Jump to content
Fiskersiden

Fish Hawk TD connect, måling av vanntemperatur på ulike dyp.

Gabriel
 Share

Recommended Posts

Dette er et produkt som har eksistert i 15 år, men som ikke har vert i salg de siste par årene etter at fabrikken de ble produsert på er lagt ned. Nå er det satt opp en ny produksjonslinje, og produktet er kommet i ny versjon. 

Dette er i utgangspunktet noe som brukes til fiske etter "Kokanee Salmon", hvor aktivitetsnivået og huggaktivitet i svært stor grad er bestemt av vanntemperatur. 

Så måten dette fungerer på er at man fester proben i stangen, slipper den ned, og så får man vite temperaturen for hver fot proben slippes ned. Med andre ord 3 ganger per meter. 

Og så kan man se i appen sin hva temperaturen er på hvilket dyp. Så da finner man kanskje ut at det er 6c i overflaten av vannet, men mellom 12 og 15 meters dybde er det rundt 12c. Som da er informasjon som kan brukes til å finne ut hvor fisken jakter hen så stiller man inn trolling-utstyret med tanke på informasjonen.. 

Jeg er litt usikker på hvor nyttig dette verktøyet eventuelt vil være i Norge, og hvilke arter det eventuelt vil være mest nyttig på. Jeg kan se for meg at man kan bruke det aktivt til feks trolling i sjøen/mjøsa etter laks og sjøørret, men kan det også gi god informasjon ved feks gjedde, gjørs og abborfiske? 

Håper på noen intressante innspill her. :)

FH er mye brukt til trolling med sensor som festes på dypriggloddet. Produktet fungerer godt.

Varianter til å bruke med vanlig fiskestang har de prøvd seg på i flere omganger, men disse har jeg aldri brukt selv.

Edited by erik

Posted (edited)
1 hour ago, erik said:

FH er mye brukt til trolling med sensor som festes på dypeiggloddet. Produktet fungerer godt.

Okey, jeg har rett og slett aldri satt meg inn i hvilke produkter de lager utenom dette. Men jeg så jo så vidt det var at de hadde andre ting også. 

Men du bruker Fish Hawk til trolling da? Eller har gjort det? 

Noen erfaringer/tanker om hvilke arter, temperaturer og situasjoner hvor dette fungerer? 

Edited by Gabriel

Ja, jeg monterte FH i gamlebåten. Tanken var først og fremst å bruke den for å studere om vanntemperatur og dybde jeg fikk sjøørret på kunne gi noen mønstre. Men jeg kom aldri så langt at jeg fikk skikkelig statistikk på det for båten ble solgt året etter. 

Edited by erik