TT Posted May 28 Report Share Posted May 28 (edited) Nei, Fredrikstadcup er ikke en fiskekonkurranse, men en håndballcup for barn og ungdom. Men når jr. knapt snakker om annet enn fiske, og det ryker to helger i mai til håndball, må far tenke kreativt. Det er en del dødtid på slike cuper, og Fredrikstad er jo ikke noe dårlig utgangspunkt for kasting etter abbor og gjedde. Et kartstudie avslørte at det var kort vei til Visterflo. Og Visterflo er jo nærmest sagnomsust som stor-abborvann. Lørdag ettermiddag etter to innledende kamper, var vi på plass i sørenden der vi fant en brygge og noen åpne områder der det gikk an å kaste. Selv om jr. brakk stanga si nesten med en gang, kastet han ivrig videre med redusert stang og sin nye favoritt Westin Swimbait. Fire gjedder var han i kontakt med fra brygga, og ta av dem fikk en liten luftetur, før vi måtte returnere for konsert i byen. Jeg fisket mest etter abbor og merket ingen ting. Dagen etterpå hadde sola våknet, det var utekamper og vi ble solbrent. Da dagens to kamper var unnagjort, dura vi tilbake til Visterflo, men denne gang i andre enden. Her var det lite liv å kjenne, men jeg fikk to mikrogjedder på abborjiggen, dvs jeg mistenker at det var samme fisken. Gutta er brukbare i håndball, så det ble både kvart- og semifinale, men sistnevnte tapte de heldigvis, så da ble det tid til fisking igjen. Denne gangen hadde jeg sett meg ut en plass ved Vansjø i Råde, nærmere bestem Halvorsrød. Her var det riktig så idyllisk , med svaberg og noe bedre sikt i vannet enn det var lengre vest i Vansjø ved siste besøk der. Området «luktet» abbor, men det var kun gjedder å komme i kontakt med. Denne gangen en hver. Konklusjonen er at håndball og fiske er forenelig. For øvrig er det overraskende vanskelig å få abbor denne våren. Til sammen har jeg og jr. nå 17 gjedder og 2 abbor, selv om vi har fisket klart mest etter sistnevnte. Edited May 28 by TT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 28 Report Share Posted May 28 Rett bak junior på det siste bildet, der den lille brua er, er det et lite område hvor det er flere meter dypere enn ellers i området. Dette er ofte en god fiskeplass, men den er også en velkjent fiskeplass noe luftspennet der bærer preg av. Grattis med vel utnyttet dødtid på cup. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted May 28 Author Report Share Posted May 28 1 time siden, erik skrev: Rett bak junior på det siste bildet, der den lille brua er, er det et lite område hvor det er flere meter dypere enn ellers i området. Dette er ofte en god fiskeplass, men den er også en velkjent fiskeplass noe luftspennet der bærer preg av. Grattis med vel utnyttet dødtid på cup. Det var litt strøm under brua, så jeg tenkte det kunne stå fisk i området og fisket av der, ja. Men merket ingen ting. Jeg la også merke til alt utstyret i kraftledningen. Ganske typisk for slike steder. Jr. klarte selvfølgelig å kaste sin kjære Swimbait over ledningen mens jeg var et stykke unna, men fikk utrolig nok vippet den tilbake riktig vei. Neste gang jeg skal hit, skal jolla med. Det så kurant ut å få ut den ved brua, selv om den rampa var mest å regne som et svaberg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 29 Report Share Posted May 29 Men den tapte de heldigvis. Glimrende prioritering her. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 29 Report Share Posted May 29 Rampen/ svaberget fungerer greit det, bare pass på boltene i fjellet der stolpen står for dekkene på bil og henger liker ikke å rulle over de. (De er riktignok slipt ned i kantene i senere år av noen som sikkert fikk en kjip erfaring.) Det er denne rampen jeg bruker selv dersom vi skal til østsiden av Vansjø. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted May 29 Author Report Share Posted May 29 41 minutter siden, erik skrev: Rampen/ svaberget fungerer greit det, bare pass på boltene i fjellet der stolpen står for dekkene på bil og henger liker ikke å rulle over de. (De er riktignok slipt ned i kantene i senere år av noen som sikkert fikk en kjip erfaring.) Det er denne rampen jeg bruker selv dersom vi skal til østsiden av Vansjø. Takk for tips! Vi kommer nok tilbake hit. Min eldgamle abborpers er fra dette området, nærmere bestemt sundet øst for Oksenøya, og selv om det nok var 30 år siden, så glemmer man jo ikke slikt. Da satte vi forresten ut båt i nærheten av skytebanen innerst mot E6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts