Gå til innhold
Fiskersiden

Reke imitasjon ulovelig


herman
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått tak i noen reke imitasjoner som er klin lik en vanlig reke, funker som fy i Canada. Disse er beregnet for kasteslukfiske dorging, og er laget av gummi/plastikk. Di er så tunge at du ikke trenger bly for å få di ut, og til å synke. Vet at di fleste elver i norge bannlyser reker, er det lov og fiske med denne typen kunst agn?? Rekene er i plastikk poser og er ikke tilsatt lukt.

Er det dårlig sportsånd og fiske med dette?

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at det varierer litt fra elv til elv. Feks i fiskeregler for Bjøra stå følgende:Fiske med reke, reketackle og lignende agn og utstyr er forbudt. I andre elver står det at sluk, wobbler, mark of flue er tillatt, så da blir det vel en defininsjonssak hva en rekeimitasjon er. Ville vel sjekker med den aktuelle elva først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bunker

Jeg fisker sjelden i ælv, så dette greiene her har jeg aldri hørt om. Hva er grunnen til reke er hat i elv?

Ja det lurer jeg også på. Tror det er pga folk mener det fisker

for godt. Men jeg har nå erfart selv og med andre at reke ikke er

noe garanti for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble reker ofte brukt på spesielle takler med 2-4 treblekroker, hvilket gjorde at mye fisk ble feilkroket. Reke i seg selv burde ingen ha noe mer mot enn mark, sluk eller flue, det var antallet kroker som gjorde fisket upopulært, og etter hvert forbudt. Det er imidlertid SVJV lov i Drammenselva og Numedalslågen med reke, men ikke på de "gode gamle" taklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.