tepe2 Posted June 20 Report Share Posted June 20 Jeg er ingen ivrig fisker som fisker ofte. Men har ok utstyr, og trenger å kjøpe nytt snøre nå. Skal brukes i ferskvann. Kaste fra land med sluker og spinnere, hovedsaklig. 7-18 gram. Har Shimano BM stang, og 2500 snelle. Vil kaste lengst mulig, så tynt snøre er vel et must. Er det så veldig viktig med fortom? Vil helst slippe å bruke det. Vil ha det enklest mulig. Har sett på to alternativer: Stroft ABR, 0,14mm - 2,2kg https://www.skittfiske.no/merker/stroft/stroft-stroft-abr---200-meter-FS646543 Berkley FireLine, 0,10mm - 6,2kg farge Smoke https://www.skittfiske.no/merker/berkley/berkley-eu-buflfs14-42-bkfrln-fs-20mm-150m-smoke-FS622894 Noen tanker/forslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted June 20 Report Share Posted June 20 (edited) https://linelaboratory.com/braid-summary/ Line Laboratory er etter hvert fasiten på snørekvalitet og reelle dimensjoner. Fireline Original rangeres som posisjon 152 av 167.. Ikke noe å skryte av. Om du ønsker noe liknende vurder Zubiko Fire FT Fused, som er en AliExpress-versjon av Fireline med samme konsept, med en Overall Ranking på 6. Bruk av slikt snøre uten fortom, går greit. Men det er ikke noe jeg vil anbefale. Fortom er enkelt å bruke og gir langt mindre mistet utstyr enn ren fireline/fire FT. Samt at det er mindre synlig for fisken. Og om du allikevel skulle velge Fireline, gå for 0.10mm, trenger ikke mer enn det. Stroft ABR eller GTM er begge tipp topp valg for fortom. 0.30mm eller tykkere, det går helt fint å bruke 0.40mm fortom i fjellet. Beste snøret du kan kjøpe til fjellfiske er forøvrig Varivas 8 i PE 0.6. Det er sterkt nok selv til en ørret på 5 kilo i et fjellvann, men så tynt at du kan kaste sluker helt ned 0.5 gram 15 meter.. Og er derfor en absolutt fryd å bruke. Jeg har forøvrig 3 spoler med Zubiko Nanofil på vei nå, som skal testes ut. Det er beste linen Line Laboratory noensinne har testet, så den må prøves. Den kan potensielt være tilsvarende god som Varivas har vert. Edited June 20 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 20 Author Report Share Posted June 20 Takk for svar. Jeg vil helst handle i Norge. Handler gjerne fra Skittfiske.no. Kan jeg bruke den ABR jeg linket til i første post, som hovedsnøre/eneste snøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted June 20 Report Share Posted June 20 Du kan selvfølgelig gjøre det, men da klarer du ikke å kaste langt. Hovedfordelen med braid er at det er mye tynnere og derfor kaster myyyyyyyyye lengre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 21 Report Share Posted June 21 11 timer siden, tepe2 skrev: Takk for svar. Jeg vil helst handle i Norge. Handler gjerne fra Skittfiske.no. Kan jeg bruke den ABR jeg linket til i første post, som hovedsnøre/eneste snøre? Om du må velge mellom de to du har linket til, ville jeg helt klart gått for Fireline. Da får du høyere bruddstykke og en «stum» sene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 21 Report Share Posted June 21 11 timer siden, tepe2 skrev: Takk for svar. Jeg vil helst handle i Norge. Handler gjerne fra Skittfiske.no. Kan jeg bruke den ABR jeg linket til i første post, som hovedsnøre/eneste snøre? Om du må velge mellom de to du har linket til, ville jeg helt klart gått for Fireline. Da får du høyere bruddstykke og en «stum» sene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 21 Author Report Share Posted June 21 (edited) Takk. Da utgår ABR. Litt synd at produsentene jukser med oppgitte spesifikasjoner. Linelaboratory er bare delvis til hjelp. Det blir iallefall multifilament. Disse er aktuelle: https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/berkley-eu-buflfs14-42-bkfrln-fs-20mm-150m-smoke-FS622894 https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/berkley-berkley-sick-braid-150m-black-FS622979 https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/daiwa-j-braid-expedition-150m-FS653155 https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/daiwa-daiwa-j-braid-x8-150m-chartreuse-FS620910 Noen som skiller seg ut? Hvilken farge foretrekkes til ferskvannsfiske? (Jeg velger tynneste variant av den jeg ender opp med å kjøpe) Edited June 21 by tepe2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 21 Author Report Share Posted June 21 21 timer siden, Gabriel skrev: https://linelaboratory.com/braid-summary/ Line Laboratory er etter hvert fasiten på snørekvalitet og reelle dimensjoner. Fireline Original rangeres som posisjon 152 av 167.. Ikke noe å skryte av. Om du ønsker noe liknende vurder Zubiko Fire FT Fused, som er en AliExpress-versjon av Fireline med samme konsept, med en Overall Ranking på 6. Bruk av slikt snøre uten fortom, går greit. Men det er ikke noe jeg vil anbefale. Fortom er enkelt å bruke og gir langt mindre mistet utstyr enn ren fireline/fire FT. Samt at det er mindre synlig for fisken. Og om du allikevel skulle velge Fireline, gå for 0.10mm, trenger ikke mer enn det. Stroft ABR eller GTM er begge tipp topp valg for fortom. 0.30mm eller tykkere, det går helt fint å bruke 0.40mm fortom i fjellet. Beste snøret du kan kjøpe til fjellfiske er forøvrig Varivas 8 i PE 0.6. Det er sterkt nok selv til en ørret på 5 kilo i et fjellvann, men så tynt at du kan kaste sluker helt ned 0.5 gram 15 meter.. Og er derfor en absolutt fryd å bruke. Jeg har forøvrig 3 spoler med Zubiko Nanofil på vei nå, som skal testes ut. Det er beste linen Line Laboratory noensinne har testet, så den må prøves. Den kan potensielt være tilsvarende god som Varivas har vert. Jeg skjønner ikke helt det du skriver om fortom. Bør ikke bruddstyrken på en fortom være lavere enn på hovedsnøre, for å unngå å miste mye snøre ved brudd? Dersom multisnøre 0,10mm tåler 6,2kg, så bør vel fortom tåle ca 4,5-5kg? Da blir jo 0,30-0,40mm altfor tykt (8-14kg)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted June 21 Report Share Posted June 21 (edited) 1 hour ago, tepe2 said: Jeg skjønner ikke helt det du skriver om fortom. Bør ikke bruddstyrken på en fortom være lavere enn på hovedsnøre, for å unngå å miste mye snøre ved brudd? Dersom multisnøre 0,10mm tåler 6,2kg, så bør vel fortom tåle ca 4,5-5kg? Da blir jo 0,30-0,40mm altfor tykt (8-14kg)? Det avhenger helt av situasjonen. Å bruke fortom med lavere bruddstyrke kan gi veldig mye mening ved feks fjellfiske, men tynnere fortom vil også ofte bli årsaken til brudd under kast. Mens tykkere fortom gir mye bedre beskyttelse mot stein eller skarpe fisketenner. Jeg har gjort begge deler mye, men har etter hvert konkludert med at jeg mister flere sluker med tynnere fortom. Ofte fordi fortommen svekkes etter en fisk som har vert på, eller fordi fortommen får små skader, og så ryker under kast eller når man får på en stor fisk. Og jeg har også kommet frem til at snøret veldig skjelden ryker ved snellen uansett hva du gjør. Det ryker vanligvis ved enden av multifilamenten, enten i skjøteknuten eller i knute til swivel, som jeg bruker mye. (Multifilament -> Swivel -> Fortom -> Snap er det jeg bruker mest) Så dette blir en avveining av dine preferanser og utfordringer.. Har du gjedde i området ditt eller mye stor ørret så bruker du gjerne tykk fortom, mens om du har mest småørret eller ofte setter deg fast i bunn, så er det gjerne best med en fortom som ligger litt under styrken til multifilamenten din. Men det handler om å gjøre bevisste valg. Edited June 21 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 21 Author Report Share Posted June 21 1 time siden, Gabriel skrev: Det avhenger helt av situasjonen. Å bruke fortom med lavere bruddstyrke kan gi veldig mye mening ved feks fjellfiske, men tynnere fortom vil også ofte bli årsaken til brudd under kast. Mens tykkere fortom gir mye bedre beskyttelse mot stein eller skarpe fisketenner. Jeg har gjort begge deler mye, men har etter hvert konkludert med at jeg mister flere sluker med tynnere fortom. Ofte fordi fortommen svekkes etter en fisk som har vert på, eller fordi fortommen får små skader, og så ryker under kast eller når man får på en stor fisk. Og jeg har også kommet frem til at snøret veldig skjelden ryker ved snellen uansett hva du gjør. Det ryker vanligvis ved enden av multifilamenten, enten i skjøteknuten eller i knute til swivel, som jeg bruker mye. (Multifilament -> Swivel -> Fortom -> Snap er det jeg bruker mest) Så dette blir en avveining av dine preferanser og utfordringer.. Har du gjedde i området ditt eller mye stor ørret så bruker du gjerne tykk fortom, mens om du har mest småørret eller ofte setter deg fast i bunn, så er det gjerne best med en fortom som ligger litt under styrken til multifilamenten din. Men det handler om å gjøre bevisste valg. Takker for svar. Jeg lander nok på 0,10mm Fireline. Og kanskje Trilene fortom 100% Fluorkarbon. Er bare lettere fiske her, og ingen gjedder. Jeg kan vel bruke akkurat det samme i sjøen, bare med tykkere snøre og bedre bruddstyrke? Skal kaste fra land i sjøen også. Tenker Fireline 0,20mm/13kg og Trilene 0,35mm/10kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted June 22 Report Share Posted June 22 Det fungerer men jeg ville ha brukt minimum 0.45mm fortom. Helst Stroft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 22 Report Share Posted June 22 (edited) Den 20.6.2026 at 21.15, tepe2 skrev: Jeg er ingen ivrig fisker som fisker ofte. Men har ok utstyr, og trenger å kjøpe nytt snøre nå. Skal brukes i ferskvann. Kaste fra land med sluker og spinnere, hovedsaklig. 7-18 gram. Har Shimano BM stang, og 2500 snelle. Vil kaste lengst mulig, så tynt snøre er vel et must. Er det så veldig viktig med fortom? Vil helst slippe å bruke det. Vil ha det enklest mulig. Har sett på to alternativer: Stroft ABR, 0,14mm - 2,2kg https://www.skittfiske.no/merker/stroft/stroft-stroft-abr---200-meter-FS646543 Berkley FireLine, 0,10mm - 6,2kg farge Smoke https://www.skittfiske.no/merker/berkley/berkley-eu-buflfs14-42-bkfrln-fs-20mm-150m-smoke-FS622894 Noen tanker/forslag? Vi begynner med det enkleste - fortom. Skal du bruke multifilament (fireline etc) så SKAL du bruke fortom. Alltid og uansett. Den skal ha lavere bruddstyrke enn hovedsenen din, alltid og uansett. Årsaken er enkel, gjør du ikke det og setter deg fast, vil sena ryke i det svakeste punktet og med multifilament som er brukt noen ganger er det ikke på noen måte sikkert at det punktet er i knuten, det kan like gjerne ryke der du tilfedigvis skavet sena mot en stein 40 meter inn, og da legger du igjen en 40 meter lang snare i naturen som dreper alt som måtte vikle seg inn i den. Multifilament har nedbrytningstid i naturen på noen tusen år, det er ikke noe du vil legge igjen rundt om kring. Dersom du ikke vil bruke fortom, så må du bruke sene av monofilament/ fluorkarbon, som typisk betyr at du må omtrent doble senetykkelsen og da vil du få vesentlig kortere kast. Begge alternativene du lister opp vil fungere, STROFT-sena er veldig myk og ikke noen personlig favoritt til spinnfiske. Edited June 23 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted June 22 Report Share Posted June 22 Braid gir lengre kast fordi man kan bruke mye tynnere sene, men det er ikke noe poeng å gå overdrevent langt ned i diameter, selv om 0.10 egentlig er sterk nok, hvis den er uskadd vel og merke. Jeg bruker ikke tynnere braid enn 0.14, rett og slett fordi den er så utrolig mye mer slitesterk enn 0.10. Og det gir ikke så veldig stor forskjell i kastelengde (stangas lengde og aksjon, og snella spiller også inn her, tyngden på sluken likeså). Jeg liker heller ikke fireline, den er ihvertfall lite slitesterk. Powerpro, eller Daiwa sine braids er bedre. Og som Erik skriver, man må bruke fortom. Denne skjøtes lett til braiden med en dobbel UNI-knute. Jeg bruker fluorkarbon i tykkelse 0.25-0.30 som fortom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 22 Author Report Share Posted June 22 Takk. Power Pro utgår. Den er dyrere enn de andre, og bare 135m vs 150m. Prisen betyr ikke så mye, men som relativt uerfaren tenker jeg at de ekstra 15m kan være grei å ha. FireLine får veldig mange gode omtaler, men det er også flere som ikke liker den. Uansett, jeg tenker det får stå mellom disse 3 fra Skittfiske: https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/berkley-berkley-sick-braid-150m-black-FS622979 https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/berkley-eu-buflfs14-42-bkfrln-fs-20mm-150m-smoke-FS622894 https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesnorer/multifilament/daiwa-j-braid-expedition-150m-FS653155 Førstnevnte, Sick Braid, er satt ned fra 349,- til 219,-. Fås helt ned i 0,06mm og 0,08mm. Men er sikkert ikke så tynn. En bruker har kommentert at 0,06mm ligner mer på 0,40mm. Sistnevnte Daiwa er oppgitt til 0,13mm. Men ifølge Linelaboratory er den målt til 0,215. Håpløst å velge når oppgitte mål ikke er til å stole på. Hvor tykk er egentlig FireLine 0,10mm? Hvis den er langt tykkere enn 0,10mm, så er den vel også ganske slitesterk vil jeg tro. Er det mulig å rangere disse 3 på noen måte? Jeg kommer forresten til å følge rådet om å bruke fortom. (Jeg ser at Trilene har fått god omtale.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted June 22 Report Share Posted June 22 1 hour ago, tepe2 said: FireLine får veldig mange gode omtaler, men det er også flere som ikke liker den. Fireline kom i 1996 og var den første "superlinen" med termisk behandling for å slå i sammen fiberene. Når den kom var den bra. Men i 2026 finnes veldig mange mye bedre alternativer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted June 23 Report Share Posted June 23 10 timer siden, tepe2 skrev: Håpløst å velge når oppgitte mål ikke er til å stole på. ja, men samtidig spørs det hvor mye man egentlig skal fokusere på tykkelse. Hva den reelle tykkelsen på et snøre er har mest akademisk interesse. Det må ses på som en slags "grov", veiledende informasjon. Det som er viktig er hvordan snøret oppfører seg under praktisk fiske; kastelengder, strekk, bruddstyrke, slitestyrke, knutestyrke, hvor lett snøret krøller seg, og skaper kluss osv. Å måle diameter på snøre er dessuten ikke enkelt; siden snøret rent fysisk kan komprimeres (fibrene kan klemmes tettere sammen), må nok dette gjøres med avanserte fotografiske teknikker. Ulike braids har ulike egenskaper i så henseende, og slik informasjon må ikke betraktes som hogd i stein. Hvis man kjøper en anerkjent, velprøvd braid med oppgitt diameter 0.13-0.15, og med 0.25-0.30mm fluorkarbon fortom, så har man egentlig det man trenger til vanlig ørretfiske. Så får det bli opp til den enkelte hvilken braid man liker best. Det er uansett viktig at man er nøye med knuter, og jevnlig sjekker at braid og fortom ikke er skadet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted June 23 Report Share Posted June 23 (edited) 5 hours ago, piscator said: ja, men samtidig spørs det hvor mye man egentlig skal fokusere på tykkelse. Hva den reelle tykkelsen på et snøre er har mest akademisk interesse. Det må ses på som en slags "grov", veiledende informasjon. Det som er viktig er hvordan snøret oppfører seg under praktisk fiske; kastelengder, strekk, bruddstyrke, slitestyrke, knutestyrke, hvor lett snøret krøller seg, og skaper kluss osv. Å måle diameter på snøre er dessuten ikke enkelt; siden snøret rent fysisk kan komprimeres (fibrene kan klemmes tettere sammen), må nok dette gjøres med avanserte fotografiske teknikker. Ulike braids har ulike egenskaper i så henseende, og slik informasjon må ikke betraktes som hogd i stein. Informasjonen fra Line Laboratory måler med mikroskop svært repetible strekktester osv. Informasjonen er i veldig stor grad hugget i stein. Inklusive knutestyrke osv. Og ytelse under kast er ofte basert på linens rundhet. Men ytelse over tid måles ikke. Quote Hvis man kjøper en anerkjent, velprøvd braid med oppgitt diameter 0.13-0.15, og med 0.25-0.30mm fluorkarbon fortom, så har man egentlig det man trenger til vanlig ørretfiske. Så får det bli opp til den enkelte hvilken braid man liker best. Det er uansett viktig at man er nøye med knuter, og jevnlig sjekker at braid og fortom ikke er skadet. Om man kjøper en anerkjent velprøvd braid med oppgitt diameter 0.13mm kan den braiden man faktisk motta ha en diameter på 0.30mm i stedet.. Ta feks Berkley X9, som jeg selv en gang i tiden trodde var god braid. 0.06mm Berkley X9 ligger vel på rundt 0.23mm. Det finnes mange andre gode eksempler også som ligger 180-300% over det som er oppgitt. Og som en person som har brukt Varivas PE 0.6 i et par års tid nå, du merker forskjellen. Jeg tok flere flotte ørreter for et par dager siden, kastet i timesvis, hadde ikke et napp. Men så fant jeg til slutt et område med aktivitet laaaangt ute. Hadde jeg hatt tykkere line så hadde jeg sannsynligvis gått tomhendt hjem igjen, for da hadde jeg ikke kunnet kaste såpass langt. Edited June 23 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts