Jump to content
Fiskersiden

Var tar jag med ungarna när vi inte får fiska i fjorden?

Recommended Posts

Ny här. Unskyll svenskan… 

Jag har i många år fiskat makrill med barnen i fjorden, en viktig del av vår sommar i Oslo. 

Det obegripliga fiskeförbudet berövar oss denna enkla men för oss väldigt viktiga ritual för familjen.  Det är ett eget ämne. Men nu prövar jag att hitta ett alternativ. 

Jag tänker jag kan packa ett par tält och fiskespön i bilen och köra till skogs. Från Asker-området.  AI rekommenderar en tredagars tur mot Fyrisdal/Nisser. Skall visst vara fint att campa/fiska där?

Öring antar jag?

Innan jag litar blint på Chat GPT vill jag höra om någon här kan bekräfta eller har något bättre tips?  Vill inte gå alltför långt  vill kunna campa vid en sjö och få tillgång till en båt. Har med mig två barn (12,15).  Vill helst inte köra mycket längre än 2-3h från Asker.  

Vi är amatörer.  Så tips på utrustning mottas också gärna.   

Hälsar och tackar på förhand

Ledsen fjordfiskare

Hadde du forsøkt å fiske noe annet enn makrell i fjorden hadde nok forbudet blitt mer begripelig. ;)

Jeg har aldri fisket i Fyrisdal, men området er både vilt, vakkert og relativt tilgjengelig så det høres ut som dere er på riktig spor. 

Mulighet for å leie båt kan dere sjekke via inatur.no, AirBnB samt at mange campingplasser leier ut båter. Norges Jeger- og Fiskerforbund har 200-ish båter liggende ute ved diverse vann og elver i hele Norge, medlemskap om dere skal til ett av disse vannene kan fort forsvare seg versus å leie båt et annet sted: Mine båter

• Thanks 1

Jeg har ikke fisket i Fyresdal, men jeg har fisket på Kvitseidvann/Flåvann med kano. Der fikk vi masse ørret. Fisken var blank som små laks. De fleste vi fikk var ganske små. Jeg husker ikke nøyaktig hva vi brukte, men jeg vil anta det var Rappala-wobblere i str 5-7 cm. 

Skulle jeg fisket litt «halvseriøst» på en av de større sjøene i Telemark, ville jeg hatt med wobblere og markdrag (Amerikaner, konvoi). 

For øvrig antar jeg du vet at det er lov å fiske makrell om du kommer sør for Moss (Jeløya)/Horten? For egen del satser jeg på noen svenske makrell i sommer, da vi pleier å feriere på Vestkysten. 

• Thanks 1