TT Posted August 4 Author Report Share Posted August 4 Skipet er lastet. Vansjø er målet. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om vi sikter på Dillingøya eller Halvorsrød. Kjøretiden er om lag den samme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
satdan Posted August 5 Report Share Posted August 5 (edited) Den 4.8.2026 at 10.55, TT skrev: Skipet er lastet. Vansjø er målet. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om vi sikter på Dillingøya eller Halvorsrød. Kjøretiden er om lag den samme. Blei det no fisk på TT og TTjr da? Eller driver dere og tøffer rundt på vansjø enda? Fikk junior fisken sin Kuha? La til noen storfisk bilder fra Finland. Edited August 5 by satdan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 5 Author Report Share Posted August 5 (edited) Hmm, er det Kjetil Rekdal som har vært i Finland og henta seg en enorm gjørs? Nu vel, vi er hjemme. Vi satte ut båten ved Dillingøya, men denne gangen dro vi sørover fra rampa, ikke nord som sist. Tanken var å komme raskere til litt dypere partier, da vannet fremdeles er ganske varmt (20-21 grader). Jr. hadde bursdag på mandag, og fikk da masse gjedde-stæsj som han ville teste, så vi startet turen med litt klassisk dorging etter gjedde. Det ga intet resultat utover at vi observerte at det ble vesentlig mer fisk når dybden passerte rundt 4,5 meter. Jr. hadde også fått seg ny abborstang (handle bursdagsgaver har plutselig blitt mye morsommere ), så etter hvert gikk vi over til å jakte abbor. Også abborfisket var rimelig treigt. I løpet av hele dagen hadde jeg vel ett eneste napp på jigg. I et område der det var mye aktivitet å se på loddet, gikk jeg etter hvert over til wobbler. Ganske raskt hadde jeg en liten følgefisk, og noterte meg en viss interesse. Men videre kasting ga ingen respons. For å teste noe annet, begynte vi etter hvert å dorge oss frem og tilbake med de små abborwobblerne i området med mest aktivitet. Det ga kjapt resultat, og jeg kunne notere meg årets andre målefisk. Dvs en fisk som utrolig nok lot seg måle til 30 cm og ikke de sedvanlige 28 jeg har fått mange av i år. Kort tid etter er det fleks i stanga til jr, og opp kommer noe som på vårt perspektiv kan karakteriseres som en kjempe-abbor. Etter litt landingsdramatikk der fisken gjør et utras, ligger beistet heldigvis i håven. Fisken strekker seg til magiske 40 cm og ny pers på jr. Vekta viste ganske nøyaktig 900 gram. Jr. får skikkelig fiskeskjelven og klarer ikke å sitte stille. Etter en slik opplevelse måtte vi på land for pølse-pause. Det er for øvrig fint tilrettelagt med gapahuker og bålplasser på flere av øyene i området vi var. Fint å kunne sitte under tak for det hadde begynt å småregne litt. Jr. mister ei lita gjedde fra land da han testa noe nytt utstyr. Fisken tok 40 cm fra skoene hans, og lagde et såre leven noen sekunder. Etter pausen prøver vi litt etter gjedde, men lurer ingen purker. Vi fikk to små gjedder på abborfisket i løpet av dagen, så gjedde-taksameteret sier nå 29 stk. Vi får også et par abborer til, en liten og en målbar (33 cm). Jeg er nå offisielt ikke sist blant dem som har meldt inn fangst på Abborkongen! Fire abbor og to gjedder i løpet av ganske mange timer, synes jeg er rimelig treigt. Særlig da det tydelig var masse fisk der vi var. Men når tre er målefisk og den ene ny pers for jr, må vi si oss fornøyde. Edited August 5 by TT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 6 Report Share Posted August 6 12 timer siden, satdan skrev: Blei det no fisk på TT og TTjr da? Eller driver dere og tøffer rundt på vansjø enda? Fikk junior fisken sin Kuha? La til noen storfisk bilder fra Finland. dæven for noen gjørser, selv om de kanskje ikke er så grotesk store som de ser ut på bildet. Synes det er en uting at fiskere holder fangsten frem for å oppnå denne effekten. Det er best om fangsten gjengis realistisk. Men kondisjonen er uansett utrolig på disse fiskene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 6 Report Share Posted August 6 8 timer siden, TT skrev: Hmm, er det Kjetil Rekdal som har vært i Finland og henta seg en enorm gjørs? Nu vel, vi er hjemme. Vi satte ut båten ved Dillingøya, men denne gangen dro vi sørover fra rampa, ikke nord som sist. Tanken var å komme raskere til litt dypere partier, da vannet fremdeles er ganske varmt (20-21 grader). Jr. hadde bursdag på mandag, og fikk da masse gjedde-stæsj som han ville teste, så vi startet turen med litt klassisk dorging etter gjedde. Det ga intet resultat utover at vi observerte at det ble vesentlig mer fisk når dybden passerte rundt 4,5 meter. Jr. hadde også fått seg ny abborstang (handle bursdagsgaver har plutselig blitt mye morsommere ), så etter hvert gikk vi over til å jakte abbor. Også abborfisket var rimelig treigt. I løpet av hele dagen hadde jeg vel ett eneste napp på jigg. I et område der det var mye aktivitet å se på loddet, gikk jeg etter hvert over til wobbler. Ganske raskt hadde jeg en liten følgefisk, og noterte meg en viss interesse. Men videre kasting ga ingen respons. For å teste noe annet, begynte vi etter hvert å dorge oss frem og tilbake med de små abborwobblerne i området med mest aktivitet. Det ga kjapt resultat, og jeg kunne notere meg årets andre målefisk. Dvs en fisk som utrolig nok lot seg måle til 30 cm og ikke de sedvanlige 28 jeg har fått mange av i år. Kort tid etter er det fleks i stanga til jr, og opp kommer noe som på vårt perspektiv kan karakteriseres som en kjempe-abbor. Etter litt landingsdramatikk der fisken gjør et utras, ligger beistet heldigvis i håven. Fisken strekker seg til magiske 40 cm og ny pers på jr. Vekta viste ganske nøyaktig 900 gram. Jr. får skikkelig fiskeskjelven og klarer ikke å sitte stille. Etter en slik opplevelse måtte vi på land for pølse-pause. Det er for øvrig fint tilrettelagt med gapahuker og bålplasser på flere av øyene i området vi var. Fint å kunne sitte under tak for det hadde begynt å småregne litt. Jr. mister ei lita gjedde fra land da han testa noe nytt utstyr. Fisken tok 40 cm fra skoene hans, og lagde et såre leven noen sekunder. Etter pausen prøver vi litt etter gjedde, men lurer ingen purker. Vi fikk to små gjedder på abborfisket i løpet av dagen, så gjedde-taksameteret sier nå 29 stk. Vi får også et par abborer til, en liten og en målbar (33 cm). Jeg er nå offisielt ikke sist blant dem som har meldt inn fangst på Abborkongen! Fire abbor og to gjedder i løpet av ganske mange timer, synes jeg er rimelig treigt. Særlig da det tydelig var masse fisk der vi var. Men når tre er målefisk og den ene ny pers for jr, må vi si oss fornøyde. grattis til junior med abborpers. Flott fisk, i bra kondisjon. Lite action går jo ut over tålmodigheten, men kvalitet trumfer kvantitet, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 6 Author Report Share Posted August 6 2 timer siden, piscator skrev: grattis til junior med abborpers. Flott fisk, i bra kondisjon. Lite action går jo ut over tålmodigheten, men kvalitet trumfer kvantitet, Jr. var særdeles fornøyd, han. Det var mer jeg som mente vi burde ha vært borti noen flere borrer. I alle fall noen små. Apropos treigt fiske, så kjøpte jeg en tube Gobble sist gang jeg var innom den lokale fiskesjappa her i byen. Men så glemte jeg den, og den har ligget ubrukt i bagen på to turer …. Skal prøve å huske den neste gang! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 6 Report Share Posted August 6 Grattis med pers og målefisk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
satdan Posted August 6 Report Share Posted August 6 21 timer siden, TT skrev: Hmm, er det Kjetil Rekdal som har vært i Finland og henta seg en enorm gjørs? Nu vel, vi er hjemme. Vi satte ut båten ved Dillingøya, men denne gangen dro vi sørover fra rampa, ikke nord som sist. Tanken var å komme raskere til litt dypere partier, da vannet fremdeles er ganske varmt (20-21 grader). Jr. hadde bursdag på mandag, og fikk da masse gjedde-stæsj som han ville teste, så vi startet turen med litt klassisk dorging etter gjedde. Det ga intet resultat utover at vi observerte at det ble vesentlig mer fisk når dybden passerte rundt 4,5 meter. Jr. hadde også fått seg ny abborstang (handle bursdagsgaver har plutselig blitt mye morsommere ), så etter hvert gikk vi over til å jakte abbor. Også abborfisket var rimelig treigt. I løpet av hele dagen hadde jeg vel ett eneste napp på jigg. I et område der det var mye aktivitet å se på loddet, gikk jeg etter hvert over til wobbler. Ganske raskt hadde jeg en liten følgefisk, og noterte meg en viss interesse. Men videre kasting ga ingen respons. For å teste noe annet, begynte vi etter hvert å dorge oss frem og tilbake med de små abborwobblerne i området med mest aktivitet. Det ga kjapt resultat, og jeg kunne notere meg årets andre målefisk. Dvs en fisk som utrolig nok lot seg måle til 30 cm og ikke de sedvanlige 28 jeg har fått mange av i år. Kort tid etter er det fleks i stanga til jr, og opp kommer noe som på vårt perspektiv kan karakteriseres som en kjempe-abbor. Etter litt landingsdramatikk der fisken gjør et utras, ligger beistet heldigvis i håven. Fisken strekker seg til magiske 40 cm og ny pers på jr. Vekta viste ganske nøyaktig 900 gram. Jr. får skikkelig fiskeskjelven og klarer ikke å sitte stille. Etter en slik opplevelse måtte vi på land for pølse-pause. Det er for øvrig fint tilrettelagt med gapahuker og bålplasser på flere av øyene i området vi var. Fint å kunne sitte under tak for det hadde begynt å småregne litt. Jr. mister ei lita gjedde fra land da han testa noe nytt utstyr. Fisken tok 40 cm fra skoene hans, og lagde et såre leven noen sekunder. Etter pausen prøver vi litt etter gjedde, men lurer ingen purker. Vi fikk to små gjedder på abborfisket i løpet av dagen, så gjedde-taksameteret sier nå 29 stk. Vi får også et par abborer til, en liten og en målbar (33 cm). Jeg er nå offisielt ikke sist blant dem som har meldt inn fangst på Abborkongen! Fire abbor og to gjedder i løpet av ganske mange timer, synes jeg er rimelig treigt. Særlig da det tydelig var masse fisk der vi var. Men når tre er målefisk og den ene ny pers for jr, må vi si oss fornøyde. Det ser jammen meg ut som Rekedal når du sier det. morsomt. Gromme abbor! Skikkelig fine i fargen. Vil nevne at jeg har fått rød abbor i Tokke ved Prestestranda i Drangedal, hvis noen er hypp på huke ut det på lista si. Mener å huske det var mye rødt i berget, så det er vel en naturlig utviklet kamuflasje. Må si at de baconsurra pølsene så fryktelig gode ut...men jeg må innrømme at jeg gjerne heller hadde slengt oppi de to minste abborene i panna. Grattis for pers, fiskeskjelv, fin tur og flotte fisker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
satdan Posted August 6 Report Share Posted August 6 (edited) Den 6.8.2026 at 7.54, piscator skrev: dæven for noen gjørser, selv om de kanskje ikke er så grotesk store som de ser ut på bildet. Synes det er en uting at fiskere holder fangsten frem for å oppnå denne effekten. Det er best om fangsten gjengis realistisk. Men kondisjonen er uansett utrolig på disse fiskene. Hehe, det er non skikkelig feite kubber. De type største vi fikk på line med farfar sånn som jeg husker det , var fra kiloen og opp til kanskje 3-4 noen ganger. Fikk også vederbuk i samme størrelsen, skikkelig heftig krangling fra de fiska. Vi spiste ikke de da, ga de til naboen, han røyka og spiste. Mye stor abbor, ål, strømming og brasme og ikke minst røkt sik! (siken kom selvfølgelig ikke ferdigrøkt) Var selvfølgelig innslag av solide gjedder også. Strømming og Brasme (Silakka ja Lahna) fanges ved garnfiske. Kuha var sammen med Ahven en vanlig middag med pottit og alt mulig aant snacks. Vanligvis rugbrød med smør, sylte agurk og agurksalat, rødbeter, tomat, eggesaus og diverse annet godt man satte på bordet. Melk og surmelk var også på plass. En liten buffè. Vanhanaikaista. Skal forøvrig nevne at Finlands største kuha blei tatt i 1967. Den veide 16,7kg Den blei tatt i Piikkiö. Kuha uttales på norsk "koha" Den største som er tatt etter totusen skiftet er på 14,7 og blei tatt i 2023. Ellers i europa så er visstnok rekorden 18,8kg.... mye gjørs det altså. Edited August 8 by satdan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
satdan Posted August 8 Report Share Posted August 8 (edited) Og til dere TT og TTjr. Siden dere er så glad i ferskvanns rovfisk fiske, så vil jeg tipse en tanke om å vurdere en tur til Åland eller fastlands Finland, for i motsetning til Norges begrensede områder hvor de fiskene ferdes og vokser seg store, så er de overalt der borte. Både i sjøen og i innsjøene. Leveforholdene til de fiskene er optimale derfor blir de så fine og feite. Også er de spiselige stort sett overalt. Det er bare å hive alubalja på hengern og rase avgårde til Kapellskjær og spinne ombord på Finnlines. Den svinger innom Långnes på Åland og deretter til Nådendal i Finland. Da kan dere besøke Muumilakso også.. Det prates Åsvensk og Finsksvensk i de områdene der så dere fikser kommunikasjon uten problemer. Edited August 8 by satdan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 9 Author Report Share Posted August 9 15 timer siden, satdan skrev: Og til dere TT og TTjr. Siden dere er så glad i ferskvanns rovfisk fiske, så vil jeg tipse en tanke om å vurdere en tur til Åland eller fastlands Finland, for i motsetning til Norges begrensede områder hvor de fiskene ferdes og vokser seg store, så er de overalt der borte. Både i sjøen og i innsjøene. Leveforholdene til de fiskene er optimale derfor blir de så fine og feite. Også er de spiselige stort sett overalt. Det er bare å hive alubalja på hengern og rase avgårde til Kapellskjær og spinne ombord på Finnlines. Den svinger innom Långnes på Åland og deretter til Nådendal i Finland. Da kan dere besøke Muumilakso også.. Det prates Åsvensk og Finsksvensk i de områdene der så dere fikser kommunikasjon uten problemer. Egentlig er jo jeg ørretfisker Men når jr. har blitt hekta og Oslofjorden er stengt, må man jo tilpasse seg. Finnland høres spennende ut, men det er såpass mange steder jeg kunne tenkt meg å teste ut her i Norge også, så det blir lenge til jeg ev. drar på fiskereise utenlands. Bortsett fra den svenske vestkysten, da, der vi disponerer en hytte. Jeg kom nettopp hjem fra to døgn i kano på Finnskogen. Det kommer rapport når jeg får summet meg litt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 9 Author Report Share Posted August 9 Den 6.8.2026 at 14.22, erik skrev: Grattis med pers og målefisk! Tnx! Jeg så det ble et par voksne målefisker på dere også. Antar det også var Vansjø? Er det lov å spørre hva de ble tatt på? Vi hadde knapt napp på gummi på sist tur … Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
satdan Posted August 9 Report Share Posted August 9 (edited) 1 time siden, TT skrev: Egentlig er jo jeg ørretfisker Men når jr. har blitt hekta og Oslofjorden er stengt, må man jo tilpasse seg. Finnland høres spennende ut, men det er såpass mange steder jeg kunne tenkt meg å teste ut her i Norge også, så det blir lenge til jeg ev. drar på fiskereise utenlands. Bortsett fra den svenske vestkysten, da, der vi disponerer en hytte. Jeg kom nettopp hjem fra to døgn i kano på Finnskogen. Det kommer rapport når jeg får summet meg litt. Bare vent du TT, til jr. får nyss om tanken Da blir det press og mas om tur serru.. Den frosne abborn som han holder blei tatt i garn under isen, i januar i år og målte hele 54cm og veide 2,884kg. Den ble tatt i en plass som heter Ii rett nord for Oulu/Uleåborg på østsiden av Bottenvika. Den ble visstnok stoppet ut. Edited August 9 by satdan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts