Jump to content
Fiskersiden

Lierelva, den lille bekken før Cirkærn neffår lierbakkene.

satdan
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)
Den 29.7.2026 at 16.19, Ølgylt skrev:

Denne tråden har jo virkelig blitt bra. Er så jeg nesten blir inspirert til å begynne å skrive rapporter igjen.

Ps. Aass har byttet ut verdens beste øl, med ett som bare er greit nok. Kan du som er i nærheten gå bort og lappe til dem og be dem skjerpe seg?

<_<hmm.. nå veit ikke jeg akkat hvilken øl du tenker på, men hvis det er denne her som jeg liker veldig godt, så er det bare endret design på boksen.

Samme gamle glitrevann.

thumbnail.jpg.c51638ba6b489f416ad30de15abd71b8.jpg

Men takk for at du drikker vårt vann da, det setter vi pris på.:thumbsup:

Muttern jobba på Aass i fler og trædve år hu til hu blei pensjonist, jeg er oppvokst med bryggeriet og har jobba der sjøl.

Med andre ord, jeg kan helt sikkert fly ner å kjefte litt hvis det er no som er gæærnt..:lolu:

Edited by satdan

10 minutter siden, satdan skrev:

<_<hmm.. nå veit ikke jeg akkat hvilken øl du tenker på, men hvis det er denne her som jeg liker veldig godt, så er det bare endret design på boksen.

Samme gamle glitrevann.

thumbnail.jpg.c51638ba6b489f416ad30de15abd71b8.jpg

Men takk for at du drikker vårt vann da, det setter vi pris på.:thumbsup:

Muttern jobba på Aass i fler og tredve år hu til hu blei pensjonist, jeg er oppvokst med bryggeriet og har jobba der sjøl.

Ja, det er den jeg tenker på. Jeg synes ikke den smaker like friskt, ellers er smaken den samme. Så jeg har gått noen runder med meg selv og lurt på om det bare er psykisk fordi jeg synes det var kjedelig design, og funnet noen av de gamle og sammenlignet. Og for meg smaker den ikke like bra.

Men da vet vi at det er designeren du må lappe til.

Jeg har forøvrig vært i Lierelva en gang for ca 38 år siden. Fikk noen småørret, og planla å dra tilbake.

Et øyeblikk siden, Ølgylt skrev:

Ja, det er den jeg tenker på. Jeg synes ikke den smaker like friskt, ellers er smaken den samme. Så jeg har gått noen runder med meg selv og lurt på om det bare er psykisk fordi jeg synes det var kjedelig design, og funnet noen av de gamle og sammenlignet. Og for meg smaker den ikke like bra.

Jeg har forøvrig vært i Lierelva en gang for ca 38 år siden. Fikk noen småørret, og planla å dra tilbake.

Du får meg til å tenke på for en del år siden:jump:Da var det et jævla rabalder og skriking om julebrusen. Alle var så glad i den, alle mente den var unik. Men da vi fortalte at den vanlige rødbrusen til Aass het Eventyrbrus, Trollbrus, Rødbrus og Julebrus til forskjellige anledninger og at det bare var forskjellige etiketter, da blei det helt kaos! Helt kokos. Det endte med til slutt at de bestemte seg for å endre en ørliten, helt ubetydelig del av oppskriften, bare for at folk skulle få viljen sin om at den er unik. Så min godeste Glitrevanns Ølgylt, jeg tror nok det er bare en liten vestlandsk placebo effekt som spiller deg et puss.B)

• Like 1

1 time siden, satdan skrev:

Du får meg til å tenke på for en del år siden:jump:Da var det et jævla rabalder og skriking om julebrusen. Alle var så glad i den, alle mente den var unik. Men da vi fortalte at den vanlige rødbrusen til Aass het Eventyrbrus, Trollbrus, Rødbrus og Julebrus til forskjellige anledninger og at det bare var forskjellige etiketter, da blei det helt kaos! Helt kokos. Det endte med til slutt at de bestemte seg for å endre en ørliten, helt ubetydelig del av oppskriften, bare for at folk skulle få viljen sin om at den er unik. Så min godeste Glitrevanns Ølgylt, jeg tror nok det er bare en liten vestlandsk placebo effekt som spiller deg et puss.B)

Det er grundig dokumentert at placebo virker. 

• Haha 1

Et øyeblikk siden, Ølgylt skrev:

Det er grundig dokumentert at placebo virker. 

Funker som *****. Klarte å slette hele dagens rapport når jeg skulle prøve å redigere. bilder og alt. ***** ta.

1 minutt siden, Ølgylt skrev:

Aha. Lurte på hvor den ble av.

Klarte å trykke på skjul som tok hele driten, skulle bare fjerne et bilde som lå feil. Hvis noen vet hvordan "unskjul" let me know...

• Sad 1

Et øyeblikk siden, satdan skrev:

Klarte å trykke på skjul som tok hele driten, skulle bare fjerne et bilde som lå feil. Hvis noen vet hvordan "unskjul" let me know...

Hvis ikke så fikser jeg en ny en i mårra eller no...

Noen ganger har det fungert å åpne nytt vindu og så dukker det opp igjen, men de fleste gangene sånt skjer forbanner man verden og skriver på nytt senere. Eneste trøsten er at det ofte blir bedre skrevet andre gang 

I sin tid var det problemet en av årsakene til at jeg sluttet med lengre innlegg, og da er vi flere versjoner av forum-programvare bakover i tid. Min erfaring da var at jeg måtte skrive i Word og så klippe og lime inn teksten, for jeg ble så irritert hver gang det krasjet at da gadd jeg ikke å skrive igjen.

Posted (edited)

Prøver igjen. Det blei altså en tur ut i går, som forsøkt fortalt tidligere.

Jeg dro til denne plassen.

thumbnail.jpg.146b0c7f7fe413f7b96b3c6020e384ab.jpgthumbnail.jpg.9d24d159d39628d9442bc12de710ce3c.jpgthumbnail.jpg.cb114ee618c8aa9685150686337d380c.jpg

Litt avrenning etter vanning av jordene i nærheten. Litt farge er helt greit for meg. Prøvde noen sveip med marken uten respons.

Fortsatte deretter å gå hit.

thumbnail.jpg.cebfa52ad89a153ccfae78d4a16437f3.jpg

Og videre oppover hit.

thumbnail.jpg.37be3605715154bd64d294d9a3c6ff23.jpg

Rett fram i bildet er det en stein under vann.

thumbnail.jpg.e188e0de257d609f3a9560458c0cd459.jpgthumbnail.jpg.476b45f51c56e6ae474008adcc983b39.jpg

Jeg kasta spinnern ovenfor steinen og sveiva inn. I det spinnern passerte steinen så smalt det til.

thumbnail.jpg.376f7cf7567ef45cc6591ab58a133b0f.jpgthumbnail.jpg.6a878de7c68c7ef6448815474d976adb.jpgthumbnail.jpg.c17eb0cc0dc59c75e04f8da814e5512d.jpgthumbnail.jpg.edba694d87053305d9a0fdf783d66d5d.jpgthumbnail.jpg.abbaad16317cd28040a14650bc9bd0a4.jpgthumbnail.jpg.5f62fb52aa5f633afc1b436ea7647144.jpgthumbnail.jpg.97853f05e3ff17a0ce357aa1d2cc3360.jpg

Det ble denne fine på halvkiloen. Det morsomste var at den var skikkelig sprelsk og jeg så den faktisk skyte fram fra under steinen.

Det var helt tydelig at den fisken ikke hadde til hensikt å slippe det den hadde fanget i munnen, for den spinnern satt langt inn!

Hvis noen lurer så er det en Mepps nr. 4 med messing skje. Bruker vanligvis nr.5 men med så lite vann så er det greit med litt mindre. Trikset mitt med mark på denne vannføringa er friline uten kulesøkke da vekten av 3-4 fire mark er nok til at det synker, men samtidig får drive.

Dog var det ingen interesse for mark i dag bortsett fra denne lille luringen. Som jeg fikk før jeg skiftet til spinner.

thumbnail.jpg.07387c98ffc2e521bd763c641bc29bba.jpg

Til høyre for der jeg sto er det også en stein i vannet.

thumbnail.jpg.ad17f277ae85a1951e8be97541c823d9.jpgthumbnail.jpg.c1928cc9643b1b2268a66a3470883d50.jpg

Der kunne jeg faktisk se at fisken lå og lura bak. Prøvde å slenge noen ganger og den fulgte etter 2-3 ganger før den ga seg.

Prøvde etter det noen kast til ved den første steinen og det viste seg at der lå det jammen en fisk til på lur.

Samme greia, den kom etter et par tre ganger før den ga seg den og. Hovedsaken er at jeg veit de er der i alle fall.

Valgte deretter å traske nedover forbi det stedet jeg var først og tenkte jeg skulle sjekke underveis hva annet jeg kunne observere.

thumbnail.jpg.9da155474fe4084efeb0e133cb88c104.jpgthumbnail.jpg.10ebe5b4c179adb4ed62fd5bfdc3fc71.jpg

thumbnail.jpg.3ebbf967f41b71444241929fd1bc9eb0.jpgthumbnail.jpg.be9d4a79cef83688c7c131e1cf7df6f5.jpg

Et par sultne flygere.

thumbnail.jpg.f4417c2587e9234b55b616f2d021a079.jpg

En blårompa kravleting.

thumbnail.jpg.1f720693b18a3b6d2021fddb53f830fe.jpgthumbnail.jpg.2655e164d133296dd09656e187c607c5.jpg

Bilberging pågår.:D

thumbnail.jpg.4437d7e44c69fe6761359c2cd87c8db0.jpgthumbnail.jpg.f296228b421970e2ab3cdfe435d6dab4.jpg

thumbnail.jpg.6f04d6b0e14ef494815b216eb4d67726.jpgthumbnail.jpg.480e56e1afe64eeb0617591ac6f52b3f.jpg

Et par andre sultne flygere.

thumbnail.jpg.20a46e33e8856bd8e9fee223c77eca09.jpg

En statist fra Star Wars. Regner med at den flyr den også.

Og jammen dukka det like godt opp en sprettsak i dag og.

thumbnail.jpg.c3bb06bf66958d812181244c58036b77.jpgthumbnail.jpg.ab705fa04c339eec68d162d28c1a0e68.jpg

Kom meg etter hvert ned til denne plassen, etter å ha kava gjennom bringebær og kratt.

Overraskende hvor mye bringebær som egentlig vokser langs Lierelva mange steder.

thumbnail.jpg.c2ed70f23282fb7286437e5c8b7eb5d2.jpg

Pælma spinnern noen kast oppover der og etter 4-5 kast så fikk jeg på en fisk som jeg tipper var nærmere en kilo. Den smalt på omtrent rett ved den hvite prikken på venstre side. Den klarte etter noen sekunder å rive seg løs. Den ville ikke bli middag.:D Helt ok egentlig, har jo allerede en i sekken.

Fortsatte videre og sjekka diverse steder før jeg endte opp på den plassen jeg fikk elvepølsa for litt siden.

thumbnail.jpg.8ac522a7b7630f55346e447c730a8e7e.jpgthumbnail.jpg.714d761f88aa013cc9ec27d4d149b39c.jpgthumbnail.jpg.576025e9f663137445c70b27b43d6bd3.jpg

Vakke no pølseføre nå for å si det sånn.:D Sveipa litt spinner og ga meg med det. Hørte no bulder fra oven og tenkte det var greit å byne å rusle tilbake. Perfekt timing som jeg har så klarte jeg akkurat å komme til bilen når regnet slo til. Det kom ikke mye altså, sånn som vi trenger i elva, men jeg hadde da blitt blaut:rolleyes:

Alt i alt var det en fin dag, en god del fysisk bevegelse i ulendt terreng og til og med en fisk. Jeg klarte å finne fisken, jeg klarte å trigge den pluss at jeg veit hvor den er til seinere, og jeg klarte å få til middag.  Det var det folkens. Mulig jeg tar en tur ut i morgen, vi får se.

Edited by satdan
  • Like 1

Posted (edited)
19 timer siden, Ølgylt skrev:

Når jeg tenker meg om, så kan man ta i betraktning transport over fjellet, og hvilke påkjenninger det kan ha med saken å gjøre, men tro meg, jeg sitter her og har en slik en mørkegrønn nå og den smaker helt friskt og fortreffelig. Selv om den har litt mørkegrønn ettersmak:lolu:

Edited by satdan

1 time siden, satdan skrev:

Når jeg tenker meg om, så kan man ta i betraktning transport over fjellet, og hvilke påkjenninger det kan ha med saken å gjøre, men tro meg, jeg sitter her og har en slik en mørkegrønn nå og den smaker helt friskt og fortreffelig. Selv om den har litt mørkegrønn ettersmak:lolu:

Mørkegrønn ettersmak høres jo veldig bra ut. 

Jeg tenkte jeg måtte prøve å reprogrammere hjernen litt, så jeg tok med meg et lite knippe ned på Bontelabo, men i det regnet smaker jo alt friskt.

Hvis de har skiftet til en dårligere transportør, sannsynligvis anbefalt av designeren, så kan det forklare litt 

Posted (edited)
7 timer siden, Ølgylt skrev:

Mørkegrønn ettersmak høres jo veldig bra ut. 

Jeg tenkte jeg måtte prøve å reprogrammere hjernen litt, så jeg tok med meg et lite knippe ned på Bontelabo, men i det regnet smaker jo alt friskt.

Hvis de har skiftet til en dårligere transportør, sannsynligvis anbefalt av designeren, så kan det forklare litt 

Fikk du no fisk da? Eller satt du bare neppå kaia i regnet og drakk? Du har det fint sånn sett, kan bare vrenge innom ølsjappa, ta med no påsapils og dure ned og fiske i sjøen. Er litt værre her, ikke med tanke på påsapilsen altså, men så fort jeg karrer meg ned til utløpet så er det plutselig forbudt å fiske. Må helt ned til forbi Horten for å slenge etter litt makrell, og så langt har ikke jeg giddet å kjøre helt dit. Skal byne å jobbe igjen til mandag etter å hatt det de kaller ferie, jeg kaller det derimot fritids problemer.:D Fordelen er at selv om jeg bor ved Drammenselva, så jobber jeg rett ved Lierelva, da kan jeg bare smette bortom etter jobb.

Edited by satdan

18 minutter siden, satdan skrev:

Fikk du no fisk da? Eller satt du bare neppå kaia i regnet og drakk? Du har det fint sånn sett, kan bare vrenge innom ølsjappa, ta med no påsapils og dure ned og fiske i sjøen. Er litt værre her, ikke med tanke på påsapilsen altså, men så fort jeg karrer meg ned til utløpet så er det plutselig forbudt å fiske. Må helt ned til forbi Horten for å slenge etter litt makrell, og så langt har ikke jeg giddet å kjøre helt dit. Skal byne å jobbe igjen til mandag etter å hatt det de kaller ferie, jeg kaller det derimot fritids problemer.:D Fordelen er at selv om jeg bor ved Drammenselva, så jobber jeg rett ved Lierelva, da kan jeg bare smette bortom etter jobb.

Ja jeg er takknemlig for å ha sjøen så nær, og det er ikke upraktisk å ha sjappe på veien.

Fikk leppefisk og lyr, til stor glede for cruiseturister. Og jeg klager ikke på å få øvd litt på å snakke tysk.

Så det var noe makrell i sjøen, men av de rundt 15 som fisket etter dem var det bare to som fikk, men de fikk til gjengjeld hele tiden.

1 minutt siden, Ølgylt skrev:

Ja jeg er takknemlig for å ha sjøen så nær, og det er ikke upraktisk å ha sjappe på veien.

Fikk leppefisk og lyr, til stor glede for cruiseturister. Og jeg klager ikke på å få øvd litt på å snakke tysk.

Så det var noe makrell i sjøen, men av de rundt 15 som fisket etter dem var det bare to som fikk, men de fikk til gjengjeld hele tiden.

Alltids kult å få fisk når tilfeldige folk står å ser på. Blir litt kry lissom, "se her, sånn ser en fisk ut".:D

• Like 1

Posted (edited)

Har fanga noen sø neffår bryggeriet på vårparten blant barnevogner og pensjonister og det er like morsomt hver gang, forbausende og overraskede ansikter, peker og forteller barna. 

Edited by satdan
  • Like 1

8 timer siden, satdan skrev:

Har fanga noen sø neffår bryggeriet på vårparten blant barnevogner og pensjonister og det er like morsomt hver gang, forbausende og overraskede ansikter, peker og forteller barna. 

Min mest publikumsvennlige fisk er en 4 kgs laks tatt på Grünerløkka en lørdags formiddag i august. Jeg hadde ikke med noe å oppbevare den i, så jeg måtte sykle turveien langs Akerselva med fisken på sykkelstyret. Jeg er ikke direkte genert, men det ga mer oppmerksomhet enn jeg satte pris på … 

• Like 1

Posted (edited)

Blei en liten luftetur i går. Dro til samme område som forrige gang. Rusleturen bynte etter parkering som vanlig, og etter litt traff jeg på denne flygeren.thumbnail.jpg.bd69d441dd35c235999bd091e2dffb8a.jpg

Gikk til den plassen jeg hadde på en fisk forrige gang, pælma litt spinner, hadde et par hugg men ikke no mer.

Forflyttet meg deretter til en plass rett i nærheten som ser tilsynelatende ganske lik ut.

thumbnail.jpg.79360491bb135ed87eecfdf7f24269c9.jpgthumbnail.jpg.6c386050a014e6bddcd2bca50683cfef.jpg

Klarte selvfølgelig å kjøre spinnern i bånn og etterlot den der. Skifta til mark og satt meg på en stein.

Etter litt agn tjuverier med innslag av noen større rykk, så fikk jeg til slutt synderen.

thumbnail.jpg.0a516f8191fe39b48890d458e5b60207.jpgthumbnail.jpg.ded7902828fafe85b13cd03ee59fbed5.jpgthumbnail.jpg.4131b1a7624d281811b7ff32192a7223.jpg

thumbnail.jpg.e8b7e4ccccb389b2eb5a0854e0e3ca42.jpg

Den blei så glad for å se meg at den til og med dreit på seg, hvor hyggelig er ikke det?:jump:

Jeg vil påstå at dette er en Stam, selv om Vederbuk og Stam er nesten identiske. Jeg rettet ut gattfinnen (selv om jeg fikk litt bæsj på meg) og den er helt rett i kanten i motsetning til Vederbuk som har en mer halefinne formet gattfinne. Vederbuken er gjerne litt høyere over ryggen og har noe mindre størrelse skjell.

Arrest me if i`m wrong, kom gjerne med innspill. Det her var det eneste jeg fikk. Ikke det jeg var ute etter, men morsomt med fisk uansett.

Nærmere sett på den fisken så er det et sår rett over bukfinnene, noe jeg mistenker kan være en Niøye, for de finnes også i elva. Det ser veldig rundt og sentrert ut, men det kan selvfølgelig være en rekke andre årsaker.

Edited by satdan
  • Like 1

Posted (edited)
Den 21.6.2026 at 17.04, TT skrev:

Fin fisk! 
Jeg fisker litt i den lokale bekken her i Oslo sentrum. Den er også sterkt avhengig av nedbør for å være fiskbar. I fjor kom regnet etter sesongen. I år krysser jeg fingrene for noen regnskyll i august, slik at jeg kan praktisere favorittøvelsen; sykling med vadebukser og 13 foter i urbane strøk. 

13 foter høres for meg veeldig langt ut for en så liten elv som akerselva. Til og med i Namsen, oppe hos muttra som fløtta opp til hjemlige trakter når hu blei pensjonert., har jeg ikke lengre stang enn 11 fot, vel og bemerke en som heter Elvenes dronning, ganske solid pinne.

I akerselva trur jeg nesten hadde klart meg med den 8 fots Daiwa stanga mi og ei 4000 snelle. Aldri fiska der men...

Det kan selvfølgelig høres litt i det korteste laget ut, men jeg har fått laks på 3kg med den og det funka helt fint. Den blei forøvrig kjøpt med tanke på Lierelva for en god del år siden og er veldig praktisk i busk og kratt.

Edited by satdan

5 timer siden, satdan skrev:

13 foter høres for meg veeldig langt ut for en så liten elv som akerselva. Til og med i Namsen, oppe hos muttra som fløtta opp til hjemlige trakter når hu blei pensjonert., har jeg ikke lengre stang enn 11 fot, vel og bemerke en som heter Elvenes dronning, ganske solid pinne.

I akerselva trur jeg nesten hadde klart meg med den 8 fots Daiwa stanga mi og ei 4000 snelle. Aldri fiska der men...

Det kan selvfølgelig høres litt i det korteste laget ut, men jeg har fått laks på 3kg i Lierelva med den og det funka helt fint.

Jeg bruker 13 fot’ern bare til mark. Til sluk mv ville det vært håpløst. Jeg har bare såvidt kasta med wobbler der, men da brukte jeg en 8-foter. 

Det er en ganske lett 13 foter. Klassifisert som 7-30, men med en temmelig solid rygg. Jeg kaster egentlig ikke. Det går mest i «vipping» eller rett og slett å føre marken med strømmen nesten som det skulle vært toppknytt. Jeg har vippa ut søkker på 60 gram, og stanga tanker det fint. Fordelene med lang stang er nettopp å kunne føre agnet dit man vil, samt å komme ut mellom busker osv. Jeg ville følt meg handicapa om jeg bare hadde hatt 8 fot til markfiske. Noen steder gir lang stang noen ulemper, f.eks. under brua til Vulkan der jeg har en tendens til å treffe brua. 

Jeg har for øvrig fått en eneste laks på mark i Namsen. Da brukte jeg en kraftigere 12 foter. Laksen var dog kun 1,2 kg, så enhver stang hadde funka, men i Namsen drømmer man jo om digre purker. 

7 minutter siden, TT skrev:

Jeg bruker 13 fot’ern bare til mark. Til sluk mv ville det vært håpløst. Jeg har bare såvidt kasta med wobbler der, men da brukte jeg en 8-foter. 

Det er en ganske lett 13 foter. Klassifisert som 7-30, men med en temmelig solid rygg. Jeg kaster egentlig ikke. Det går mest i «vipping» eller rett og slett å føre marken med strømmen nesten som det skulle vært toppknytt. Jeg har vippa ut søkker på 60 gram, og stanga tanker det fint. Fordelene med lang stang er nettopp å kunne føre agnet dit man vil, samt å komme ut mellom busker osv. Jeg ville følt meg handicapa om jeg bare hadde hatt 8 fot til markfiske. Noen steder gir lang stang noen ulemper, f.eks. under brua til Vulkan der jeg har en tendens til å treffe brua. 

Jeg har for øvrig fått en eneste laks på mark i Namsen. Da brukte jeg en kraftigere 12 foter. Laksen var dog kun 1,2 kg, så enhver stang hadde funka, men i Namsen drømmer man jo om digre purker. 

Jeg tror nok det har en del med hva man er vant til og hva man føler seg komfortabel med. Jeg tror i alle fall at jeg hadde følt meg passe klønete med 13 fot. Er vanligvis forcemastern på 9 fot jeg bruker og synes den dekker begge behovene akkurat passe for min del. Hvis Lierelva hadde vært så stor at jeg måtte ty til 60 gram søkke, tror jeg jammen jeg hadde blitt hjemme å ventet noen dager til det roer seg.

• Like 1

57 minutter siden, satdan skrev:

Hvis Lierelva hadde vært så stor at jeg måtte ty til 60 gram søkke, tror jeg jammen jeg hadde blitt hjemme å ventet noen dager til det roer seg.

60 gram er ekstremt og helt unntaksvis. Men Akerselva går av og til på 25 kubikk, og da kan det gå opp mye fisk. Da er det særlig en plass der elva presses sammen i et hard stryk før en liten kulp, det kan stå fisk inn under og litt på siden av strømmen. Der har jeg vært oppe i 60 gram. Ellers går det stort sett i mye lettere søkker. Også på stor flom.