Jump to content
Fiskersiden

Hvordan øker jeg krokraten på gylter? (Uten å ta livet av dem?)

Gabriel
 Share

Recommended Posts

Jeg har flyttet og har fått en fin liten gylteplass 10-15 meter i fra bygget jeg bor i, som da er et veldig kjekt tilskudd til hverdagen, og ultralight stangen har endelig fått kjørt seg noen runder etter litt småfisk med jigger mellom 0.5 og 2 gram.. :)

Men jeg har også holdt på med litt meitefiske etter gylter, med et helt enkelt oppsett bestående av et 3,5 grams jigghode og en liten rekebit.. :) Det tar jo jevnt med fisk, men det er tydelig at de små rakkerene er svært flinke agntyver, som ofte stikker av med agnet uten å smake på kroken.. 

Så hvordan øker jeg krokraten på dem uten å ta livet av dem? Ønsker i all hovedsak å kunne stikke ut, fiske i en halvtimes tid, uten å nødvendigvis spise fisken jeg får. 

Bør jeg bytte kroktypen, mindre krok, eller er det agnet som er for lett å stjele for dem? 

Agnet er lett å stjele, så litt surretråd hjelper mye.

Sirkelkroker øker overlevelsessjansen, men ikke krokingsraten, unntatt for de største.

Hvordan du setter rekebiten på kroken spiller også en rolle, eksperimenter litt der.

Hvis du bytter ut rekebiten med liten jigghale og smører gobble bm på får du omtrent like mye, men med mye mindre arbeid.

Gylter er gøy

• Like 2

14 hours ago, Ølgylt said:

Hvordan du setter rekebiten på kroken spiller også en rolle, eksperimenter litt der.

Har prøvd litt forskjellig, akkurat nå bruker jeg noe scampi i stedet for reker. Litt fastere i kjøttet. Kostet faktisk mindre enn reker og gyltene ser ikke ut til å bry seg. 

Prøver litt forskjellige kroker osv også, små gir bedre krokingsrate, men svelges gjerne dypere.. Større kroker gir færre fisk, men kanskje bedre muligheter på de store.. :)

Er også litt usikker på om fallhastighet har noe å si, har inntil nå fisket med jigghoder mellom 1-3 gram på relativt strømløse områder. Men tenker å prøve en overgang til noe ala et drop-shot oppsett. 

Skal teste BM, prøvde faktisk noe liknende her om dagen på dem og fikk aktivitet som bare det. Men ingenting satt.. 

Edited by Gabriel

På denne tiden spiser gyltene seg opp før vinteren, så de er ikke spesielt kresne, når de etterhvert trekker dypere og senker aktiviteten er de vanskeligere å få til å bite, så det er lurt å finne de beste løsningene nå mens det er lett å teste.

Du kan i stor grad sikte på størrelse og art med krokvalg. Hvis jeg kun vil ha berggylt pleier jeg å bruke j-krok 2-4, men du kan gå opp til 2/0 hvis du bare vil ha de aller største. For blåstål er det 4-6 som er mest egnet. For grønngylt størrelse 6. Da pleier jeg å bruke Mosquito. For gressgylt er det Mosquito str10. Bergnebb trenger man ikke sikte på siden du får dem uansett, men de er ofte lette å få av kroken.

Sikter du på bergylt eller blåstål bør du bruke rekehodet, mens du kan unngå dem med å bare bruke den tynneste delen av halen. Har du fersk makrell kan du klippe til terninger som gjør det enda lettere å sikte på en bestemt art.

Fallhastighet har lite å si. Gyltene har en foretrukket dybde de spiser på. Hva dybden er varierer med lokasjon.  Jeg synes det er greiest med litt tunge søkker slik at det er raskt å nå riktig dybde, og du har god kontroll på hvor agnet befinner seg.

Jeg bruker tokroket paternoster.

Da jeg begynte å teste gobble oppdaget jeg at gyltene ofte stiller seg på siden av agnet og sutter i seg gobbelen. Da er det lurt å klippe til en jigghale eller lignende så det fremdeles er noe som beveger seg, mens mesteparten av gummien er på krokstammen.

Eventuelt kan du sikte på de største med å bruke en ganske stor jigghale. Da er det lurt å lage hull i gummien slik at det ikke går så fort for smågyltene å lepje i seg alt

• Thanks 1

Takker for info, la inn en bestilling av mothakeløse kroker som skal prøves til dette senere.. Ser noen antydninger til dype krokinger hos andre fiskere i området.. Litt synd når en gylte på en kilo+ står igjen med en dyp magekrok...

1 time siden, Gabriel skrev:

Takker for info, la inn en bestilling av mothakeløse kroker som skal prøves til dette senere.. Ser noen antydninger til dype krokinger hos andre fiskere i området.. Litt synd når en gylte på en kilo+ står igjen med en dyp magekrok...

Ikke dumt. Du vil miste noen i overflaten da, men det er det nok verdt. Eventuelt kan du bruke kraftig stang slik at du kan løfte rett på stanga