Jump to content
Fiskersiden

Forskning? Jeg har forska.


Recommended Posts

Lierelva, mine venner, den har gyro... Det har Drammenselva også. Drammenselva skal få klor, som er skånsomt mot livet i elva.

Sandeelva (Bremsa) har allerede blitt sprøyta med rotenon, bynte i fjor altså. Da vil det si utslettelse av alle som bor der under vann.

Jeg veit av erfaring og opplevelser at sandeelva (var) er en veldig artsrik elv med sjeldnere arter som f.eks Hork, som på finsk heter Kiiski, jeg har i min ungdom fanget hork i sandeelva blant flyndrer og mort og abbor og det som måtte være, brun ørret har jeg på kiloen håndfanget i en kulp ved møllefossen bak gastromat. jeg har fanget 1,2 kilo sø med sommerfuglhåv i fosstveidtfossen, jeg har bada i den jævla kloakk elva når jeg var ung, dum som jeg var.:D  (har velåbemerke blitt bedre med åra) Det er også kjent for stor gjedde i historien.

Tilbake til Lierelva, Det er en liten elv som huser tilsvarende mange arter som Bremsa, og har større brakkvanns område utenfor elveutløpet enn det sande elva har, men likevell er jeg bekymret...Det tenkes kanskje at de artene kan spre seg opp i elva igjen fra fjorden etter all morroa og etablere det som engang var. hmm skeptisk. Laks og Sjøørret har blitt ett slags blende for den øvrige populasjonen og det synes jeg er trist. Lierelva er planlagt å behandles med rotenon, forstå det de som kan...

 

Link to comment
Share on other sites

Til en viss grad ble dette besluttet allerede tilbake på 80-tallet, da man først begynte å drepe alt i elver for å bevare en enkelt art sa det seg selv at man måtte fortsette til jobben var gjort.  

Når man først skal gjøre dette (forsøke å bli kvitt Gyro i disse vassdragene) så må det gjøres "skikkelig". Som du sikkert vet er dette kompliserte vassdrag både hver for seg og med tanke på at de deler utløpsområde(r) med brakkvann. Årsaken til at man velger rotenon i Lierelva er greit begrunnet i at elva ikke egner seg for klor, bruk av klor vil gi lavere sannsynlighet for suksess. Det er så vidt jeg vet nå bare elver i dette området som gjenstår å behandle for å bli kvitt parasitten, så å ikke gå på i disse betyr at man vil få smitte fra disse elevene over i andre elver på sikt, og dermed kunne spart seg behandlingene/ utryddelsene som allerede er gjennomført i 40-50 elver. 

 

Verdt å lese: Vurderer søksmål for å stoppe rotenon i Lierelva – NRK Buskerud – Lokale nyheter, TV og radio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.