Glalaksen Posted July 29 Report Share Posted July 29 (edited) Norsk institutt for naturforskning (NINA) Stein og grus gir laks og ørret en ny sjanse Tømmerfløting satte dype spor i elva Oksdøla i Trøndelag, og ødela viktige leveområder for laks og sjøørret. I sommer restaureres elva med ny kunnskap og store mengder stein. Link: https://www.nina.no/aktuelt/alle-artikler-og-nyheter/stein-og-grus-gir-laks-og-orret-en-ny-sjanse Les også: Norsk institutt for naturforskning (NINA): Elva som stod opp fra de døde Link: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/83605-elva-som-stod-opp-fra-de-døde/ Edited July 29 by Glalaksen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
satdan Posted August 3 Report Share Posted August 3 (edited) Tipper det blir bra jeg. Godt å se at det gjøres tiltak i favør av fisken og de andre vannlevende skapningene. Alt for mange tiltak opp i gjennom tidene har vært i negativ retning på grunn av menneskers stadig økende behov, noe som foregår til dags dato. Imponerende forandring i Oksdøla. Dette er en skikkelig gladsak! Heia Namdalen!! Hvis vi ser til Sverige, så synes jeg dem også har vært flinke til å tilbakestille elver og bekker ved å fjerne gamle demninger og unødvendige hinder, samt tilrettelagt for gyting og fiskens øvrige velferd. Jeg blir glad når jeg ser at det finnes så mange som brenner for naturen og vassdragene i motsetning til politikk og kapitalisme, hvor deltagerne gjerne gjømmer seg bak utrykk som "samfunnsøkonomisk" og samfunnskritisk" og den slags, for å ignorant kunne snu det andre kinnet til og iverksette sine synder. Vi har mange eksempler dette i både mindre og større skala her landet og jeg gidder ikke engang nevnte en eneste en, for jeg veit at dere kjenner til mye av dette så altfor godt. Edited August 4 by satdan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts