Jump to content
Fiskersiden

Langvannet Lørenskog

TT
 Share

Recommended Posts

Jeg og jr. har testet noen nærvann denne sesongen. Bogstad har jeg skrevet om, Østernvann var helt blanke og Kolbotnvann/tjern ble nok besøkt litt for tidlig i april. Et vann som har gått flere besøk er Langvannet på Lørenskog. Vannet er nok det nærmeste av nærvannene vi har besøkt. Ikke i km, men i tid. Det er nemlig motorvei stort sett hele veien og kun drøye 15 min kjøretid. 
Vi har fått noen abborer og et par sniper her, men har følelsen av at vannet burde huse noen større borrer vi ikke har fått hilst på. I går skulle vi gjøre et nytt forsøk, og denne gangen med kano slik at vi fikk fisket overalt. Selv om vi bor i leilighet, har jeg stort sett en Ally ferdig montert og liggende i et skur som huser utemøbler om vinteren. Det er derfor en lav terskel for kanotur. 
Kort oppsummert ble turen en skuffelse. Vi fisket av hele vannet og de fleste dybder og fikk kun en eneste abbor. Det var mindre enn jeg hadde forventet. Vannet var passe lunkent og forholdene var neppe optimale, men at ikke småabboren tar små jigger, er likevel litt overraskende. 
Det som var litt trivelig dog, var at den ene abboren vi fikk tok min wobbler og passerte den magiske grensen på 30 cm i Abborkongen. Så nå er også jeg offisielt inne på lista. 

Den aktuelle wobbleren var for øvrig i gjeld til meg, for den kost meg en kveld på legevakta for noen uker siden. Jeg kjørte bakkroken godt inn i tommelen da jeg rydda bagasjerommet og den hadde gjemt seg i håvmaskene. Skal noen gjenta den bragden, anbefales det å skygge unna lørdag kveld om lag når det er vaktskifte på legevakta …. 

Djevel-wobbler. For anledningen med ny bak-krok. 

IMG_1878.thumb.jpeg.a30af3387c977af800f6d08a246a4772.jpeg

Omsider …. 

image-3bd9c8bb-cd32-45be-8835-ad745e983fe6.thumb.jpeg.4b6d392f0c63b6d9cae1fe3bd1dc86fa.jpeg

Tålmodig jr. 

892B09E1-3F21-4E95-915D-8DB73ED78350.thumb.jpeg.00171255c1b86b863b3aaac31827298c.jpeg

Edited by TT
  • Like 1

Den 22.7.2026 at 18.39, TT skrev:

Jeg og jr. har testet noen nærvann denne sesongen. Bogstad har jeg skrevet om, Østernvann var helt blanke og Kolbotnvann/tjern ble nok besøkt litt for tidlig i april. Et vann som har gått flere besøk er Langvannet på Lørenskog. Vannet er nok det nærmeste av nærvannene vi har besøkt. Ikke i km, men i tid. Det er nemlig motorvei stort sett hele veien og kun drøye 15 min kjøretid. 
Vi har fått noen abborer og et par sniper her, men har følelsen av at vannet burde huse noen større borrer vi ikke har fått hilst på. I går skulle vi gjøre et nytt forsøk, og denne gangen med kano slik at vi fikk fisket overalt. Selv om vi bor i leilighet, har jeg stort sett en Ally ferdig montert og liggende i et skur som huser utemøbler om vinteren. Det er derfor en lav terskel for kanotur. 
Kort oppsummert ble turen en skuffelse. Vi fisket av hele vannet og de fleste dybder og fikk kun en eneste abbor. Det var mindre enn jeg hadde forventet. Vannet var passe lunkent og forholdene var neppe optimale, men at ikke småabboren tar små jigger, er likevel litt overraskende. 
Det som var litt trivelig dog, var at den ene abboren vi fikk tok min wobbler og passerte den magiske grensen på 30 cm i Abborkongen. Så nå er også jeg offisielt inne på lista. 

Den aktuelle wobbleren var for øvrig i gjeld til meg, for den kost meg en kveld på legevakta for noen uker siden. Jeg kjørte bakkroken godt inn i tommelen da jeg rydda bagasjerommet og den hadde gjemt seg i håvmaskene. Skal noen gjenta den bragden, anbefales det å skygge unna lørdag kveld om lag når det er vaktskifte på legevakta …. 

Djevel-wobbler. For anledningen med ny bak-krok. 

IMG_1878.thumb.jpeg.a30af3387c977af800f6d08a246a4772.jpeg

Omsider …. 

image-3bd9c8bb-cd32-45be-8835-ad745e983fe6.thumb.jpeg.4b6d392f0c63b6d9cae1fe3bd1dc86fa.jpeg

Tålmodig jr. 

892B09E1-3F21-4E95-915D-8DB73ED78350.thumb.jpeg.00171255c1b86b863b3aaac31827298c.jpeg

Den entusiasmen og gleden i ansiktet ditt når du ser på den abbor`n TT, :thumbsup:

15 timer siden, satdan skrev:

Den entusiasmen og gleden i ansiktet ditt når du ser på den abbor`n TT, :thumbsup:

Det er nok mest at jeg speiler jr. i bildet. Han har lært av YouTube hvordan man skal posere med abbor, og var en ivrig fotograf. 

Hvis du fikk ordnet deg ekkolodd i kanoen kan du gjerne logge litt i det vannet der, jeg har et påbegynt dybdekart der med endel hull. Jeg ser forresten nå at bildefilene av kartet er korrupte så jeg får kjøre ut noen nye også.

Langvannet er gjennomgående grunt. Vannet består av to "bassenger", atskilt med et smalt sund, der det går en gangbru over. I dette sundet er det grunt, knapt to meter (farlig å hoppe fra brua). Også grunt utenfor innløpet til Ellingsrudelva og utenfor badeplassen i det vestre bassenget. Men der vannet smalner inn mot sundet som skiller de to bassengene er det dypere. Jeg har funnet steder med minst 6-7 meters dyp der. Har ikke fisket mye i det østre bassenget ned mot utløpet, men det synes å være grunt de fleste steder. For noen år siden ble det lagt et vannrør, som altså ligger på bunnen, gjennom hele vannet. Det fins stor abbor i Langvannet, men det er langt mellom dem. Selv har jeg kun fått små abbor og gjedder der. Pluss hauger med mort.

• Like 1

Posted (edited)
Den 24.7.2026 at 16.40, erik skrev:

Hvis du fikk ordnet deg ekkolodd i kanoen kan du gjerne logge litt i det vannet der, jeg har et påbegynt dybdekart der med endel hull. Jeg ser forresten nå at bildefilene av kartet er korrupte så jeg får kjøre ut noen nye også.

Jeg hadde ikke lodd på denne turen, men savnet det, da jeg følte vi lette litt i blinde. 

Vi var innom det meste av vannet, og inntrykket er slik @piscator redegjør for. Dog opplevde jeg større dyp inn mot bekken enn det jeg hadde forventet. 

Vi kommer nok tilbake hit med kano, men det blir nok ikke prioritert med det første. Men kanskje en høsttur når vannet har blitt kaldere. 

Edited by TT

fantastisk jobb Erik! Et par kommentarer. Overrasket over at dyphullet i den sørøstre delen er så stort og dypt. Også overrasket over at gropa utenfor innoset er så markert. Jeg har bare fisket på Langvann fra isen, og har vegret meg for å gå for nær innoset pga frykt for dårlig is. Dette forklarer delvis hvorfor jeg ikke har fått med meg denne strukturen. Uansett imponerende at man med ekkolodd med GPS kan produsere så detaljerte og presise dybdekart på relativt kort tid!

• Like 1

I en ideell verden bør man samla data i et rutemønster, her har jeg primært rodd nord-syd og lite øst-vest, men til gjengjeld er det stort sett bare 25 meter mellom sporene så nøyaktigheten bør bli ganske bra uansett. Jeg hadde litt data fra før her som ikke jeg hadde logget, men det sparte meg litt tid. Jolla er grei å ro og holder rundt 2,5 knop så med litt innsats går det unna å kartlegge slike små vann.

Det var for øvrig mange som fisket, mest med dupp etter karpefisk men en kar i gummibåt så ut til å fiske mer rettet etter predatorer.

Skulle jeg lagt noe tid på abbor her nå, hadde jeg konsentrert meg rundt innoset og rundt badebryggen utenfor stranden i nordøst. Der så jeg klart mest byttefisk og utenfor badebryggen spratt det småfisk som så ut til å bli jaget av noe.

• Like 1

Fantastisk innsats! Dette skal lastes opp ved en ev. retur hit. 

Dessuten må jeg seriøst lære meg å logge kart. Jeg så du la ut noen linker på FB. Bør nok starte med å kjøpe en kortleser. Den laptop’en jeg har nå har ikke inngang for minnekort. 

Jeg og jr. er hjemme fra plikt-tur til syden, og er klare for jakt igjen. Trolig allerede i morgen. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Det ble en spontan tur til Langvann i går kveld. Med fare for å fornærme @erik hadde jeg ikke med kartplotter, men kartet er lastet ned og studert. Jeg må mekke litt før jeg er helt oppe elektronisk i kanoen. 

Det ble to juniorer med på denne turen (hhv «Jr.» og «lillebror»). Jr fikk to abborer der den største innebar en hel cm oppgradering på Abborkongen. I tillegg mista han en liten gjedde ved ripa. Lillebror fikk en gjedde på ca 1,2 kg på abborstanga, og var godt fornøyd med det. Jeg fikk ikke noe, men var mest roer. 

IMG_1992.thumb.jpeg.f6f017d3efa38c198bc5ce2f38ad8807.jpeg

Gjedde 1,2 kg: 

IMG_1993.thumb.jpeg.f3c5bef8b0e115ee82a0d9a113ea409b.jpeg

• Like 2

Knallbra uttelling på nærtur! Her går det dessverre i ball (bokstavelig talt) for tiden, men håper å få til en tur på førstkommende lørdag. Mine to minste innmeldte i Abborkongen er nå to på 35cm som jeg gjerne skulle ha byttet ut med fisk på 40+ så det må fiskes fremover. Lykkes jeg med det er jeg innenfor topp 5....

• Like 2

6 timer siden, erik skrev:

Knallbra uttelling på nærtur! Her går det dessverre i ball (bokstavelig talt) for tiden, men håper å få til en tur på førstkommende lørdag. Mine to minste innmeldte i Abborkongen er nå to på 35cm som jeg gjerne skulle ha byttet ut med fisk på 40+ så det må fiskes fremover. Lykkes jeg med det er jeg innenfor topp 5....

Ambisjonene mine er først og fremst på Jrs. vegne. Heldigvis har han fått de to største borrene i år. Selv har jeg karret til med fire godkjente nå, og har fått los på en viss Grimsøen. Men dessverre Grimsøen dy :P

Det går en del i ball her også, med både håndball og fotball, og sesongen dras straks i gang, så da må det prioriteres hardt for å finne fisketid.