Jump to content
Fiskersiden

Vannmangel kveler fisken i mange vassdrag

Recommended Posts

Norsk institutt for naturforskning (NINA)

Vannmangel kveler fisken i mange vassdrag

For lite vann gjør at livet i elva tørker ut.

Likevel er mange norske vassdrag påvirket av regulering, uten at myndighetene har stilt krav om minstevannføring.

Link:

https://www.nina.no/aktuelt/alle-artikler-og-nyheter/vannmangel-kveler-fisken-i-mange-vassdrag

Rapporten "Bonitering og beregninger av vanndekt areal i Hollaelva, Heim kommune - Bruk av ungfisksamfunn og bunndyrfauna som biologiske kvalitetselementer i et regulert laksevassdrag uten minstevannføring" kan du laste ned her.

• 2 weeks later...

All energiproduksjon har dessverre negative sider. Men mye tyder på at vannkraft er blant de metodene som gir minst kjipe konsekvenser. 

PS. En dildo har ikke batteri, korrekt referanse hadde vært «vibratorbil».

:DDu har så rett så rett min venn. Jeg burde jo ha skjønt det, dumme meg. 

Poenget mitt var at hvis det ikke er vann i bekken, så får man heller ikke kjørt no "rufsetufse riste rally"

Enig med deg at det kan være en av de med minst kjipe konsekvenser, men jeg synes det er kjipt nok jeg, fordi dette er tilfeldigvis en av måtene som har de kjipe bakdelene som påvirker det jeg har som en lidenskap, som sikkert dere også, nemlig fisk og dyreliv og naturens velferd og den slags.

Jeg tenker vi har over lengre tid hvilt oss litt for komfortabelt på vasskraften og tatt det for å være en selvfølge. Vi har sett nå i seinere år hvor sårbare vi blir så fort gradestokken bikker 30 grader over tid og nedbør og snøsmelting uteblir. Vi har i tillegg påvirkning av energi mafiaen som tapper vann uten moral i vinnings hensikt med politisk støtte.  Kan jo minne om sommeren 2018. Da var det rundt 30 grader i rundt tre måneder og vi så jo det at vi vakke veldig forberedt på det der. 

• 2 weeks later...