Jump to content
Fiskersiden

Abborfiske i Hakadal

TT
 Share

Recommended Posts

Jeg og jr. testa et for oss nytt vann i Hakadal søndag. Vannet viste seg så bra at jr. mente vi måtte holde det hemmelig. Jeg er ikke så sær på det, men et kompromiss får være at man parkerer på Stryken og går ca en km vestover langs skogsvei. 

Vannet har ligget i bakhodet mitt i lengre tid, etter å ha lest om det i OFA-kartboka samt funnet noe eldre omtale på gamle forum. Men siden det er litt kjøretid og man må trille kano inn, har det ikke blitt prioritert for ekspedisjoner 

Søndag var det igjen rom for tur. Jr ville i båt, men denne gangen brukte jeg dobbeltstemmen og bestemte Hakadal! 

Med skikkelig kano-tralle er det å trille en godt balansert kano 1 km på skogsvei en lek. Med kano på ukjent vann, synes jeg det er fint å starte med dorging. Da dekker man raskt store områder i søken etter fisk. Vi hadde bare padla et par hundre meter, da det fleksa bra i stanga til jr. forventingsfulle speida vi ned i vannet for å se om det var abbor eller gjedde, da det skal være en del gjedde her også. Jubelen sto i taket da en abborside viste seg i dypet, og det ble fram med håv og klargjort for måling og fotografering. Det er veldig behagelig med en såpass stor håv at den kan ligge over kanoen med fisken i håvmaskene godt nede i vannet, når man skal klargjøre målebånd, konkurranse-app osv, det gir vesentlig mindre kaos i en ikke alt for stabil kano. Fisken var 38 cm. En tangering av jrs nest største i år, og en solid oppgradering. image-ecb40051-c9a7-4128-aa89-adf2bdea8038.thumb.jpeg.f19db9277f72b2321f87f3d59435b45e.jpeg

Litt slankere abbortype dette. Mens 38 cm i Steinsfjorden veide 700 gram, veide denne ca 580. 

Kort fortalt meldte vi inn til sammen 10 fisk i Abborkongen denne dagen. Seks hos jr med 38, 36, 35, 34, 33 og 27 cm og fire til meg rundt 32-34 cm. Jeg mista også en fin fisk rett ved kanoen, som hadde gitt «full pott» og ti innmeldte som er sesongmålet. Vi så ikke snurten av gjedde, selv om vi testa langs med vegetasjonskanter og tilsv.  En liten merkverdighet er for øvrig at jr har fått de seks største abborene i år. 

IMG_1224.thumb.jpeg.0c352755bca023795a0c32be7835e229.jpeg

Ikke den største, men fine farger i sola. 

IMG_2019.thumb.jpeg.499815ef72ac4e5ffbd44f3931d559f1.jpeg

Det er ikke bare Lierelva som huser småkryp! 

• Like 2

grattis med fin abborfangst. Dette vannet er kjent fra gammelt av for å huse pen abbor, og å ha en ganske solid bestand. Artig å se at det synes å ha vedvart. Et lite tips når vi først er i dette området. Harestuvannet har også fin abbor, med potensial for virkelig stor fisk, selv om bestanden er tynnere der. På 1980-tallet ble det funnet en gigantabbor på 2.6 kg på bredden ved Harestuvannet. Ekspertisen konkluderte med at den må ha blitt løftet dit av en fiskeørn. Saken ble behørig omtalt i Villmarksliv. Tror fisken ble gitt til zoologisk museum, som undersøkte den, og stoppet den ut.

• Like 1

Grattis!

Her har junior mistet litt av "gløden" etter noen turer med lite action, så jeg må se hva jeg skal gjøre for å få den opp igjen. Smått imponert over hvor flinke dere er til å komme dere ut også på mindre tilgjengelige steder.

20 minutter siden, erik skrev:

Grattis!

Her har junior mistet litt av "gløden" etter noen turer med lite action, så jeg må se hva jeg skal gjøre for å få den opp igjen. Smått imponert over hvor flinke dere er til å komme dere ut også på mindre tilgjengelige steder.

Nå er jo min Jr. noen år eldre enn din, og fiskeinteressen våknet først skikkelig i fjor. Så ting kan jo utvikle seg. I tillegg har han blitt såpass stor at han teller som en «voksen» i logistikksammenheng, slik som å løfte kano opp på bil, bære, trille osv, og det gjør ting ganske mye enklere. Men nå er jo ferien over, dagene blir kortere og mye helg ryker med til håndball mv, så jeg er spent på hva vi får rom til fremover. 

2 timer siden, piscator skrev:

grattis med fin abborfangst. Dette vannet er kjent fra gammelt av for å huse pen abbor, og å ha en ganske solid bestand. Artig å se at det synes å ha vedvart. Et lite tips når vi først er i dette området. Harestuvannet har også fin abbor, med potensial for virkelig stor fisk, selv om bestanden er tynnere der. På 1980-tallet ble det funnet en gigantabbor på 2.6 kg på bredden ved Harestuvannet. Ekspertisen konkluderte med at den må ha blitt løftet dit av en fiskeørn. Saken ble behørig omtalt i Villmarksliv. Tror fisken ble gitt til zoologisk museum, som undersøkte den, og stoppet den ut.

Takker! 
Jeg har lest meg litt opp på Harestuvannet. Det står på blokka som et mulig vann å besøke, men er ikke høyt prioritert. Jeg tror jeg har vært der på isfiskekonkurranse en gang i ungdommen, og har et vagt minne om at det var ganske treigt. Men nå snakker vi jo fort minst 35 år tilbake. 

Det slo meg for øvrig da vi hadde padlet en stund, at jeg jo egentlig burde ha ordnet meg plotter i kanoen og logget opp vannet. Så sjekka jeg kartportalen til  Team Colibri da vi hadde en tur på land, og fant da at den jobben allerede var gjort. Jobben min blir da kun å laste ned kartet :D. Kartet kunne for øvrig gi svar på hvorfor vi fikk en abbor midt utpå. Vi hadde tilfeldigvis passert en grunne på 2,5 meter. 

22 timer siden, TT skrev:

Jeg og jr. testa et for oss nytt vann i Hakadal søndag. Vannet viste seg så bra at jr. mente vi måtte holde det hemmelig. Jeg er ikke så sær på det, men et kompromiss får være at man parkerer på Stryken og går ca en km vestover langs skogsvei. 

Vannet har ligget i bakhodet mitt i lengre tid, etter å ha lest om det i OFA-kartboka samt funnet noe eldre omtale på gamle forum. Men siden det er litt kjøretid og man må trille kano inn, har det ikke blitt prioritert for ekspedisjoner 

Søndag var det igjen rom for tur. Jr ville i båt, men denne gangen brukte jeg dobbeltstemmen og bestemte Hakadal! 

Med skikkelig kano-tralle er det å trille en godt balansert kano 1 km på skogsvei en lek. Med kano på ukjent vann, synes jeg det er fint å starte med dorging. Da dekker man raskt store områder i søken etter fisk. Vi hadde bare padla et par hundre meter, da det fleksa bra i stanga til jr. forventingsfulle speida vi ned i vannet for å se om det var abbor eller gjedde, da det skal være en del gjedde her også. Jubelen sto i taket da en abborside viste seg i dypet, og det ble fram med håv og klargjort for måling og fotografering. Det er veldig behagelig med en såpass stor håv at den kan ligge over kanoen med fisken i håvmaskene godt nede i vannet, når man skal klargjøre målebånd, konkurranse-app osv, det gir vesentlig mindre kaos i en ikke alt for stabil kano. Fisken var 38 cm. En tangering av jrs nest største i år, og en solid oppgradering. image-ecb40051-c9a7-4128-aa89-adf2bdea8038.thumb.jpeg.f19db9277f72b2321f87f3d59435b45e.jpeg

Litt slankere abbortype dette. Mens 38 cm i Steinsfjorden veide 700 gram, veide denne ca 580. 

Kort fortalt meldte vi inn til sammen 10 fisk i Abborkongen denne dagen. Seks hos jr med 38, 36, 35, 34, 33 og 27 cm og fire til meg rundt 32-34 cm. Jeg mista også en fin fisk rett ved kanoen, som hadde gitt «full pott» og ti innmeldte som er sesongmålet. Vi så ikke snurten av gjedde, selv om vi testa langs med vegetasjonskanter og tilsv.  En liten merkverdighet er for øvrig at jr har fått de seks største abborene i år. 

IMG_1224.thumb.jpeg.0c352755bca023795a0c32be7835e229.jpeg

Ikke den største, men fine farger i sola. 

IMG_2019.thumb.jpeg.499815ef72ac4e5ffbd44f3931d559f1.jpeg

Det er ikke bare Lierelva som huser småkryp! 

Fine fisker, karer! Skikkelig nice, og en fin liten minisprettsak åsså.:D

Første jeg tenker er middag for mons:P, men dere slapp dem vel ut igjen dere vil jeg tro. Ikke no feil i det, men jeg ville ha spist dem.:thumbsup: ikke minispretten altså.

Du har blitt jævla god på den poseringa som jr. har lært deg TT, men jeg synes likevel jr. har overtaket på deg der, ungdommen er vel mer scenevant i disse tider

Har vært litt lite motivert til bekken i det siste, har vært på jobb, har vært lite vann, og ikke minst all den fisken som er plukket opp, er ikke der lenger. Hadde tenkt meg en liten svipp i dag, tok med markboks og greier, men selvfølgelig skulle det regne når jeg var ferdig på jobb, så da gadd jeg ikke. Rein er bra det..., men jeg blir blaut og det er ikke no vits i for en byge som ikke har betydning. Kommer sterkere tilbake.

• Like 1

Posted (edited)
17 timer siden, satdan skrev:

Fine fisker, karer! Skikkelig nice, og en fin liten minisprettsak åsså.:D

Første jeg tenker er middag for mons:P, men dere slapp dem vel ut igjen dere vil jeg tro. Ikke no feil i det, men jeg ville ha spist dem.:thumbsup: ikke minispretten altså.

Du har blitt jævla god på den poseringa som jr. har lært deg TT, men jeg synes likevel jr. har overtaket på deg der, ungdommen er vel mer scenevant i disse tider

Har vært litt lite motivert til bekken i det siste, har vært på jobb, har vært lite vann, og ikke minst all den fisken som er plukket opp, er ikke der lenger. Hadde tenkt meg en liten svipp i dag, tok med markboks og greier, men selvfølgelig skulle det regne når jeg var ferdig på jobb, så da gadd jeg ikke. Rein er bra det..., men jeg blir blaut og det er ikke no vits i for en byge som ikke har betydning. Kommer sterkere tilbake.

Jeg er ikke fremmed for å spise abbor. Stekt, flådd abbor er blant de beste fiskene jeg vet. Men jr. er veldig programmert for CR. Dessuten er det jo stort sett slik at man jo ikke vet hvor mange fisker man vil få. Så slipper man den første, andre, tredje osv, og et sted på veien kunne det vært en middag. 

Øving gjør mester mht posering. Jeg lader opp til 45+ cm:P

Det ser ut til det bli null anadromt på meg denne sesongen. Numedalslågen stenger 24. aug, og Akerselva er stadig en liten bekk. 

Edited by TT

8 timer siden, TT skrev:

Jeg er ikke fremmed for å spise abbor. Stekt, flådd abbor er blant de beste fiskene jeg vet. Men jr. er veldig programmert for CR. Dessuten er det jo stort sett slik at man jo ikke vet hvor mange fisker man vil få. Så slipper man den første, andre, tredje osv, og et sted på veien kunne det vært en middag. 

Øving gjør mester mht posering. Jeg lader opp til 45+ cm:P

Det ser ut til det bli null anadromt på meg denne sesongen. Numedalslågen stenger 24. aug, og Akerselva er stadig en liten bekk. 

Abbor er godt det. Skjelle og sprette buken, pælme inn salt og la det godgjøra seg litt noen timer og deretter i kjelen, sammen med kuha og potit. 

Jeg hadde vel antageligvis også spretta, salta, stappa full med dill og lagt dem i røykærn, det er namnam det.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Kongen er død, leve Abborkongen! 

Kombinasjonen lett morbid humor og republikanske trekk er opphavet til dagens overskrift. De mer royale får ha meg unnskyldt … 

Uansett, lørdag og søndag røyk med til klassetur for lillebror, så jr. trumfet igjennom en tur fredag ettermiddag. Planen var å slutte tidlig på jobb og dure opp til Hakadal. At bilen var på verksted og ikke var ferdig før fredag ettermiddag, var en liten strek i regninga, men vi kom oss av gårde i 16 tiden. 

Det regnet hunder og katter, men forrige tur hit ga fisk i regnvær, så vi var optimister. Fem minutters padling ga fleks i stanga mi. En 32 cm abbor ble oppskriftsmessig landet, målt og rapportert, før den fikk svømme videre. Dermed har jeg full pott i Abborkongen og et av sesongens mål er oppnådd.

Jr. må være en langt bedre abborfisker enn meg, for der jeg får fisk på 32 cm, får han fisk på 38, og som ved forrige besøk, åpner han med en slik. I tillegg avslutter han dagen i regn og tussmørke med en til på 38 cm. Men da er vi så gjennomvåte at vi ikke egentlig legger merke til at fisken er såpass stor, før den ligger på målematta. «Jøss, den er jo 38!?». 

På forrige tur så vi ikke snurten av gjedde, enda vi fiska oss rundt hele vannet. Denne dagen får jeg ganske raskt en liten gjedde, type 30 cm. «Så det er altså slik gjedda ser ut her!» Ti minutter senere står stanga mi i kraftig bue og det svarer tungt i andre enden. «Dette må være gjedde». Den kommer ganske medgjørlig et godt stykke, før den stikker tungt og hardt ned mot dypet. En rekke slike tunge utras gjør den, alle rett ned mot dypt vann. Litt utypisk gjedde, da jeg synes gjedda har en tendens til å komme opp i overflaten. Denne ville bare ned og atter ned. En liten tanke surrer bak i hodet; «kan det være en diger ørret??». En annen tanke er mer fremtredende «når skal egentlig den fortommen ryke?». For en 5 cm wobbler o en gjeddekjeft er den dårlig deal. Riktignok bruker jeg 0,37 mm FC, og det tåler jo en del,  men her snakker vi en kamp på 15-20 minutter med et utall harde utras. Men snøret holder, og omsider kommer gjeddepurka opp, for det var jo selvsagt ei gjedde. Jr. får oppgaven som håver, med streng beskjed om å forsøke og unngå å få wobblerkrokene i håvmaskene før fiske er skikkelig inne i håven. Den oppgaven klarte han utmerket og håven var heldigvis stor nok. Wobbleren løsner for øvrig fra fisken i det den ligger i håven. Med fisken trygt plassert i håvmaskene på utsiden av kanoen, er det tid for litt planlegging. Vi konstaterer at vi har glemt den store vekta og at vekta til 3 kg nok ikke er til nytte. Men fisken kan måles, men da må målematta legges på langs. 99 cm måles den til. Jr. knipser noen bilder, før madammen får svømme videre ned mot dypet dit hun ville. IMG_1296.thumb.jpeg.56f2420509d9fef986ecbc6317f0decc.jpeg

Dette er årsbeste med soleklar margin. Muligens er det den nest største gjedda jeg har tatt. Hukommelsen er litt svak der. 99 cm gjedde er heller ikke helt dagligdags i OFA-land. Hva den veide får vi aldri vite, men en lengde-vekttabell oppgir 6,5-8,5 kg for gjedde på 1 meter. Fisken var litt tynn, men ganske brei over ryggen. Jeg antar vi er i nedre sjikt av den skalaen. 

Vi får faktisk to gjedder til denne kvelden. Jr får en på 77 cm., estimert til rundt 2,5 kg, som er pers for ham, mens jeg får en som nok var over 3 kg. Til sammen er vi nå oppe i 42 gjedder i år. IMG_1314.thumb.jpeg.9c05808980acd135dbf0a02656ec3841.jpeg

Hva så med Abborkongen? Jo, jr. plukker den ene fine abboren etter den andre og den minste på lista er nå 34 cm. Til sammen er han oppe i 366 cm og delt tredje plass (dvs han ligger bak mht største fisk). 34 cm er nøyaktig det samme som min største fisk på lista, så noe trolldom hviler det over oss. I tussmørke før vi ga oss måtte jeg gi opp å melde inn en fisk på 31 cm som hadde gitt en hel cm forbedring. Både mobilen og fingrene var så våte at jeg rett og slett ikke klarte å åpne den. 

Stolt, men våt Jr. med en av dagens mindre fisker. 

IMG_2076.thumb.jpeg.660ebde767a612b506429d178bd114a3.jpeg

image-31bdfef4-38b9-4739-90d0-7a107152395e.jpeg

Edited by TT

6 timer siden, erik skrev:

For en innsats!

5 timer siden, piscator skrev:

ja, dette er imponerende gutsing.

Takker! 

I all ydmykhet synes jeg vi (Jr.) fortjener en kilos-borre snart. Jeg er litt usikker på om Hakadal er stedet for det, selv om de åpenbart finnes der. Nå har vi (Jr. ….) fått tre 38 cm på to turer, så potensialet for 40+ burde i alle fall være der. 

Ellers har jeg flere vann i Enebakk på «lista» mi. Mjær, Langen osv. Dette er vann der det ikke er lov med motor, så det passer for oss kano-desperadoer. Vi får se hva høsten bringer. 

5 minutter siden, TT skrev:

I all ydmykhet synes jeg vi (Jr.) fortjener en kilos-borre snart. Jeg er litt usikker på om Hakadal er stedet for det, selv om de åpenbart finnes der. Nå har vi (Jr. ….) fått tre 38 cm på to turer, så potensialet for 40+ burde i alle fall være der. 

Ellers har jeg flere vann i Enebakk på «lista» mi. Mjær, Langen osv. Dette er vann der det ikke er lov med motor, så det passer for oss kano-desperadoer. Vi får se hva høsten bringer. 

Det er vel bare et tidsspørsmål før grensen blir brutt!? 

og apropos de nevnte vannene i Enebakk-traktene. De er definitivt vann med stort potensial på abbor. Kanskje spesielt Langen? Nærliggende Lyseren likeså. Men jeg vil benytte anledningen til å påpeke at det er eller har vært krepsepest i Mossevassdraget (som Langen, Våg og Mjær er en del av). Dette er en viktig grunn til at båtslippen på Lyseren ble stengt for noen år siden. Hvis man skal ta med seg kano til Lyseren, bør den desinfiseres (for eksempel med Virkon S) før den sjøsettes.

Lysern synes jeg blir litt for stor for kano. Skulle jeg dratt dit ville jeg tatt alu.jolla med tre-hester og holdt meg nord for kommunegrensa. Men argumentet om desinfisering blir jo det samme ^_^

Etter å ha vært noen turer på Steinsfjorden for så å lese at det er oppdaget krepsepest i vassdraget, er jeg bevisst på problemstillingen. Både kampen og jolla er enkle konstruksjoner som får tørke godt opp mellom bruk. Et mulig unntak er mellom matten og duken i bunn av Ally-kanoen. Jeg skal vurdere Virkon for sikkerhets skyld. 

En stor tragedie det som skjer i Drammensvassdraget/Steinsfjorden. Ja man bør vaske båt eller kano grundig, også i slike "lommer" som du nevner. Kanskje spesielt der fordi de er vanskeligere å tørke. En annen positiv ting med desinfeksjon er at man slipper algebegroing i ettertid. Jeg har fisket ganske mye fra kano tidligere, men syntes aldri dette var en optimal fiskefarkost. Nå bruker jeg packraft i mindre vann, men det er en enmannsfarkost, som kun er egnet på slike steder, og hvor det er korte avstander. Fiskekajakk kan jo være et alternativ. Eller en lett aluminiumspram som du er inne på. I større vann er vel en "ordentlig" båt nesten et must?

Posted (edited)
6 timer siden, piscator skrev:

Jeg har fisket ganske mye fra kano tidligere, men syntes aldri dette var en optimal fiskefarkost. Nå bruker jeg packraft i mindre vann, men det er en enmannsfarkost, som kun er egnet på slike steder, og hvor det er korte avstander. Fiskekajakk kan jo være et alternativ. Eller en lett aluminiumspram som du er inne på. I større vann er vel en "ordentlig" båt nesten et must?

Jeg synes kano fungerer greit til to, særlig til dorging. Men man må ha orden på sysakene, men det gjelder jo i høyeste grad i packraft også. Jeg har en packraft, men den er ikke brukt de siste årene. Den funker greit til tørrfluefiske på vann, særlig når man har spruttrekk til å legge snørebukta på. Men den har lett for å rotere og er veldig følsom for vind. Jeg har aldri testa bellyboat, men innbiller meg at den er lettere for holde stabil under fiske da man jo har føttene fri. 

Er det foresten noen som vet om et kurant sted på Langen å parkere og å sette ut en kano?

Edited by TT

12 timer siden, TT skrev:

Jeg synes kano fungerer greit til to, særlig til dorging. Men man må ha orden på sysakene, men det gjelder jo i høyeste grad i packraft også. Jeg har en packraft, men den er ikke brukt de siste årene. Den funker greit til tørrfluefiske på vann, særlig når man har spruttrekk til å legge snørebukta på. Men den har lett for å rotere og er veldig følsom for vind. Jeg har aldri testa bellyboat, men innbiller meg at den er lettere for holde stabil under fiske da man jo har føttene fri. 

enig i det du skriver om packraft; den har lett for å rotere, så man må finne en måte å takle dette på. Skal ikke så mye vind til før det blir litt vanskelig. Og derfor er ikke farkosten særllig egnet til transport over lengre avstander. Men vindfølsom er jo en kano også hvis man er alene. For øvrig morsomt å kjøre fisk fra packraft; skal ikke så store abboren til før den faktisk tauer packraften. Men fordelen med dette er at det reduserer slitasjen på krokholdet. Men man må som vanlig være våken og holde sena (passe) stram, og relativt løst stilt slurebrems. Og ja, den fungerer også fint til fluefiske hvis det er stille, slik at man kan ligge noenlunde i ro.

Den 31.8.2026 at 0.13, TT skrev:

"Litt utypisk gjedde, da jeg synes gjedda har en tendens til å komme opp i overflaten. Denne ville bare ned og atter ned" 

tja, det er vel ganske individuelt, og ikke minst avhengig av dyp der man fisker. Mitt inntrykk er at større gjedder søker ned. Hadde forresten en liknende opplevelse selv i morges. Ei gjedde som tauet packraften nesten 50 meter, og en kamp som varte nesten 20 minutter. Lite å stille opp med med spinkelt abborutstyr, 0.14 braid og 0.28mm FC fortom. Men shad'en satt perfekt i kjevebeinet til gjedda, så sena var aldri nær tenner. Litt klønete med veiing og måling fra packraft. Det beste jeg fikk til var 88cm og ca 4.8kg. Men sikkert stor måleunøyaktighet. Bilde også dårlig, ville ikke ta fisken ut av vannet, vanskelig å ta selfie med større gjedder! ;) 

brukte for øvrig Gobble systematisk, men usikker på om det er noe å lære her. Hadde litt action de første to timene, og fikk også noen abbor, ingen store, men fisk i str 200-500 gram.

sep26_01B.jpeg

• Like 2

Jeg titta på dybdekart over vannet (takk, Colibri!) og det ser ut til at gjedda tok i kanten av et dyphøl, og dro kanoen ut på selve dypet. Det er et av de dypeste stedene i vannet, med 13,5 meter iflg kartet. Det forklarer i alle fall hvorfor den kunne ha såpass lange utras nedover. 

Grattis med gjedde! Det er litt styr og litt moro. Jr. har fått meg til å sette større pris på disse enn jeg nok ville ha gjort før. Det verste med gjedde er når den tar en wobbler med dobbelt kroksett og går fullstendig bananas i håven …. 

Jeg bruker 0,35-0,38 FC når jeg fisker abbor der det er gjedde. Og det er det jo stort sett overalt. Har bare mista en gjedde som tok snøret i år, og den hadde snurra seg opp til braiden på en aller annen måte, for det var den som ble slitt av. Så den aldri, men den var ganske diger … 

Jeg kan også berette at Gooble har kommet ut av bagen og så smått er tatt i bruk. Om det har effekt er alt for tidlig å si noe om. 

Den 5.9.2026 at 20.18, TT skrev:

Grattis med gjedde! Det er litt styr og litt moro. Jr. har fått meg til å sette større pris på disse enn jeg nok ville ha gjort før. Det verste med gjedde er når den tar en wobbler med dobbelt kroksett og går fullstendig bananas i håven …. 

Takk! ja, det blir en del styr, men det er jo moro med fleks da! :) en artig avveksling, selv om det ikke er gjedde man er ute etter, og man egentlig har utstyr som er lite hensiktsmessig til gjedde.