Gå til innhold
Fiskersiden

Absurd rekordørret


 Share

Recommended Posts

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sjoorett1_-_Ken_J_r_202700c.jpg

Skulle ønske det var bedre bilde av brystfinnene, men de ser veldig fine ut til å være o-laks. Ryggfinnen er jeg litt skeptisk til.

Hodeformen tyder på sø, hybrid eller lakse-hunn, vanskelig å se noe fra den.

Haleroten sier laks, men sporden sier sø, men er usikker på hvor sikkert tegn sporden er på fisk av denne størrelsen.

Prikker/farge er også vanskelig. jeg synes prikkene/tegningene minner om sø, samtidig er det noe med fargen/glansen på ryggen som sier mer laks enn sø...

Kjevebeinet sier vel sø eller hybrid.

Vanskelig denne her, men håper på sø jeg da, det hadde bare vært utrolig kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, tilbake på Fiskersiden etter en lang sommer og vil være med jeg også. Tipper dette er en laks. Ikke nødvendigvis o-laks. En så stor fisk må ha lov til å være litt sliten nederst på halefinnen. Men se øverst der finnen er normal. Den er jo trukket ut i en spiss akkurat som en laks. Det jo bare smålaks som har markert kløft helt til midten av halefinnen. Som CB var inne på, en ørret i denne størrelsen burde hatt nærmest konveks halefinne. Men hvor blir det av svaret på DNA-analysen? Denne burde vært ferdig nå.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisk mellom 5 og 10 kilo tas det ganske mange av over hele landet hvert år..så det er IKKE særlig oppsikts vekkende..

skulle det vise seg at dette ER en sjøørret blir jeg faktisk litt skuffet. fordi fiskens er iallefall ikke ut som en sø. vet ikke om det er noen som har bildet her av 15 kilosen fra emån som ble tatt i 93? der ser man så tydelig det kan få blitt at det er ørret.

nei dette er laks eller en hybrid..gir meg aldri på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstantert som laks i dag :

Storfisken fra Lakselva var sjelden ..

… men det var ingen sjøørret. Analyser av fiskens arvestoff (DNA) ved NINAs genetikk-laboratorium viste at storfisken var en laks. Skjell-analyser viste at fisken var svært gammel. Den vandret ut fra ferskvann første gang som 5-åring, og har deretter vært 5-7 år i sjøen. Da den ble fanget, var den på vei til sin 3. gyting. Årsaken til at fisken hadde typiske sjøørret-karakterer som rett halefinne og mange prikker, kan ha med den høye alderen å gjøre.

http://www.nina.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Yngve

Hehe... dere har virkelig peiling... lakselva er kjent lokalt for diger sjoorret... masse fisk mellom 5-10 kilo er tatt der de siste aarene.... har forresten faatt ganske sikre opplysninger om at fisken er bekreftet 100% sjoorret...

Ja Yngve [ :P ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.