erik Posted May 18 Report Share Posted May 18 Vera og Erik tar langhelg med abbor i blikket den første helgen i mai. Er det for tidlig? Er de på riktig plass? Har de brukt AI til mer enn introbildet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 19 Report Share Posted May 19 bra satsning. Dere må jo ha blitt ganske lei alle smågjeddene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 19 Report Share Posted May 19 Skikkelig fokus på ferskvannsfiske for tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 19 Author Report Share Posted May 19 1 time siden, piscator skrev: bra satsning. Dere må jo ha blitt ganske lei alle smågjeddene? Siden abborfisket strengt tatt var noe tregt så er det egentlig greit med litt sniper så man ikke sovner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 19 Author Report Share Posted May 19 55 minutter siden, Gabriel skrev: Skikkelig fokus på ferskvannsfiske for tiden? Mitt fiske har gått litt i bølger hvor jeg går "all in" på noe en periode før jeg går over på noe annet, men det har tradisjonelt sett primært vært ferskvann selv om jeg har bodd noen steinkast fra Oslofjorden mesteparten av livet. Så endret det seg litt da Vera dukket opp og foretrakk saltvann, som naturlig nok medførte mer fiske i det salte element. Med elendig fiske i Oslofjorden og nå fredningssoner som gjør at vi må kjøre en times tid til elendig fiske, gikk fruen med på å dreie årets fiske mot ferskvann. Og så trenger vi å få noen anstendige abbor til Abborkongen-konkurransen, så da blir det nok mye ferskvann i år. Får se hvor lenge fruen takler fravær av saltstenk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 19 Report Share Posted May 19 4 minutter siden, erik skrev: Siden abborfisket strengt tatt var noe tregt så er det egentlig greit med litt sniper så man ikke sovner. jo da, greit med litt fleks. Men blir jo litt monotont når alle er såpass små. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 19 Report Share Posted May 19 Nå har jeg sett abborkongen vært nevnt flere ganger. Er det noe stas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted May 19 Report Share Posted May 19 42 minutter siden, Ølgylt skrev: Nå har jeg sett abborkongen vært nevnt flere ganger. Er det noe stas? Det er en nettbasert fiskekonkurranse tilsv Havfiskern, men da, kanskje ikke helt overraskende, med abbor som mål. Siden jeg en gang i tiden var Lysernprins, synes jeg det nå var på tide å sikte etter kongetittelen … https://www.fishy.nu/no/contest/358/abborkongen-2026/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 19 Author Report Share Posted May 19 TTer «on the money», noe som ikke kan sies om våre plasseringer pt: 4. for fruen og 7. for meg per nå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted May 19 Report Share Posted May 19 (edited) 1 time siden, erik skrev: TTer «on the money», noe som ikke kan sies om våre plasseringer pt: 4. for fruen og 7. for meg per nå. Nu vel, dere ligger bedre an enn Team Hr. Akkar. Jr. har en fisk på 25 cm inne, mens den ene abboren jeg har fått i år, på ca 26 cm, var for liten for oss seniorer…. Vera er jo i ganske godt driv! Snart full pott og 43 cm på topp! I klassen «de dødelige» ville jo det vært meget bra. Edited May 19 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 19 Report Share Posted May 19 Ser jo litt festlig ut. Nå pleier jeg å få et par abbor i året mens jeg ser etter andre ting, så samlet lengde på ca 20 cm vil vel ikke holde til pallplass, men... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 19 Report Share Posted May 19 5 timer siden, erik skrev: TTer «on the money», noe som ikke kan sies om våre plasseringer pt: 4. for fruen og 7. for meg per nå. Noen fine fisk der 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 20 Report Share Posted May 20 Hvor mye veier en abbor på 43 cm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 20 Report Share Posted May 20 36 minutter siden, Ølgylt skrev: Hvor mye veier en abbor på 43 cm? avhenger av kondisjon, men vanligvis et sted mellom 1 og 1.2kg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 20 Author Report Share Posted May 20 24 minutter siden, Ølgylt skrev: Hvor mye veier en abbor på 43 cm? Kommer nok veldig ann på tid på året og lokasjon. I de vannene jeg primært fisker etter abbor er ikke fiskene av "fotballformen" man ser enkelte andre steder. Her er Veras pers per nå, datert oktober 2023: En fisk på 44cm og 1260g. Det er da en velkondisjonert høstfisk, versus de vi får nå som har magen full av rogn. Tipper det blir tilnærmet same-same. Vi veide ikke de vi fikk nå da vekten vår tydeligvis ikke tålte vann. Ny vekt er innkjøpt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 20 Report Share Posted May 20 56 minutter siden, erik skrev: I de vannene jeg primært fisker etter abbor er ikke fiskene av "fotballformen" man ser enkelte andre steder. det er i det hele tatt få vann i Norge hvor vi regelmessig ser abbor med typisk fotballform. Abbor i sjelden god kondisjon i Norge er enten rognstinne hunnfisk om våren, eller enkeltstående individer om høsten som har klart å spise seg opp. Abboren til Vera er som du sier en slik høstfisk i god kondisjon. Har for øvrig fått abbor i samme størrelsesklasse på den samme plassen...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 20 Author Report Share Posted May 20 21 timer siden, TT skrev: Nu vel, dere ligger bedre an enn Team Hr. Akkar. Jr. har en fisk på 25 cm inne, mens den ene abboren jeg har fått i år, på ca 26 cm, var for liten for oss seniorer…. Vera er jo i ganske godt driv! Snart full pott og 43 cm på topp! I klassen «de dødelige» ville jo det vært meget bra. Takk. Nå fikk vi fylt på og nye toppfisker i helgen som var. Før det var det rimelig tynt, spesielt hos meg med bare en fisk på 30cm fra isfiske. Den var en bifangst da målet var røye, så sånn sett satt jeg uten tellende fisk fra rettet fiske før 17.-maihelgen. Vi har lagt ned skummelt mye tid på abbor siden konkurransen åpnet, vi snakker om flere hundre timers fiske, så uten å skryte for mye var det jaggu på tide at det løsnet litt nå så man i det minste får fylt listen. At det ikke renner inn med fisk over 40 der vi primært fisker er greit nok, men at det har vært så vanskelig og tidkrevende å få inn 30-fisker hadde jeg ikke trodd da vi meldte oss på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts