Gå til innhold
Fiskersiden

Ferie(fiske)tur til Lofoten EDIT: flere bilder


SMS
 Share

Recommended Posts

4 dager nord på Vestvågøya, mer ferie enn fisketur, med foreldre og et vennepar av de. Usannsynlig tregt fiske innaskjærs, ekstremt langgrunt, og jeg presterte å blanke to dager på rad med kystmeite...har aldri opplevd liknende før, noen andre? Vel, tredje dagen kom vi oss såvidt utaskjærs, og det ble småtorsk, småbrosmer og ei småkveit på 1,64 (kg, dessverre ikke meter, med gjeller, dessverre ikke med lunger). Tok på reke på slep etter bom. Min første kveite som singel var et faktum; haill er ut, sølibat er inn!

Tirsdagen fikk vi være med en skøyte "på havet", fikk selv ca 15 hølingsei i str 4-7 kg, men ingenting å ta bilde at etter å ha vært på Titran tidligere i år. [ :) ] Var uansett moro med sei på 6-7 kg på 12-30 lbs stang med Ambassadeur 7000-snelle, 23 cm shad etter bom plukka ut de største i stimen.

Prøvde også med en storsil på 75 gram på slep etter bom fra skøyta på havet, fikk to hølingsei før jeg fikk et tungt napp etterfulgt av et drøyt utras, så ble fisken tuuung. Klarte å pumpe den desimeter for desimeter opp fra 70 meter, men krokfestet glapp 20 meter under båten. Surt, da det var noe helt annet enn hølingseien i kraft og tyngde, oppførte seg veldig likt som kveite på 5,93 jeg fikk på Mausund i mai, bare at denne virka større, nekter å tro at torsk og brosme oppfører seg slik. Menmen, det kommer flere sjanser, og er fornøyd med kveitekontakt to av to kvelder utaskjærs.

Bilder:

IMG_0721.jpg

Småkveit på 1,64 kg, på reke på slep.

IMG_0729.jpg

Uskarpt bilde av lettere maltraktert storsil etter møte med to hølingsei og en kveite som fortsatt er i Lofoten.

Noen naturbilder:

IMG_0732.jpg

Tatt på vei ut til Å, Sakrisøya var et fantastisk flott fiskevær forresten, ekstremt idyllisk rorbumiljø.

IMG_0720.jpg

Og her bor det folk...

IMG_0711.jpg

IMG_0725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er definitivt ingen fotograf, og naturen rundt er stort sett bieffekter av fisketurene (som ofte ble lagt til Drammen sentrum da jeg bodde der), men det ble nå engang mer imponerende bilder av natur enn av fisk fra denne turen, legger derfor ut et par bilder til.

IMG_0712.jpg

Lyset og fargene er fascinerende i Nord-Norge om sommeren.

IMG_0724.jpg

Utsikt fra verandaen på rorbua nøyaktig midnatt.

IMG_0726.jpg

Stort vann det visstnok var ørret i, men vindstille, masse mygg, men null vak bidro til blanking her og.

IMG_0733.jpg

Fascinerence fjord på veien utover mot Å, en skikkelig terkselfjord med lyse sandstrender rundt, svært grunn terskel og en dypere poll inne i fjorden. Hadde ikke forventa å se slikt i Lofoten, men denne var virkelig ekstrem, mot høyre går det innover i fjorden, mot venstre utover mot terskelen.

IMG_0734.jpg

Terskelfjorden igjen, Flakstadfjorden tror jeg den heter.

IMG_0738.jpg

Sakrisøya, et utrolig flott sted, bør vurderes hvis man vil på rorbuferie i Lofoten!

IMG_0741.jpg

Mer fra Sakrisøya.

IMG_0742.jpg

Andstabbvika ved Å.

Djupfjorden like nord for Moskenes var også litt av en terskelfjord. 10 meter dypt ved terskelen, bru over det max 100 meter brede sundet ved terskelen, max en km innover til enden av fjorden, og 118 meter på det dypeste ifølge Norgesglasset, sjanser for noe liv på bunnen inni her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

sitat:Er definitivt ingen fotograf, Det er mulig motivene gjorde det enkelt for deg, men jeg synes disse bildene var good-s hit.

Klarer du ikke ta bra bilder i Lofoten med været vi hadde i går så gjelder ikke lenger ordtaket om at "selv blinde høner finner korn". Utrolig flott kjøretur fra Vestre Sand nord på Vestvågøya og ut til Å.

Glemte forresten å nevne at småkveita som kom på land nærmest ble tatt på kikkemeite. Den fulgte etter opp fra 30 meters dyp, så en brun skygge langt nede i det klare vannet (sola bakfra), så den slukte, klinte til og nærmest vippa den opp i båten før den skjønte hva som var skjedd. Dog tror jeg ikke den taktikken bør overføres til andre typer småkveit. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd et år på Vestvågøya, Leknes, og kjenner området ganske godt. Hadde ikke hørt så mye om kystmeite på den tida, men har i ettertid tenkt at de fantastiske strendene må vere geniale for kystmeite. Må jo vere gode steder for eksempelvis flatfisk? Har selv tatt sei på over 5 kg i en av de mange tidevannsstrømmene som finnes der samt både torsk og sjøørret av fin størrelse. Fine bilder forresten. Selv tok jeg noen meter med DIAS film det året jeg bodde der. Det kryr jo av flotte motiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.