunne ha fortalt litt om hvordan det ble utviklet/testet og liknende. 

Det er kanskje ikke helt etisk eller i tråd med forumreglene om jeg lager en tråd for å promotere eget produkt. Men om du har spørsmål, så start gjerne en tråd, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Inspirert av dette fikk jeg lyst å teste litt.

IMG20260425184115.thumb.jpg.e9f604cc235fecf13a9144971bc2c1f4.jpg

Tok ikke bilde av duppen, men samme gummifisk med kroken litt annerledes plassert. 1,5 meter fra dupp.

Og joda

IMG20260424222936.thumb.jpg.d28b397b0922a12f4e93ad1e39aeb807.jpg

Kanskje ikke verdens beste bilde, men lyr på ca 700 gram 

Og dette er på en plass det er lite fisk, så jeg ble fornøyd 

• Like 3

4 minutes ago, Ølgylt said:

Inspirert av dette fikk jeg lyst å teste litt.

Tok ikke bilde av duppen, men samme gummifisk med kroken litt annerledes plassert. 1,5 meter fra dupp.

Kanskje ikke verdens beste bilde, men lyr på ca 700 gram 

Og dette er på en plass det er lite fisk, så jeg ble fornøyd 

Da mangler det bare en bøtte med en blanding av hønsefor, fiskeslo, reker og mais.. 

• Haha 2