Jump to content
Fiskersiden

Lierelva, den lille bekken før Cirkærn neffår lierbakkene.

satdan
 Share

Recommended Posts

Den 1.8.2026 at 11.01, TT skrev:

Min mest publikumsvennlige fisk er en 4 kgs laks tatt på Grünerløkka en lørdags formiddag i august. Jeg hadde ikke med noe å oppbevare den i, så jeg måtte sykle turveien langs Akerselva med fisken på sykkelstyret. Jeg er ikke direkte genert, men det ga mer oppmerksomhet enn jeg satte pris på … 

som en liten digresjon. Min mest "publikumsvennlige" fisk var fra gamledager, og den tiden jeg fisket litt etter laks. Jeg fisket i legendariske "Bottle Pool" i Gaula, rett nedstrøms gamle Osøy bru. Tidlig om morgenen smalt det på en OK fisk, og mens jeg holdt på å kjøre fisken kom det kjørende en finsk turistbuss som stoppet på brua. Passasjerene strømmet ut, stod linet opp på brua og tok bilder av fighten. Jeg klarte å lande fisken etter 10-12 minutter, og da fisken var i håven fikk jeg full applaus fra brua! Da måtte jeg bukke til publikum! ;) laksen veide for øvrig 6.8 kilo.

• Like 3

18 timer siden, satdan skrev:

thumbnail.jpg.e8b7e4ccccb389b2eb5a0854e0e3ca42.jpg

Jeg vil påstå at dette er en Stam, selv om Vederbuk og Stam er nesten identiske. Jeg rettet ut gattfinnen (selv om jeg fikk litt bæsj på meg) og den er helt rett i kanten i motsetning til Vederbuk som har en mer halefinne formet gattfinne. Vederbuken er gjerne litt høyere over ryggen og har noe mindre størrelse skjell.

Nærmere sett på den fisken så er det et sår rett over bukfinnene, noe jeg mistenker kan være en Niøye, for de finnes også i elva. Det ser veldig rundt og sentrert ut, men det kan selvfølgelig være en rekke andre årsaker.

dette er stam ja. Avrundet istedet for innoverbøyd gattfinne er det sikreste tegnet, men stam har også større skjell, er mye bredere over nakken. Og den fighter mye hardere enn vederbuk.

Artig dette "jungel-fisket" i Lierelva. Hører rykter om rotenonbehandling. Meningsløst, for selv om man kvitter seg med gyro i Lierelva, vil den jo få nytt påfyll fra Drammenselva ganske raskt. Det er nok statistisk sett uunngåelig. Ser at argumentet er at klor virker dårligere enn rotenon i grumsete elver som Lierelva. Mulig det, men hvorfor drive på med noe som likevel er dømt til å mislykkes?

Godt mulig at såret over bukfinnen skyldes niøye, men trenger et mer detaljert bilde for å kunne avgjøre dette.

• Like 1

Posted (edited)
12 timer siden, piscator skrev:

som en liten digresjon. Min mest "publikumsvennlige" fisk var fra gamledager, og den tiden jeg fisket litt etter laks. Jeg fisket i legendariske "Bottle Pool" i Gaula, rett nedstrøms gamle Osøy bru. Tidlig om morgenen smalt det på en OK fisk, og mens jeg holdt på å kjøre fisken kom det kjørende en finsk turistbuss som stoppet på brua. Passasjerene strømmet ut, stod linet opp på brua og tok bilder av fighten. Jeg klarte å lande fisken etter 10-12 minutter, og da fisken var i håven fikk jeg full applaus fra brua! Da måtte jeg bukke til publikum! ;) laksen veide for øvrig 6.8 kilo.

Jøsses, det var jo reine stadion konserten av en fiskefangst, elegant og morsomt. Fikk litt rockestjerne feeling da vel:D en liten digresjon fra meg også, jeg er halvt finsk, muttern er altså fra namdalen, men fattern(rip) er finsk og det er faktisk der jeg blei bitt av fiskebasillen da jeg var mye med farfar og fisket line på sørkysten. Da snakker vi innaskjærs og ved vanlig motorbåt med 20 hester, type matauk som har gått i generasjoner. Selvfølgelig var det også sinnsykt moro, for guttungen meg, å meite med toppknytt stang, dupp og mark fra brygga og få all verdens ferskvannsfisker.

Edited by satdan

Posted (edited)
12 timer siden, piscator skrev:

dette er stam ja. Avrundet istedet for innoverbøyd gattfinne er det sikreste tegnet, men stam har også større skjell, er mye bredere over nakken. Og den fighter mye hardere enn vederbuk.

Artig dette "jungel-fisket" i Lierelva. Hører rykter om rotenonbehandling. Meningsløst, for selv om man kvitter seg med gyro i Lierelva, vil den jo få nytt påfyll fra Drammenselva ganske raskt. Det er nok statistisk sett uunngåelig. Ser at argumentet er at klor virker dårligere enn rotenon i grumsete elver som Lierelva. Mulig det, men hvorfor drive på med noe som likevel er dømt til å mislykkes?

Godt mulig at såret over bukfinnen skyldes niøye, men trenger et mer detaljert bilde for å kunne avgjøre dette.

Mer detaljert bilde skal bli, kamerat.

thumbnail.jpg.baea0889f8637d08759b146f74d53095.jpg

Nei vent, jeg tipper det er gyroen som har lukta lunta ang. rotenon så nå drivern å febrilsk leter etter alternative næringskilder i et desperat evolusjonært håp om å overleve.:lolu: Det den dumme gyroen ikke veit... er at den dritten kverker alt!

Edited by satdan

Nå sitter jeg hjemme etter jobb og koser meg, æ sit no her da å kiike ut tå vinduet og sjer at det rægna.

Dæsjken ta ker fiint det e.:)

Tviler på at det kommer så mye regn som vi alle håper på, men alt er bedre enn ingenting.

Den 4.8.2026 at 20.22, satdan skrev:

Nå sitter jeg hjemme etter jobb og koser meg, æ sit no her da å kiike ut tå vinduet og sjer at det rægna.

Dæsjken ta ker fiint det e.:)

Tviler på at det kommer så mye regn som vi alle håper på, men alt er bedre enn ingenting.

Vi håper på masse regn i natt, for vi befinner oss langt pokker i vold inne på Finnskogen (apropos Finland, lissom) og skal padle et lite vassdrag der vi er litt bekymret for lav vannføring. 

Posted (edited)
15 minutter siden, TT skrev:

Vi håper på masse regn i natt, for vi befinner oss langt pokker i vold inne på Finnskogen (apropos Finland, lissom) og skal padle et lite vassdrag der vi er litt bekymret for lav vannføring. 

Håper på det samme. Var innom elva en liten tur etter jobben. Når jeg dro derfra kom det et hælvetes skybrudd. Det var nærmest elv fra Amtmannsvingen til Brakerøya. Det regnet som kom i går var nok til at noen fisk har trøkt seg opp, laks er observert. Det blir jo selvfølgelig kort varende da vanna i skauen ikke akkurat renner over. Det var vel oppi 1,7 kubikk about og ramla like fort ned igjen, men farge er det. Kult å være lost i finnskogen uten vann:rolleyes: Blir mye bæring da..

Edited by satdan

Her om dan var jeg en tur bortom Lierkroa området og kava meg inn gjennom noe kratt da jeg hørte noen kom padlende og det viste seg å være denne krabaten her.

thumbnail.jpg.2cc91f230eaca3690f97e8e5050e3427.jpgthumbnail.jpg.cd7b384115d4d9b3f3b0f9e26d77e10c.jpgthumbnail.jpg.28a12f8ff34bb6d47aafd3403c1ab235.jpgthumbnail.jpg.e0082de440888d055c77e65f1749ddd6.jpgthumbnail.jpg.e36b0359d3f0ac055bf9dac8cabf07b4.jpgthumbnail.jpg.48cf2ae4bb8728dd5f7fb43a2f3c2e1f.jpgthumbnail.jpg.40a2fa7ef28ce0aa1afe125d103aa477.jpgthumbnail.jpg.2498bd6ab1ea7c483484eb195fc90413.jpg

Artig opplevelse. Så også en på min side av elva litt lenger ned som romsterte rundt i steinene før den spratt utti og fanga seg en liten fisk. Rasa videre i en voldsom fart nedover elva, tydeligvis lykkelig som bare det.

Ingen fisk å melde annet en at en sø nappa tak i marken i det den kom i overflata, så jeg fikk en liten strikk opplevelse opp av vannet med mark klysa :jump:

Mandag var overstått på jobb, så da bar det opp til Lierbyen for å prøve en plass der jeg ikke har vært i år. Har fått sjøørret der før, så hvorfor ikke. Tusla ned rundt no blokker og bygg og kom meg dit jeg skulle. Til min overraskelse var det slått rundt på området så det var enklere å gå. Slang ut marken i god tro i det jeg hørte et jævla spetakkel bortenfor meg. En eller aan kødd med en motorisert kantklipper tenkte det var greit å bruke den som sag for å kutte ned vegetasjon rundt der det er næringsvirksomhet ved elva. Plagsomt som det var for meg tenkte jeg han har vel skremt alt i mils omkrets med det greiene der. Ingen reaksjon på mark whatsoever. litt napp fra barnehage avdelingen men ikke no mer. Knøyt på en firer spinner for det har funka før, og det er ikke lenge til Glitrevanns kilden stenger, så da må det skje nå! Og det skjedde...:)

Litt i det minste laget synes jeg, men den hadde treble kroken tredd rett gjennom ganen og inn i knollen, så da var det bare å ta den hjem til spiskammerset. 450 gram.

thumbnail.jpg.c0e1f7f3c5dce114d11ffeafeb73c030.jpg

Dro innom kilden fortsatte litt ned til en sånn plass.

thumbnail.jpg.7d0afd8f352e8eb5e8636d2fcabf95b0.jpgthumbnail.jpg.e9729ef646e39a985aa2ae1c02f67c42.jpg

thumbnail.jpg.6a8107386c4671b91304f9a9ab61ea45.jpg

Mye jungel rusling der. Fint som det er å komme fram, og prøve moroa, så er det helt dødt.

Det viser seg jo selvfølgelig at kompisen min har vært meg en time i forveien og raska med seg rubel og bit.

Den usle trøsta han etterlot meg var denne "verdens minste blanke sø" Maks 200 gram.:thumbsup:

thumbnail.jpg.34a26508abe7d702b0c43318b957fe88.jpg

Litt av en kompis.:D

• Like 2