Jump to content
Fiskersiden

Eriks fiske august - tilbake i hamsterhjulet

Share

Recommended Posts

August er tradisjonelt en god fiskemåned for oss - og august 2026 ble ikke noe unntak.

Etter å ha skrevet blogg i over 10 år, og ført fangstdagbok i nesten 20 år til, klarer selv undertegnede å se noen mønstre. Litt enkelt sagt, kombinasjonen gode forhold og tid til å fiske er alt som skal til for å få en god måned, i hvertfall i august.....

Erik%2043cm.jpg

Les mer på bloggen: https://www.teamcolibri.no/2026/08/eriks-fiske-august-tilbake-i.html?m=1

• Like 1

19 timer siden, erik skrev:

"Etter å ha skrevet blogg i over 10 år, og ført fangstdagbok i nesten 20 år til, klarer selv undertegnede å se noen mønstre."

Ja, det å skrive fangstdagbok er nyttig med tanke på å se mønstre som kan gi grunnlag for ytterligere fremgang. Og stadig opplever man nye situasjoner som man kan lære noe av. Viktig å ta vare på slik lærdom for ettertiden, og en slik dagbok er kanskje en av de beste måtene å gjøre dette på, uansett hvilket medium man velger å lage den i. 

Og det at august (og september) er gode måneder for fiske etter rovfisk tror jeg de fleste som satser erfarer. 

• Like 2

Så lenge det ikke snur alt for fort værmessig satser vi på gode forhold ut september, og det trenger vi for å hevde oss før det for meg kjipe høstfisket med korte bittperioder og ekstremt stedegen abbor kommer. Som jeg skrev har jeg tradisjonelt slitt litt med å lykkes med det fisket, men har i det minste noen ideer om endring i år som kanskje slår positivt ut. Det ser i hvertfall lovende ut for kommende helg, så da blir det gutsing for fiskefeberen herjer etter en helg uten fisking. Håper bare pakkene med woblere rekker frem før det. 

Edited by erik

Da antar jeg det er pakker fra Japan du venter på, jf. omtalen av bannskap i artikkelen over? 
Jeg har en eneste IMA i samlingen min. Det er en Komomo 125 kjøpt på Lysaker i sin tid. Den er knapt brukt og langt mindre fanget noe, men det kommer vel en tid for alt … ^_^

Ja, jeg har bestilt fem stykk Sasuke og noen andre jeg ikke har brukt før også. Per nå har ikke pakken kommet til Norge enda så jeg er skeptisk versus helgens planer.

Komomo (II) har sin plass i skrinet, både den størrelsen og størrelsen under, men siden de går veldig høyt i vannet er de ikke egnet for å rykke inn, da går de opp i overflaten om man ikke har et ganske jevnt tempo.  Jeg fisker de derfor mer tradisjonelt med veldig korte spinnstopp, der det er skikkelig grunt og over vegetasjon samt når det jages i overflaten. For de spesielt interesserte finnes Komomo som en "slim", og den kan man rykke uten at den går opp, i rapporten er det bilde av en slik også. Men Komomo Slim fungerer bare ved rykkvis fiske, uten rykkene går den som en spiker i vannet så den er ganske sær sett med norske øyne.

Sasuke går litt dypere enn Komomo, og dersom den spinnfiskes "vanlig" har den roligere gange enn Komomo. Men det er nettopp fisket rykkvis at Sasuke virkelig skinner og dermed får den mer fisketid etter abbor enn Komomo gjør hos meg. Den har forsåvidt fått gradvis mer fisketid enn Komomo ved spinnfiske etter (sjø-)ørret også, men skal det dorges er Komomo kongen på haugen.

Rett etter bestillingen kom jeg på at IMA har et leddet "glidebait" jeg gjerne skulle ha testet i 125-utgaven, det får bli neste bestilling for budsjettet er brukt opp med god margin: ima Glide - ima lures

Skikkelig IMA-nerding her, men de har flere slike oversikter på nett som denne. Noen er mer oppdatert enn andre, jeg ser at denne mangler Sasuke 120:

4641764289_bd78fd8f51_b.jpg

Forøvrig er dato for Abborfestivalen 2027 satt til 22. august, vi planlegger å stille igjen: (2) Facebook

15 minutter siden, TT skrev:

Nerding er bra! 

absolutt. Problemet for en gammel sjel er at man ikke klarer å henge med i svingene med tanke på alt nytt som dukker opp, langt mindre å teste alt. Det ville i så fall kreve en heltidsstilling...! ;) 

9 minutter siden, piscator skrev:

absolutt. Problemet for en gammel sjel er at man ikke klarer å henge med i svingene med tanke på alt nytt som dukker opp, langt mindre å teste alt. Det ville i så fall kreve en heltidsstilling...! ;) 

Jeg har jo en ivrig 14-åring som følger med på YouTube, TikTok og hva vet vel jeg. Han kommer stadig med nye greier. F.eks. lærte jeg nylig hva chatter-baits er for noe, og han har nå det i boksen sin.