Jump to content
Fiskersiden

Styrtregn på Bogstadvann

TT
 Share

Recommended Posts

Fjorden er fremdeles stengt for fiske, jr. er like ivrig og vi har begge forbedringspotensial på Abborkongen. Det er et godt utg.pkt for å teste litt nærvann. Denne gang ble det Bogstad pr. kano. Jeg har fisket litt sporadisk i Bogstad før. Meitet mort, laue og sørv, samt fisket abbor og smågjedde på isen. Vannet er jo egentlig kjent for stor abbor, men jeg kan ikke huske å ha fått fisk over 2-3 hg, som vel kan karakteriseres som «huske-grense». Jeg har imidlertid fått ganske mye abbor på isen i forb. med konkurranser i ungdommen. På disse konkurransene tok jeg alltid sikte på rekken av trepåler som står inn mot innsnevringen mot utløpet, så dette ble målet denne dagen også. 

Det blåste en del, så på veien tok vi en pause i gjeddevika mot roklubben og gjorde noen kast. Jr. fisket da med en Temu-frosk som ploget overflaten (eller «top-water» som de sier på YouTube). Og da klarte han jaggu å kroke ei gjedde som klinte til mot frosken en meter fra båten. Jr. ropte etter håven, men jeg satt bare og lo, så det ende som det måtte gå, gjedda stakk. Men moro var det uansett. 
IMG_1776.thumb.png.f54e73c8780f2b29d53fff2a4b660bd9.png

Krokningsegenskapene til denne frosken er nok ikke de beste. 

På plass ved pålene var det abbor som var målet, og en og annen abbor kom da også opp. Men de virket ganske forsiktige og det var så vidt man kjente napp, så det tok litt tid før jr. fikk dreisen. Men heldigvis fikk han meldt inn noen fisker i konkurransen. Selv holdt jeg meg under 30 cm og står da fremdeles med null. Til sammen fikk vi vel rundt 10 borrer, pluss en bonusgjedde på 1-1,5 som tok abborjiggen. 

En fordel ved å fiske ved pålene er at man kan forankre kanoen i pålene. Ellers er det svært høy avdrift med kanoen i litt vind. 

Gjedde pluss trepåle: 

IMG_1769.thumb.jpeg.8e50d00836f7aebe4186a6153e86789a.jpeg

Jr. med regnjakke etter at styrtregnet hadde passert. Heldigvis var det sommertemperatur, så vi tørket opp raskt. 

IMG_1771.thumb.jpeg.eb4329ab2fa43849a764bc39cbc8df91.jpeg

Edited by TT
  • Like 2

Jeg burde egentlig fått jolla på vannet der og fått logget opp innsjøen. Etter mudringen for noen år siden mistenker jeg at det ser helt anderledes ut under vann, spent på om det har endret vanndraget gjennom innsjøen også, et vanndrag som ellers gikk rett på utsiden av stolpene dere fisket ved og kanskje bidro til at det var en bra fiskeplass.

Jeg var ikke klar over at det var mudret der, men googla og fant en del info. 

Jeg hadde ikke med ekkolodd sist tur. Har solgt unna en del utstyr, og ble kanskje litt for ivrig, for jeg har ikke en fullt mobil løsning pt. Men jeg har et batteri i bærbar kasse, en skjerm som kan kobles til og en løs svingerarm. I tillegg har jeg en isfiske-svinger, så kanskje jeg kan lage en «mekk» om jeg får festet denne i det løse festet? 

Du kan bruke isfiskegiveren gjennomskytende i kanoen. PVC-duken i en Ally gir minimal (om noe) forvrengning og det var dette jeg gjorde selv da jeg hadde Ally. 

• Thanks 1

9 timer siden, erik skrev:

Du kan bruke isfiskegiveren gjennomskytende i kanoen. PVC-duken i en Ally gir minimal (om noe) forvrengning og det var dette jeg gjorde selv da jeg hadde Ally. 

Takk for tips! Betyr dette at giveren ikke trenger å ligge i vann? Eller skal jeg putte den i en plastflaske el.tilsv. fylt med vann? 

23 timer siden, TT skrev:

Takk for tips! Betyr dette at giveren ikke trenger å ligge i vann? Eller skal jeg putte den i en plastflaske el.tilsv. fylt med vann? 

Korrekt, den giveren (og tilsvarende med lav effekt, i dette tilfellet 300W maks) trenger ikke å ligge i vann. Men du må få det lufttett mellom duk og giver. For min del løste jeg det ved å skjære et rundt hull i "liggeunderlaget" i Allyen omtrent under den bakerste toften slik at det passet giveren og så hadde jeg litt vann i bunnen (det ble det alltid uansett for min del siden jeg padlet med kajakkåre som drypper), men det er sikkert mulig å løse dette uten å ødelegge matten også.

• Like 1

Posted (edited)

Det ble en liten kveldstur til Bogstad i går. 29 grader i lufta og sikkert godt over 20 i vannet. Det blir feil å si at fisket var fantastisk, men vi nådde et av sesongens delmål, nemlig å få inn 10 fisk for jr. i Abborkongen. I tillegg fikk jr. en bonusgjedde (gjedde nr. 21 i år, om vi har talt riktig). 

Neste delmål blir at far skal få abbor over 30 cm, samt å få ut de minste fiskene på juniors liste. Sistnevnte burde være kurant, i og med at lista starter på 14 cm … 

Edited by TT
  • Like 1

Den 29.6.2026 at 14.22, TT skrev:

Neste delmål blir at far skal få abbor over 30 cm, 

Nei har du sett. Jeg ligger foran deg der.IMG20260607195720.thumb.jpg.95adb98d7ba84846d7ed6a9de0b36035.jpg

Nå er dette den eneste abboren over hundre gram jeg har fått på Vestlandet, så jeg regner det ikke som grunnlag for innmelding i abborkongen.

• Like 1

Og forresten, gobble ser etter folk som er ivrige abborfiskere til å teste en ny variant som er rettet kun mot abbor.

Jeg kan gå god for at den virker, og pussig nok er den bra på torskefisk og.

• Like 1

• 3 weeks later...
Den 30.6.2026 at 22.26, Ølgylt skrev:

Nei har du sett. Jeg ligger foran deg der.IMG20260607195720.thumb.jpg.95adb98d7ba84846d7ed6a9de0b36035.jpg

Nå er dette den eneste abboren over hundre gram jeg har fått på Vestlandet, så jeg regner det ikke som grunnlag for innmelding i abborkongen.

Jeg ser deg og høyner med to millimeter! image-cd17914b-61fa-4c58-989f-57383bc4254f.thumb.jpeg.fe7b423fd02571699bd303c0590af19a.jpeg

12 timer siden, erik skrev:

Fisk over minstemål ja, grattis!

Japp :D

Dette var dog ikke Bogstad, så jeg får lage en ny tråd. Aktivitet, lissom 

• 1 month later...

Tok en time med roing på Bogstad i går kveld, en time var nok for tur-retur i vannets lengderetning. 20-30 slike kvelder til så blir det dybdekart etter hvert, og min muskulatur er klar for neste badebuksesesong... Vi sjøsatte her: https://maps.app.goo.gl/rUKxdd3xnxga5wf47

735040879_gale2.thumb.jpg.63df57718620b00762cb26c2948d718e.jpg

775299691_gale1.thumb.jpg.dc7763ed41c679041c7bdc1294edfe50.jpg

Jeg har kjøpt en kanotralle på Finn som trengte litt kjærlighet. Dette var første turen med den under jolla, og det gikk unna så det kan hende det blir flere slike turer. For min del er det en stor fordel å sjøsette fra denne siden i Bogstad siden jeg da slipper bomringen som jeg ellers passerer om jeg skal sjøsette via badeplassen i Sørkedalen. Ellers står Østernvann på listen over vann jeg kunne tenkt meg å kartlagt, og som krever denne typen manuell transport. 

Edited by erik

Spennende! 

I gamle dager gikk det an å kjøre ned og parkere der dere sjøsatte. Jeg antar det er stengt nå? Jeg har såvidt meitet fra den plassen og fått noen «bøtter» med mort og laue samt en og annen sørv. 

Er det kun logging på slike turer, eller henger det en wobbler eller to i vannet bak skuta? 

Hva gjelder kanotraller, har jeg testa litt forskjellig inkl Biltema-varianter. Jeg har endt opp kompromissløst og har kjøpt de dyreste de har på WestSystem. Når man triller en del, er det utrolig behagelig å ha skikkelige hjul med stor diameter og høyt dekktrykk. 

Praktisk går det ann, det er kun hissig skilting som hindrer deg i å kjøre ned. Tidligere har jeg tatt dette litt mer pauli, kjørt ned og lempet av båten/ isfiskeutstyret og så kjørt opp og parkert før jeg spaserer ned igjen. Men nå var litt av poenget å teste hjulsettet så da var vi ekstra lovlydige denne gangen. :)

Jeg hadde BTs tralle til den forrige båten, her ved Østernvann i 2017:

IMG_3876.JPG

Erfaringen med den var det samme som du nevner, ergo ville jeg ha en mer solid variant denne gangen men de koster en liten formue så jeg har hatt et søk liggende på Finn et års tid før det dukket opp en jeg slo til på. Det er en eldre variant av denne jeg har kjøpt: Rondane - Kano/kajakktralle - West System

Vera prøvde seg på litt fiske mens jeg rodde, men denne gangen var det ikke øverste prioritet så jeg benyttet anledningen til å ro over områder vi ellers ikke hadde fisket på, dvs inn mot land på vestsiden hvor det er veldig grunt. Når det skal logges litt lengre utpå blir det i kombinasjon med en wobler bak ja.

Jeg kunne jo ikke være dårligere enn dere, så i dag har vi vært på Langen med kano, hatt med ekkolodd og logget turen! Så at kartet på Colibris kartportal var ganske ufullstendig for Langen. 
Når jeg åpner minnebrikken ser jeg at det er en fil som heter «sonar». Men den filen er jo veldig stor, så jeg får f.eks. ikke sendt den på e-post. For jeg aner jo ikke hva jeg skal gjøre med den … :unsure:

• Like 1