Jump to content
Fiskersiden

Vårlig abborjakt tre dager til ende (film)


Recommended Posts

Vera og Erik tar langhelg med abbor i blikket den første helgen i mai. Er det for tidlig? Er de på riktig plass? Har de brukt AI til mer enn introbildet?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, piscator skrev:

bra satsning. Dere må jo ha blitt ganske lei alle smågjeddene? ;) 

Siden abborfisket strengt tatt var noe tregt så er det egentlig greit med litt sniper så man ikke sovner. :lol:

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Gabriel skrev:

Skikkelig fokus på ferskvannsfiske for tiden? 

Mitt fiske har gått litt i bølger hvor jeg går "all in" på noe en periode før jeg går over på noe annet, men det har tradisjonelt sett primært vært ferskvann selv om jeg har bodd noen steinkast fra Oslofjorden mesteparten av livet. Så endret det seg litt da Vera dukket opp og foretrakk saltvann, som naturlig nok medførte mer fiske i det salte element. Med elendig fiske i Oslofjorden og nå fredningssoner som gjør at vi må kjøre en times tid til elendig fiske, gikk fruen med på å dreie årets fiske mot ferskvann. 

Og så trenger vi å få noen anstendige abbor til Abborkongen-konkurransen, så da blir det nok mye ferskvann i år. Får se hvor lenge fruen takler fravær av saltstenk....

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, erik skrev:

Siden abborfisket strengt tatt var noe tregt så er det egentlig greit med litt sniper så man ikke sovner. :lol:

:D jo da, greit med litt fleks. Men blir jo litt monotont når alle er såpass små. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Ølgylt skrev:

Nå har jeg sett abborkongen vært nevnt flere ganger. Er det noe stas? 

 

Det er en nettbasert fiskekonkurranse tilsv Havfiskern, men da, kanskje ikke helt overraskende, med abbor som mål. 
 

Siden jeg en gang i tiden var Lysernprins, synes jeg det nå var på tide å sikte etter kongetittelen …:D

https://www.fishy.nu/no/contest/358/abborkongen-2026/

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, erik skrev:

TTer «on the money», noe som ikke kan sies om våre plasseringer pt:

IMG_5482.thumb.png.0e4fff35f11275007c1b775cb2715ba3.png

4. for fruen og 7. for meg per nå.

Nu vel, dere ligger bedre an enn Team Hr. Akkar. Jr. har en fisk på 25 cm inne, mens den ene abboren jeg har fått i år, på ca 26 cm, var for liten for oss seniorer…. 
 

Vera er jo i ganske godt driv! Snart full pott og 43 cm på topp! I klassen «de dødelige» ville jo det vært meget bra. 

Edited by TT
Link to comment
Share on other sites

Ser jo litt festlig ut. Nå pleier jeg å få et par abbor i året mens jeg ser etter andre ting, så samlet lengde på ca 20 cm vil vel ikke holde til pallplass, men...

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Ølgylt skrev:

Hvor mye veier en abbor på 43 cm?

Kommer nok veldig ann på tid på året og lokasjon. I de vannene jeg primært fisker etter abbor er ikke fiskene av "fotballformen" man ser enkelte andre steder. Her er Veras pers per nå, datert oktober 2023:

IMG_6811.JPG

En fisk på 44cm og 1260g. Det er da en velkondisjonert høstfisk, versus de vi får nå som har magen full av rogn. Tipper det blir tilnærmet same-same.

Vi veide ikke de vi fikk nå da vekten vår tydeligvis ikke tålte vann. Ny vekt er innkjøpt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, erik skrev:

 I de vannene jeg primært fisker etter abbor er ikke fiskene av "fotballformen" man ser enkelte andre steder. 

det er i det hele tatt få vann i Norge hvor vi regelmessig ser abbor med typisk fotballform. Abbor i sjelden god kondisjon i Norge er enten rognstinne hunnfisk om våren, eller enkeltstående individer om høsten som har klart å spise seg opp. Abboren til Vera er som du sier en slik høstfisk i god kondisjon. Har for øvrig fått abbor i samme størrelsesklasse på den samme plassen...! ;) 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, TT skrev:

Nu vel, dere ligger bedre an enn Team Hr. Akkar. Jr. har en fisk på 25 cm inne, mens den ene abboren jeg har fått i år, på ca 26 cm, var for liten for oss seniorer…. 
 

Vera er jo i ganske godt driv! Snart full pott og 43 cm på topp! I klassen «de dødelige» ville jo det vært meget bra. 

Takk.

Nå fikk vi fylt på og nye toppfisker i helgen som var. Før det var det rimelig tynt, spesielt hos meg med bare en fisk på 30cm fra isfiske. Den var en bifangst da målet var røye, så sånn sett satt jeg uten tellende fisk fra rettet fiske før 17.-maihelgen. Vi har lagt ned skummelt mye tid på abbor siden konkurransen åpnet, vi snakker om flere hundre timers fiske, så uten å skryte for mye var det jaggu på tide at det løsnet litt nå så man i det minste får fylt listen.

At det ikke renner inn med fisk over 40 der vi primært fisker er greit nok, men at det har vært så vanskelig og tidkrevende å få inn 30-fisker hadde jeg ikke trodd da vi meldte oss på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.