Jump to content
Fiskersiden

Førleksfiske etter abbor og gjedde (film)

Recommended Posts

Vi og Lowrance Eagle Eye tar turen til en innsjø på Østlandet for førleksfiske etter abbor og gjedde.

Det blir en ny tur til helgen, og med det været vi har nå er jeg spent på om vi på disse dagene går fra "før" til "etter" hva gjelder gyting.

• Like 1

Om du ser nøye etter på resultatlista til Abborkongen, så ser du at TT-slekta har dukket opp der. Men det satt jaggu lengre inne enn antatt å skulle sikre jr. en abbor i april. Det blir flere og mer seriøse forsøk i mai. Kanskje jeg også kan komme inn på lista ;)

Ditt lokalvann i Østfold står for øvrig på besøkslista. Der har jeg min eldgamle abborpers fra, og jeg er vokst opp med at det er et av Norges beste stor-abborvann. Tidene forandrer seg jo, men barnelærdom sitter hardt i. 

3 timer siden, TT skrev:

Om du ser nøye etter på resultatlista til Abborkongen, så ser du at TT-slekta har dukket opp der. Men det satt jaggu lengre inne enn antatt å skulle sikre jr. en abbor i april. Det blir flere og mer seriøse forsøk i mai. Kanskje jeg også kan komme inn på lista ;)

Ditt lokalvann i Østfold står for øvrig på besøkslista. Der har jeg min eldgamle abborpers fra, og jeg er vokst opp med at det er et av Norges beste stor-abborvann. Tidene forandrer seg jo, men barnelærdom sitter hardt i. 

Ser at TT-junior har fått inn sin første ja, gratulerer med den! Min egen pode har ikke kommet dit enda. 

Vannet vi besøker i filmen er ikke mitt "vanlige" lokalvann, men det blir nok fort noen turer dit også etter hvert her.

• Like 1

3 timer siden, TT skrev:

Og så må jeg jo spørre; Hvor er de jiggene kjøpt? :D

Villmarksmessa.

Gero har tatt inn endel fra X Zone men ikke denne spesifikke modellen. Etter denne turen supplerte vi fra fiskeonline.com.

4 timer siden, erik skrev:

Villmarksmessa.

Gero har tatt inn endel fra X Zone men ikke denne spesifikke modellen. Etter denne turen supplerte vi fra fiskeonline.com.

Hvis jeg først skal kopiere dette, kan jeg like godt gå all in og spørre om hvilken farge dere hadde suksess med? 

de jiggene så jo fete ut med tanke på dropshot. Dilemmaet med jigger til abbor er nettopp det at den ikke gidder å ta hvis agnet har for høy hastighet, men at agnets oppførsel ikke trigger den når hastigheten blir akseptabelt lav. Disse småfinnene i kombinasjon med en følsom hale er i så henseende gull verdt.

btw, mange av disse fargene var egentlig nyanser av hverandre, med unntak av "perch" som jo var mye lysere. hva som fungerer vil sikkert også avhenge av vannkvalitet. Jeg registrerte at det var litt grumsete vann der dere fisket Erik (selv om vannet sikkert er klarere lengre nede, algetettheten er større nærmere overflaten pga lys). 

Edited by piscator
  • Like 1

X-gjengen er glade i mer eller mindre naturlige og diskrete farger, så det blir mange nyanser over ganske like farger på de fleste modellene. Deres "hjemmemarked" er US og med det bass/ walleye som jeg innbiller meg primært finnes i vann med farge ala det vi fisket i denne dagen.

Så er det helt riktig det Piscator skriver, jeg har tidligere både snorklet og dykket endel i feks Vansjø og Lysern og kan bekrefte at det blir et lag øverst, men det laget gjør også at det blir rimelig mørkt lengre ned siden det blokkerer lyset. Jeg mistenker at selv om feks abbor nok jager mye visuelt så vil de under slike forhold baere seg mye på at de merker bevegelse og jager basert på det. Jeg har stor tro på lukstoff og ting som er selvlysende under slike forhold. 

3 timer siden, erik skrev:

309

Takker! Den var den jeg hadde sirklet inn. For å innbille meg at jeg har litt ære i behold, skal jeg bestille en farge i tillegg. 

Til @piscators innlegg om abbor og fart, så tror jeg kanskje det er noe av forklaringen på mitt noe resultatløse og nølende tidligfiske etter abbor i år. Jeg har nok fisket litt for raskt. Nå kommer uansett varmen! 

Edited by TT