Jump to content
Fiskersiden

Vansjø, båtramper mv

TT
 Share

Recommended Posts

jeg har lovet jr. en tur til vansjø i morgen. Det er meldt temmelig vått vær, men han mener bestemt vi skal dra uansett, så da blir det slik. 

Jeg har vært på Vansjø to ganger med båt og en gang med kano tidligere. Kano og en båttur startet ganske nærme Moss sentrum. Ved den siste båtturen jeg hadde, mener jeg vi satte ut båten ved Karlshus bruk. På et kart jeg fant på nett https://www.xn--vansj-zua.info/img/kart-1.png er det markert ymse båtramper, blant annet en ved brua ut til Oksenøya utenfor Karlshusbotn. Jeg sliter dog med å finne den igjen på flyfoto. På oversikten til  @erik og Colibri er det markert et par plasser. Den i Mosseelva er muligens der jeg har startet med båt og kano tidligere. Dette synes jeg blir for langt fra "åpent vann". Men den ved Dillingøya er kanskje et alternativ. Er det noen som har et tips til sted å sette ut båt når man kommer fra Oslo og vil relativt nær fiskbare plasser? 

Jeg kan for øvrig legge til at målet med turen er at jr. skal få gjedde (størrelse er nesten uten betydning. Han har aldri fått gjedde), at jr. skal få abbor (størrelse er av mindre betydning, han kan melde inn alt til Abborkongen ^_^) Om jeg får abbor over 30 cm er det en bonus, men ikke så farlig. Gjørs er også bonus. Vi tenkte å dorge litt etter gjedde, kaste litt etter abbor og kanskje kaste litt etter gjedde også. 

Dillingøya er enkelt, ellers er Halvorsrød et alternativ om man vil lengre øst:

https://maps.app.goo.gl/TdJDDZ6YhRC8EaC5A?g_st=ic

Vi kommer nok utpå vi også om ikke været blir helt ko-ko siden vi drar på hytta i morgen. Send meg nummeret ditt så kan jeg sende deg en SMS når vi er på vannet, det blir nok på ettermiddagen.

• Like 1

Jeg og jr er i gang. Kom litt seint av gårde, men var vel på vannet rundt 13. Våte fingre gjør tasting vanskelig, men nå er det et lite opphold og pølsefest på land. Jr fikk en gjedde på 2 kg da vi kastet oss langs en sivkant, og med det er i grunn turen reddet. IMG_1655.thumb.jpeg.1951a8fb8e32eb6b154df89ab153775e.jpegIMG_1657.thumb.jpeg.f2f523398875cff724efd49922a1aced.jpeg

• Like 1

Fasiten ble 10 gjedder i båten. Jeg tror faktisk det endte 5-5. Den største var ca 2,5 kg, og ble heldigvis tatt av meg ;)

Alle tok på spinnfiske fra båten, helt inne i sivkanten. 8 av 10 tok på jiggen under, som har fått litt medfart nå. For de som ikke får ligningen til å gå opp, så overlot jeg jiggen til jr da jeg ledet 5-1, og så tok han fire strake. IMG_1672.thumb.jpeg.11027d43158c9dd64e4e9c08dad8e2cc.jpeg

Hyggelig å hilse på Team Colibri live, selv om jeg og jr. nok så mer ut som drukna katter enn staute karer fra Tigerstaden. Jr. var forresten borti en fisk fire meter utenfor brygga. Da den dro til, tror jeg han hadde en halv meter snøre mellom stangtuppen og jiggen, så vi skvatt ganske bra. 

Morsomt å fiske gjedde igjen. Om man ser borti fra en 25 cm jeg tok tidligere i vår, kan jeg ikke huske sist gang jeg fikk gjedde. Jr. ble heltent, så vi kommer garantert tilbake med både pølser og stenger. Får vi et lite solgløtt neste gang, skal vi ikke klage. 

bra at du får ungdommen ut av sofaen og gaming-stolen, og ut i naturen. Og gjedde er jo gøy; det gir fleks. Det er interessant hvordan ett bestemt agn synes å fungere mye bedre enn andre noen ganger. Man kan jo spekulere i hvorfor; er det fargene, er det gangen, eller er det størrelsen? Ingen bombe at en abbor-imitasjon med sterkt farget hale fungerer bra i det lettere grumsete vannet i Vansjø! 

• Like 1

Gratulerer til både junior og senior. Gjedde er og blir gøy.

Synes også det er interessant at det var den ene jiggen , selv om det i og for seg er greit å forklare. Vil tro de andre tingene også var godt synlige.

• Like 1

15 minutter siden, Ølgylt skrev:

Burde nok lånt den jiggen til kolibriene også 

Jeg blir overrasket om ikke Team Colibri er ganske godt stilt mht utstyr. 

16 minutter siden, Ølgylt skrev:

Gratulerer til både junior og senior. Gjedde er og blir gøy.

Synes også det er interessant at det var den ene jiggen , selv om det i og for seg er greit å forklare. Vil tro de andre tingene også var godt synlige.

De to andre gjeddene tok på en Westin Swim med tydelige abborfarger, så egentlig ble det 10-0 til abborkreasjoner. Men jeg tror nå egentlig det er litt mer tilfeldig enn som så. Jeg hadde flere røsk på en grå-hvit shad etter at jr overtok den andre. At de ikke ble kroket er nok tilfeldig. Dessuten er jeg ganske konservativ, så det sitter langt inne å sette på noe neongult. Andre godt synlige farger ble derfor i liten grad testa. I tillegg ble jeg etter hvert mer opptatt av at jr. skulle få fisk, enn at jeg skulle få flere. 

Det blir nok mer gjeddefiske på meg og jr. utover. Liker ikke helt å si det, men kanskje kommer det noe godt ut av Oslofjord-fredningen :P

• Like 2

1 hour ago, TT said:

Det blir nok mer gjeddefiske på meg og jr. utover. Liker ikke helt å si det, men kanskje kommer det noe godt ut av Oslofjord-fredningen :P

Det er mange vann der ute med behov for at fiskes litt mer.. :)

4 timer siden, TT skrev:

Dessuten er jeg ganske konservativ, så det sitter langt inne å sette på noe neongult. 

i utgangspunktet er jeg også mer glad i "naturfarger", men noen ganger er det andre ting som virker, særlig under krevende lysforhold, og kanskje grumsete vann. Det mest ekstreme i så henseende var en høsttur på Vänern for mange år siden. Da var det slike forhold. Det var den eneste dagen jeg var med hvor vi klarte å fylle balja, dvs full kvote på tre fisk over minstemålet per fisker. I tillegg fikk kompanjongen en villørret (med fettfinne) på over fem kilo. Det pussige var at vi tok all fisken på samme wobbler, nettopp en neongul kreasjon (mener å huske at det var en Bomber, eller var det en Tomic?). De andre ni agnene vi hadde ute forble urørt, dvs etter hvert erstattet vi disse med den samme gule wobbleren som leverte, og dermed ble det vel en slags selvoppfyllende profeti at det var denne vi fikk all fisken på?

Fint å høre at dere ble inspirert av gjeddefisket. Åpenbart en underutnyttet sportsfiskeressurs i Norge.

Edited by piscator

Hyggelig å hilse på dere også, all ære for så mange timer i det drittværet. 

Vi var utpå i hele dag, tok to timer under 120-brua ved Rødsund under de værste regn- og haglebygene. Målet var abbor, men ble klart flest smågjedder og en gjørs.

Vi har forresten den jiggen. :rolleyes:

Dagens bifangst-høydepunkter:

IMG_1243.thumb.jpeg.e928e2f1944b33430e5e4aa9c1e73b1c.jpegIMG_1246.thumb.jpeg.0b778caa1cca6a9e62952b2111ee5f19.jpeg

Edited by erik
  • Like 2

Fin gjørs! :) Hadde mange isfisketurer med utgangspunkt fra Rødsund-brua i gamledager. Mulig det var mer pen abbor der den gangen enn det er nå? Og helt klart bedre isforhold enn det pleier å være nå? Skjønt, vi hadde noen skumle opplevelser den gangen også. 

Grattis med fin borre! 

Jeg tror faktisk jr. hadde valgt Vansjø fremfor 17. mai-tog om han hadde blitt stilt overfor et reelt valg. Men jeg hadde tre avkom som skulle passere Kongen i dag, så jeg hadde i alle fall intet reelt valg …. ;)

Men vi kommer tilbake! 

Den 15.5.2026 at 15.03, Gabriel skrev:

Det er mange vann der ute med behov for at fiskes litt mer.. :)

Jepp! Men akkurat når det gjelder gjedde-vann på Østlandet, har nok problemet vært at det kakkes for mye stor fisk, ikke lavt fiskepress. 

10 timer siden, TT skrev:

Jepp! Men akkurat når det gjelder gjedde-vann på Østlandet, har nok problemet vært at det kakkes for mye stor fisk, ikke lavt fiskepress. 

absolutt; bestandene av storvokste predatorer er sårbare for hard beskatning. Samtidig burde det tas ut mer småfisk; særlig karpefisk, men også småabbor. Og lite problem å ta ut mindre gjedder.

Og så har man den (evige?) diskusjonen om hva som er best for hvem og hvor.

For Vansjø sin del som biotop kunne det nok med fordel vært tatt ut mer av de store predatorene gjedde og gjørs for å øke bestanden av særlig små gjedder og gjørs, som igjen gir større predasjon på den størrelsen karpefisk som beiter ned dyreplanktonet i sjøen. Det er enorme mengder planteplankton i Vansjø, igjen en konsekvens av 100-ish år med tilførsel av kunstgjødsel fra landbruket. Selv om sistnevnte er bremset noe er det enorme mengder næring i bunnsedimentene som det vil ta en mannsalder eller to å få begravd. (En god bestand av brasme gjør sitt beste for å motvirke den prosessen.) Vansjø stiller her i en særklasse fordi man tidligere har gjennomført et stort prosjekt hvor man nettopp fisket ut så mye store predatorer som mulig, et prosjekt som beviselig hadde positiv effekt på vannkvaliteten. Google Morsa-prosjektet for detaljer.

For meg som sportsfisker medførte det dog en periode på ca 10 år hvor jeg knapt fisket i Vansjø for det var helt uinteressant fiskemessig.

Edited by erik
  • Like 1

Jo da, i ekstremt næringsrike (hypertrofe) vann er det en velkjent strategi å ta bort de store rovfiskene som kannibaliserer på de små, for at det skal bli mange små predatorer som beiter ned de planktonspisene karpefiskene (i et slikt perspektiv er det pussig det de holder på med i Rogaland ;)). Og ja, det har virket noen steder, og har som du nevner blitt testet i Norge, i bla Vansjø og Årungen. Men dette er ingen idiotsikker strategi, og det kommer nok an på hvor skadet økosystemet er. En annen tilnærming, som også har blitt testet, er å sette ut gjørs, som jo er en mer effektiv jeger i grumsete vann enn gjedde. Gjørs foretrekker mindre byttefisk enn gjedde, og den jager i større grad ute i pelagialen (frie vannmasser), der en stor del av de planktonspisende små karpefiskene holder til. I 1981 ble gjørs satt ut i Gjersjøen, drikkevann for Oppegård. På tross av at sjøen er mer enn 60 meter dyp var den i ferd med å bli ødelagt av alger, og uegnet som drikkevann. Dette skyldtes en kombinasjon av tilførsel av næringssalter og en enorm bestand av mort ute i de frie vannmasser som beitet ned dyreplanktonet. Før gjørsen rakk å spise opp en eneste mort så man at morten endret atferd, og oppsøkte strandsonen. Det var alt for farlig for dem å oppholde seg ute i frie vannmasser. Dermed ble beitetrykket på plankton ute i de frie vannmasser redusert, og man så raskt at algene begynte å forsvinne. Og nå 45 år senere kan vi konkludere at dette var en suksess; Gjersjøen er i dag i alle henseende ren, og fungerer som drikkevannskilde. Vannet har fått en ny sportsfiskeressurs. Og man unngikk å fiske ut de store abborene og gjeddene som også fins der. Man prøvde også det samme i Borrevannet ved Horten, og Akersvannet ved Tønsberg. I Borrevannet mislykkes man, mens i Akersvannet ble jo gjørsen en suksess som sportsfiskeressurs betraktet, selv om man ikke der så den samme gunstige effekten på økosystemet som i Gjersjøen. Dette viser jo at alle slike forsøk på økologisk manipulasjon er en risikosport. 

Det er riktig at overgjødsling er den bakenforliggende årsaken til de problemene man fikk med vannkvaliteten i Vansjø, men jeg er rimelig sikker på at en like viktig årsak til at det ble så ille som det ble var forsøkene med yrkesfiske etter gjørs som man holdt på med der en stund. Basert på erfaringene fra Gjersjøen er nok gjørsen nøkkelen til at man klarer å opprettholde den økologiske balansen der, og når man tok ut en stor del av biomassen av de fiskene som beitet ned karpefisk pelagisk, så gikk det vel nesten som det måtte gå. Istedenfor å ødelegge bestandene av (stor) abbor og gjedde burde man heller brukt tid, krefter og penger på å styrke bestanden av gjørs. 

• 4 weeks later...

Det ble en ny tur til Vansjø sist søndag. Denne gangen med to ungdommer i båten. Kom oss derfor rimelig seint av gårde. 
Gjeddene var ikke like hissige som sist gang, men vi fikk lurt et par stykker og var borti noen fler. Ingen kjemper. 
Pølser ble som vanlig inntatt på land, og mens vi satt der i sola plasket det plutselig inne i sivet utenfor og det spratt noen småfisk i været. Jeg rakk å se konturene av en abbor på vei ut igjen, før jakten var over. Da våknet jr. og han startet en intens abborjakt. Resultatet av det var at han fikk meldt inn noen borrer i Abborkongen, som jeg tror vil få Team Colibri til å skjelve i buksene. 

For øvrig var det overraskende varmt i vannet. Jeg så 20 på ekkoloddet noen steder. Barna badet og kunne bekrefte av temperaturen var bra. 

Hardt liv. IMG_1739.thumb.jpeg.c40d6e895f6ba30b64dd8cfe4a972a30.jpeg

• Like 1

5 timer siden, erik skrev:

Takk for rapport, skjelving er gjennomført. :D

Ble fiske i samme område som sist ser jeg.

Jepp! Selv om det var fint vær, så var det litt vind. Så det var fint å ligge litt i le av Dillingøya. Men neste gang tror jeg at jeg kommer til å oppsøke områder med litt dypere vann.