tepe2 Posted June 20 Report Share Posted June 20 Skal stå på land og kaste etter hva enn som måtte bite på sluken. Vil kaste lengst mulig. Aller helst vil jeg også droppe fortom. Litt usikker på om det er j....g dumt, eller ei. Kan dette snøret være et ok alternativ? Berkley FireLine 0,17mm/10,7kg evt. 0,20mm/13,9kg farge Smoke https://www.skittfiske.no/merker/berkley/berkley-eu-buflfs14-42-bkfrln-fs-20mm-150m-smoke-FS622894 Eller er det andre prisgunstige alternativer som egner seg bedre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 22 Report Share Posted June 22 Det kommer an på hva du primært fisker etter. Velg sene basert på det, og så får du heller leve med noen ulemper dersom du skal bruke det samme utstyret til "alt". 0,17 multifilament som du ser på her er godt egnet til tyngre fiske i sjøen. Du skal ha fortom uansett, en halvmeter eller så med monofilament eller fluorkarbon i en tykkelse som passer fisket ditt (igjen, til tyngre sjøfiske vil det feks være 0,40-0,60mm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 22 Author Report Share Posted June 22 12 timer siden, erik skrev: Det kommer an på hva du primært fisker etter. Velg sene basert på det, og så får du heller leve med noen ulemper dersom du skal bruke det samme utstyret til "alt". 0,17 multifilament som du ser på her er godt egnet til tyngre fiske i sjøen. Du skal ha fortom uansett, en halvmeter eller så med monofilament eller fluorkarbon i en tykkelse som passer fisket ditt (igjen, til tyngre sjøfiske vil det feks være 0,40-0,60mm). Tusen takk. Jeg velger å følge ditt råd om å bruke fortom. Jeg ser at Berkley Sick Braid har hele 16,5kg bruddstyrke på bare 0,14mm. Bør vel være et fint alternativ som kan kombineres med Trilene fortom 0,40mm - 12,6kg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 23 Report Share Posted June 23 Med tanke på at du fortsatt ikke har skrevet noe om hva den primære bruken er, så er det vanskelig å si noe om alternativene. Til sjøfiske hadde jeg holdt meg på 0,17-ish fordi slitestyrken er bedre enn på 0,14. forskjellen i kastelengde er ikke enorm. 0,40mm mono er fin fortomstykkelse for det meste av fiske i sjøen fra land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 24 Author Report Share Posted June 24 (edited) 23 timer siden, erik skrev: Med tanke på at du fortsatt ikke har skrevet noe om hva den primære bruken er, så er det vanskelig å si noe om alternativene. Til sjøfiske hadde jeg holdt meg på 0,17-ish fordi slitestyrken er bedre enn på 0,14. forskjellen i kastelengde er ikke enorm. 0,40mm mono er fin fortomstykkelse for det meste av fiske i sjøen fra land. Jeg har ikke noe jeg primært fisker etter, da jeg heller ikke har kunnskap om hvordan fiske primært etter foretrukne arter/størrelser. Ihvertfall ikke når jeg står på land og kaster sluk. Liker ikke makrell. Eller små fisk. Jeg får dessverre en del makrell der jeg fisker. Jeg bruker som regel sluker opp til 40 gram. Er kun fiske i sjøen jeg snakker om i denne tråden. (Har en annen tråd gående om fiske i ferskvann) Sånn ca hvor stor fisk må til for å bryte et snøre 0,17mm/fortom 0,40mm? Edited June 24 by tepe2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 25 Report Share Posted June 25 Med mindre du drar på deg en monsterkveite eller en tunfisk, vil jeg påstå det er svært få fisk du kan få fra land i Norge, der 0,17/0,40 i utg.pkt. ikke skulle holde. Men det kommer an på forholdene. Er det uryddig bunn og skarpe kanter, sterk strøm eller fisken kan kjøre seg fast i sprekker, tang mv, kan det kreve vesentlig kraftigere utstyr. Dessuten er det viktig at snøret er uten skader, og marginene for slitasje mv synker jo med tynnere snøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 25 Report Share Posted June 25 Som TT skriver er 0,17/0,40 dekkende til det aller meste av fiske med sluk og jigg fra land i Norge, kanskje med unntak av fiske i Nordnorge hvor jeg hadde gått opp til fortom på 0,60. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tepe2 Posted June 25 Author Report Share Posted June 25 Jeg bor i Nord-Norge. Men hvis fortomen skal være 0,60mm så må jo multien også økes drastisk i tykkelse. (Den bør jo tåle mer enn fortomen) Uansett, jeg er godt hjulpet av denne tråden. Så takker og bukker for tips og råd gitt av dere. Det gjenstår bare å få fylt opp handlekurven og bestille. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted June 25 Report Share Posted June 25 41 minutes ago, tepe2 said: Jeg bor i Nord-Norge. Men hvis fortomen skal være 0,60mm så må jo multien også økes drastisk i tykkelse. (Den bør jo tåle mer enn fortomen) Ikke nødvendigvis, fortom handler primært om å ha noe som tåler skraping mot stein og skarpe tenner. Mens multi handler hvor mye du kraft som trengs for å kontrollere fisken. Ved feks dyptvannsfiske så er det relativt vanlig å bruke feks 0.23mm multi som hovedline, eller tynnere, men så bruker man 1,2mm mono til fortom/rigg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts