Gabriel Posted April 23 Report Share Posted April 23 @Fiskemannen har da vert med i utviklingen at produktet. Så jeg oppfordret han til å starte en tråd om det. Men han mente det blir feil med egenpromotering på forumet. Så da starter jeg en tråd i stedet. Det jeg syntes var spesielt intressant fra den andre tråden var videoer og testingen han har gjort. Så jeg håper at han kan forklare litt om hvordan man har gått frem for å teste hvor godt produktet fungerer, på hvilke arter og ikke minst under hvilke omstendigheter. Jeg er også generelt sett skeptisk til om dette har noen effekt på en sluk, wobbler eller gummijigg er i bevegelse. Så jeg er intressert i å høre hva han har å si om dette. Ved typisk slukfiske kaster man ikke på samme sted hver gang, så hvor mye har lukt egentlig å si for en metallgjenstand som beveger seg raskt gjennom vannet? Derimot kan jeg kan skjønne effekten på en drop-shot som fiskes sakte over bunnen, da kan man få lang nok tid i samme område til at det har effekt. Eventuelt ved vertikaljigging, men der kan jo båtens bevegelse bety at man flytter seg ganske raskt. Og hvor lang effekt har dette? Jeg har testet tilsvarende produkter tidligere, og har da noen ganger hatt inntrykk av at det er borte etter et kast.. Men jeg har også hørt om versjoner som klisser til hele slukboksen etter at man har brukt det. Til slutt, hvor lang tid i et område trenger man før dette har eventuelt har effekt? Hvor fort sprer lukt seg i vannet? Noen andre som har gode spørsmål eller erfaringer her? For min del er jeg alltid "intressert" i produkter av denne typen. Men de praktiske erfaringene mine når jeg har testet tilsvarende produkter før, har ikke vert noe å skryte av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted April 23 Report Share Posted April 23 Jeg kan forklare litt om utviklingen. Tidligere har jeg jobbet med agn til karpe, krabbe og ulike andre fiskearter. (Northern Baits, Attraqua og Captain Sigs Baits) Det er utført mye forskning på hva fisk liker å spise, særlig på arter det drives oppdrett på. Men også mye grunnforskning der man har testet diverse molekyler (som aminosyrer, salter, organiske syrer osv) på mange ulike arter. Da tester man i akvarier og teller hvor mange prosent av smaksatte pellets som blir spist. Jeg har lest latterlig mye av denne typen tester og også vært så heldig å delta selv, sammen med en av verdens fremste eksperter på området. På bakgrunn av det hadde vi et godt bilde av hva vitenskapen har funnet ut av stimulerer ulike fiskearter. I tillegg har jeg alltid vært opptatt av agn og laget mye egne saker til karpe og andre fisk. Jeg har studert gamle og nye bøker for å lære mer. I sportsfisket har man vært mer åpne på hva man har brukt i agn. Faktisk er det enkelte stoffer som sportsfiskere har brukt i 40+ år som forskere først nå har begynt å undersøke. Med bakgrunn fra både vitenskapelige artikler og sportsfiske så har vi kombinert ulike stoffer for å stimulere så bredt som mulig. Under utviklingen av Gobble har det aller meste foregått ved bruk av undervannskameraer på vill fisk. Vi har laget blandinger som teoretisk burde være bra for så å teste disse i sjøen og i vann. Både fra kaier, flytebrygger, is og båt. På samme måte har vi testet ulike ingredienser. Særlig i sjøen med mange arter får man da et bredt inntrykk. Man ser ganske fort hvilke arter som blir tiltrukket av hva. Dette kan endre seg etter temperatur og dagsform, men man danner seg etterhvert et tydelig bilde. En viktig faktor i Gobble er at minst 90 prosent av kremen er mat. Også "klisteret" er organisk og virker lokkende på mange arter. I lignende produkter benyttes ofte fra 80 og opp til over 90 prosent bærere av ulike slag. Dette er ofte parafinolje eller vaselin. Det gjør at man får langt lavere andel stoffer som faktisk lokker fisk. Når vi har fått en blanding som virker klar blir det sendt ut til testere og såklart testet av oss selv under praktisk fiske. Her er et eksempel fra Sverige: https://www.gobble.no/artikler/gobble-sticky-field-study Du finner også noen fler artikler på www.gobble.no Bare spør om du lurer på noe mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 23 Author Report Share Posted April 23 19 minutes ago, Fiskemannen said: Bare spør om du lurer på noe mer. Det er noen spørsmål i første innlegg. Deriblant hvor langt og hvor fort det sprer seg, hvor lenge det varer for hver gang man påfører det, agn i bevegelse (feks jigghoder/metallsluker) kontra mindre bevegelse som feks drop shot/vertikalfiske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted April 23 Report Share Posted April 23 Jeg har brukt litt Gobble og er svært fornøyd med det:) Etter det er smurt på sluken holder det seg på lenge, og man vasker det enkelt av når man skal pakke sammen. Det skal sies at jeg får fisk både med og uten Gobble, så hvor effektivt det faktisk er er jeg usikker på. Det kunne vært interessant å teste med å dorge to identiske sluker, en med Gobble, og se hva fisken foretrekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted April 23 Report Share Posted April 23 1 hour ago, Gabriel said: Det er noen spørsmål i første innlegg. Deriblant hvor langt og hvor fort det sprer seg, hvor lenge det varer for hver gang man påfører det, agn i bevegelse (feks jigghoder/metallsluker) kontra mindre bevegelse som feks drop shot/vertikalfiske. Hvor langt og hvor fort det sprer seg er veldig varierende. Vanntemperatur, hastighet osv har alt å si. Men det er jo veldig små mengder, så vi snakker ikke om mange meter før konsentrasjonen blir så lav at det har liten effekt. Også viktig å huske på at lukt sprer seg med strømmen (tenk på røyk fra et bål) så du får ikke 360 graders lokkeeffekt. Det vil henge et luktspor i vannet som gradvis blir fortynnet i strømmen. Gobble sitter veldig godt på i forhold til de andre produktene vi har prøvd. Det slites fortere av ved friksjon, om du feks fisker inne i vegetasjon, eller faktisk også om det er mye alger i vannet. Da slipes det av. Vanntemperatur spiller også inn, da ca alt løser seg opp fortere i varmt vann. Ligger agnet stille kan det vare i en time eller mer. Som her: Lukten avgis gradvis så det vil alltid ligge et relativt kraftig spor i nærheten av sluken. Men om du fisker 100 meter fra nærmeste fisk vil du ikke klare å lokke de inn på lukten. Da må du bruke større mengder lokkemat. Gobble gir mest virkning når fisken allerede er i nærheten, eller kommer for å kikke på sluken/jiggen. Dette skjer mye oftere enn vi tror. Da ser man tydelig at de heller velger den med lukt og smak. Feks her: Og her: På sluk som beveger seg fort er det varierende hvor mye det har å si. Om fisken er på hugget kan det være liten eller ingen forskjell, mens når fisket er tregt kan det redde dagen. Vi har eksempler på at folk som jigger fort etter sei har merket stor forskjell. Også under dorging etter laks i Vättern har det hatt god effekt, med 36% mer på sluken med Gobble Sticky enn på identisk sluk uten (Feltstudiet som jeg linket til i forrige innlegg) Dette er filmet under fiske fra drivende båt: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 23 Author Report Share Posted April 23 Det var i alle fall veldig stor forskjell på interessen når det kom til tassie devil og leppefisk.. Lite bevegelse på begge, og den med gobble var lengst borte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 24 Report Share Posted April 24 Som langvarig tester for først attraqua og deretter gobble kan jeg trygt si at det er vanskelig å få ordentlige testresultater. Men med å ofte nok benytte identisk utstyr, der den eneste forskjellen er gobble på eller ikke så har det avtegnet seg et klart mønster. Ca tretti prosent av gangene spiller det ingen rolle, tjue til tretti prosent av gangene er det markant forbedring med gobble og resten av gangene ser det ut som en forbedring, men det kan tilskrives andre forhold. Hvilke arter spiller en rolle, og derav de forskjellige typene gobble Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 24 Report Share Posted April 24 Og for å utdype. Når fisken er på hugget trenger du ikke gobble. De gangene det virker helt dødt, og så kløsjer man på litt gobble og så virker det som havet koker av fisk så gir det triggereffekt. Dette gjelder primært stimfisk. De gangene det ser ut som en effekt, men kan være andre ting er ofte fisk som har bittvindu, hvor vinduet blir mye større, og dette har skjedd såpass ofte at det er stor sannsynlighet for at det er gobbeln som gjør det, men det er ikke mulig å bevise uten stort testapparat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 24 Report Share Posted April 24 (edited) 19 timer siden, Gabriel skrev: Det er noen spørsmål i første innlegg. Deriblant hvor langt og hvor fort det sprer seg, hvor lenge det varer for hver gang man påfører det, agn i bevegelse (feks jigghoder/metallsluker) kontra mindre bevegelse som feks drop shot/vertikalfiske. Langt/ fort vet jeg ikke. En råtipp fra min side er at temperatur og fiskens aktivitetsnivå er så store variabler at det er nesten umulig å være konkret her. Egen erfaring med foring på isen etter karpefisk er at det tar minst 40 minutter før foret har full effekt, versus 10-15 minutter om sommeren for akkurat samme arter i akkurat samme innsjø. Poenget mitt er at effekten av et luktstoff kan være vel så mye påvirket av fiskens aktivitetsnivå (ofte styrt av lys og temperatur) som virkestoffet i seg selv. Varighet. På jigger uten egne spor eller lommer for luktstoff/ offsetkrok som er i kontakt med bunnen eller vegetasjon (klassisk fiske etter lyr, torsk, abbor, gjedde, gjørs som eksempler) mener jeg effekten gir seg gradvis fra kast nummer 10 og etter 20-ish kast legger jeg på ny dose. Basert på dette har jeg fått en forkjærlighet for jigger som holder bedre på luktstoff, enten fordi de har egne lommer for det eller er laget for offset-rigging og dermed har et spor for kroken som like gjerne holder på luktstoff. På sluker opplever jeg at effekten forsvinner fortere, kanskje så fort som 5-6 kast. Dog fisker jeg mye mer med jigg enn sluk, så erfaringsgrunnlaget er tynnere for sluk. At det har en effekt også på sluk er jeg ikke et sekund i tvil om, etter at jeg slapp ned to identiske Møresilda utenfor brygga i Tromsø, en med Gobble på og en uten, begge hang helt stille i vannet. Videoene til Gobble er ikke tull, for å si det slik. Småseien gikk bananas på den med Gobble mens den uten hang urørt. Edited April 24 by erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 28 Report Share Posted April 28 Lukt virker, og man har jo opplevd at det å henge på en fiskestrimmel eller reke på en jig KAN ha hatt en viss boost-effekt. Jeg har testet Gobble til kveite og abbor, men har så langt ikke kunne trekke noen klare konklusjoner. Hovedproblemet er at det statistiske grunnlaget er for tynt. Ut fra tuben lukter det sterkere enn de fleste slike stoffer jeg har testet tidligere. Og det synes å sitte bedre på jiggkropper for eksempel. Men jeg må nok teste det grundigere før jeg kan trekke noen konklusjon. Og et av problemene er at det er vanskelig å vite om man ville fått en fisk uten Gobble. I en båt hvor man fisker sammen med andre kan man få et visst sammenlikningsgrunnlag, men få antall fisk gjør at det er vanskelig eller umulig å trekke statistiske konklusjoner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted April 28 Report Share Posted April 28 6 hours ago, piscator said: Lukt virker, og man har jo opplevd at det å henge på en fiskestrimmel eller reke på en jig KAN ha hatt en viss boost-effekt. Jeg har testet Gobble til kveite og abbor, men har så langt ikke kunne trekke noen klare konklusjoner. Hovedproblemet er at det statistiske grunnlaget er for tynt. Ut fra tuben lukter det sterkere enn de fleste slike stoffer jeg har testet tidligere. Og det synes å sitte bedre på jiggkropper for eksempel. Men jeg må nok teste det grundigere før jeg kan trekke noen konklusjon. Og et av problemene er at det er vanskelig å vite om man ville fått en fisk uten Gobble. I en båt hvor man fisker sammen med andre kan man få et visst sammenlikningsgrunnlag, men få antall fisk gjør at det er vanskelig eller umulig å trekke statistiske konklusjoner. Abbor og kveite er blant artene der vi får sprikende tilbakemeldinger. Noen rapporterer om null effekt mens andre har sett tydelig forskjell på feks live ekkolodd og undervannskamera. Det er som alltid sånn under fiske at ingenting fungerer hver gang. Er interessant eksempel var under kommersielt juksafiske etter torsk med gummimakk. Der ble det rapportert om over 100% økning i fangstene i desember når man brukte Gobble. I tillegg opplevde fiskerne at de også kunne få torsk i mørket, noe man ikke fikk uten. En måned senere, i januar, var det liten eller ingen forskjell på om man brukte det eller ikke. I denne perioden var fjorden full av lodde, noe som kan ha påvirket torsken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts