Gabriel Posted May 15 Report Share Posted May 15 (edited) (Gammel vs ny modell, kasting med den nye som jeg har kjøpt begynner på ca 11 min 50 sekunder, teksting med oversettelse til norsk/engelsk fungerer greit) https://fish.shimano.com/en-SG/product/rods/versatile/a075f00003yitujqau.html Og før noen spør, jeg vet det bare er tull å bruke så mye på en stang.. Men dette er da stangen Shimano beskriver som den råeste de noensinne har laget, aksjonen, kastevektene og styrken passer også et behov jeg har med tanke på sjøfiske fra land.. Så jeg tok kjangsen. Så om noen ser en idiot som vifter rundt med en 10.6 fots regnbuefarget stang i premiumkvalitet. That's me.. Spøk til side, så er jeg selvfølgelig veldig spent på hva stangen har å tilby. Dette er en stang som Shimano både beskriver som de beste de noensinne har laget og samtidig en allround modell som er det "World Shaula" serien skal representere, i stedet for en stang laget for fiske etter en spesifikk art. Konseptet bak serien er at det skal være stangen du velger hvis du bare skal ha med deg en stang. Den er også mye tyngre enn jeg ville ha forventet, men komponentene i fremre del av stangen er av høyeste mulige kvalitet. Så vekten ligger stort sett i håndtaket. Noe som tilsier at stangen sannsynligvis vil føles ekstremt lett ut, selv om den veier 280g. Kastevekten er 20-100g. Edited May 15 by Gabriel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 22 Author Report Share Posted May 22 Da er den i hånden og har vert på vekten, det er en tredelt stang med håndtak + bakre og fremre del. Stangen er tredelt, og stangtupp + stangkroppen veien 117.5g, mens håndtaket veier 170g. Så 287.5g til sammen, som er over oppgitt vekt. Men det regnet jeg som en risiko, produksjonsprosessen gir noen stenger som veier litt mer og andre som veier litt mindre.. Svingvekten er fenomenalt lav, prøvde bare et par kast nå med en gummiplugg. Men stangen kjennes ufattelig lett ut i bruk med tanke på at dette er en 20-100g stang beregnet på stor fisk.. Jeg kjenner med en gang at det en en stang jeg kan stå med hele dagen, kaste store sluker, jigger og wobblere uten å bli sliten.. Jeg er happy, denne vil bli brukt veldig mye i løpet av de neste årene. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 22 Report Share Posted May 22 Gratulerer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 22 Author Report Share Posted May 22 8 minutes ago, Ølgylt said: Gratulerer. Takker Høy sannsynlighet for at den vil bli brukt mye i Bergensområdet fremover.. Forutsatt at ting går etter planen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 22 Report Share Posted May 22 Du får gi en lyd når du er i nærheten, så får jeg også testet den 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 22 Author Report Share Posted May 22 (edited) Det kan nok godt hende skjer. Jeg ender sannsynligvis opp med å studere de neste 3 årene, så da ender jeg enter opp i Ålesund eller Bergen. Men det er vel 80% sannsynlighet på Bergen nå. Da skal Bontelabo prøves. Edited May 22 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 27 Report Share Posted May 27 gratulerer med ny stang. Den er sikkert strålende, men den har jo HELT feil farge. Fiskestenger, dvs stangemnene, skal være svarte, mørkebrune eller grå. Sånn er det bare! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 27 Author Report Share Posted May 27 23 minutes ago, piscator said: gratulerer med ny stang. Den er sikkert strålende, men den har jo HELT feil farge. Fiskestenger, dvs stangemnene, skal være svarte, mørkebrune eller grå. Sånn er det bare! Spøk til siden når det kommer til fargen, tradisjonelt så har det jo vert akkurat som du sier, gode stenger skal være svarte, mørkebrune eller grå. Og hvis man skal male en stang som er svart i utgangspunktet så må man først på med primer, så hvitt underlag og lakken på toppen osv. Så på en lang stang kan det fort legge til 15-20g vekt. Det er mye av årsaken til at alle high end stenger tradisjonelt har vert nettopp svarte, brune eller grå. Shimano løste dette på nettopp denne stangen ved å skape en egen prosess for å legge et lag av titandioksid over stangen i stedet, da får man et keramisk belegg. Og resultatet blir en fargerik stang uten at man faktisk har lagt til noe særlig vekt. Leste at den totale vekten som legges til med et lag titandioksid er i underkant at et gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 27 Report Share Posted May 27 3 minutter siden, Gabriel skrev: Spøk til siden når det kommer til fargen, tradisjonelt så har det jo vert akkurat som du sier, gode stenger skal være svarte, mørkebrune eller grå. Og hvis man skal male en stang som er svart i utgangspunktet så må man først på med primer, så hvitt underlag og lakken på toppen osv. Så på en lang stang kan det fort legge til 15-20g vekt. Det er mye av årsaken til at alle high end stenger tradisjonelt har vert nettopp svarte, brune eller grå. Shimano løste dette på nettopp denne stangen ved å skape en egen prosess for å legge et lag av titandioksid over stangen i stedet, da får man et keramisk belegg. Og resultatet blir en fargerik stang uten at man faktisk har lagt til noe særlig vekt. Leste at den totale vekten som legges til med et lag titandioksid er i underkant at et gram. det teknologiske aspektet er nå en ting; men hvorfor skal man ØNSKE seg en stang med noen annen farge enn svart/brun/grå? Jeg sier ikke at denne stanga ikke er fin å se på, og jeg tviler egentlig heller ikke på dens kvaliteter som fiskestang, det er bare det at ryggmarksrefleksen min sier at jeg bør være skeptisk til stenger med andre farger enn svart/brun/grå...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 27 Report Share Posted May 27 1 time siden, piscator skrev: det teknologiske aspektet er nå en ting; men hvorfor skal man ØNSKE seg en stang med noen annen farge enn svart/brun/grå? Jeg sier ikke at denne stanga ikke er fin å se på, og jeg tviler egentlig heller ikke på dens kvaliteter som fiskestang, det er bare det at ryggmarksrefleksen min sier at jeg bør være skeptisk til stenger med andre farger enn svart/brun/grå...! Etter å ha tråkket på diverse stenger i årenes løp har jeg fått en forkjærlighet for hvite stenger, gjerne med reflekterende elementer. Det er klart billigst på sikt.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 27 Report Share Posted May 27 16 minutter siden, erik skrev: Etter å ha tråkket på diverse stenger i årenes løp har jeg fått en forkjærlighet for hvite stenger, gjerne med reflekterende elementer. Det er klart billigst på sikt.... he he, godt argument! jeg har også knekt noen stenger i min karriere, på ulike vis. Men egentlig usikker på i hvilken grad fargen har spilt inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted May 27 Report Share Posted May 27 14 minutter siden, piscator skrev: he he, godt argument! jeg har også knekt noen stenger i min karriere, på ulike vis. Men egentlig usikker på i hvilken grad fargen har spilt inn. Jr. knakk en stang senest lørdag. Dette var en nyinnkjøpt «billigstang» kjøpt nettopp fordi jeg ikke stoler helt på tenåringens håndtering. Men her synes jeg ikke han hadde gjort noe galt, så jeg reklamerte. Reklamasjon ble sendt på e-post søndag 1. pinsedag og jeg fikk svar 2. pinsedag om at pengene ble refundert. Det kaller jeg bra service! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 27 Author Report Share Posted May 27 (edited) 10 hours ago, piscator said: det teknologiske aspektet er nå en ting; men hvorfor skal man ØNSKE seg en stang med noen annen farge enn svart/brun/grå? Jeg sier ikke at denne stanga ikke er fin å se på, og jeg tviler egentlig heller ikke på dens kvaliteter som fiskestang, det er bare det at ryggmarksrefleksen min sier at jeg bør være skeptisk til stenger med andre farger enn svart/brun/grå...! Keramisk belegg, beskytter mot UV stråling og slitasje... Neida, jeg syntes rett og slett det er litt morro. Delvis fordi jeg vet det kommer til å både irritere og imponere folk.. Det er tross alt noe folk ikke har sett før. Noe som gjerne skaper noen samtaler med andre som er glade i fiske. Slår gjerne av en prat når jeg fisker så akkurat det er bare en bonus. Men det er også virkelig kraftige stenger, de ser ikke helt slik ut men jeg har sett noen videoer på YouTube osv hvor det feks tas 25-30 kilos laks i Argentina på 7-8 fots versjoner av denne stangserien. Samt Sailfish i Malaysia som fort drar ut 150m snøre.. Og noen virkelige monsterfisk i Amazonas osv.. Det stangserien handler om er at det skal være Shimano sin "World" stang, altså stenger du kan ta med deg hvor som helst i verden og den vil i grunn kunne brukes til alt. Så forhåpentligvis tåler serien Norge.. @TT absolutt bra service det ja. Men samtidig er det omtrent forventet når noe skjer kort tid etter at en stang er hentet. Edited May 27 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts