Gå til innhold
Fiskersiden

Surf stenger


Doffen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke kjennskap til disse stengene annet enn ved omtale, men kan si litt om hva jeg tror. Jeg antar at disse stengene er hovedsaklig beregnet på å kaste "lures" og ikke agntakler. De virker for korte og kraftige, og har nok en raskere aksjon enn en europeisk surfstang. De er nok utviklet for fisket etter sea bass på vestkysten i USA. Til utelukkende surfkasting med agn tror jeg du vil ha utbytte av å kikke til England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke stengene, men ikke noe problem å handle fra Cab. eller Bass. Kjøpte noe fra Bass for 2 uker siden, og varene var levert på døren 6 dager etter ferdig fortollet på Gardermoen. Dvs toll er det ikke, men moms må du betale i tillegg til frakt.

Jeg ble fakturert $44 i frakt i tillegg til at jeg kjøpte for ca $180.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 fot er greit for kastelengder på 100m +, men med 16! oz er den nok rimelig stiv, og vil kreve en del av kasteteknikken din for å mestre. Til sammenligning er de absolutt tyngste engelske surfstengene bortimot 10 oz, vanlig praktisk kastevekt 4-6 oz. Men jeg må jo legge til at dette bare blir synsing fra min side, siden jeg ikke har vært borti stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmastern er vel en middels kraftig stang, og du vil vel aldri få de store kastelengdene. Har selv en Nexave surf på 13 fot, og her må jeg opp i 175 gram og bruke mer kraft enn teknikk for å få den til å levere kast på 100 meter. Jeg kaster like langt med en Daiwasurfstang med langt mindre kraft.

Det høres ut som om du bør ta en kikk på Penn sine surfstenger, de har forholdsvis kraftige stenger i 12 og 13 fot. Veals.co.uk er et bra sted å begynne letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, glemte at sortimentet er byttet fullstendig ut i år:( Penn hadde mange flotte 12 og 13-fots kraftstenger og de fleste kom i både multi- og haspelversjon, men sortimentet er byttet fullstendig ut i år:( Sidewinderen er vel den mest lovende, men den leveres kun i multiversjon.

Kan ellers anbefale denne, som leveres både i 12 og 13 fot, og for både multi og haspel:

http://www.tackleshop.co.uk/ProductDetails...d6-541c93f71725

Den er muligens litt for myk hvis du liker tuppstive powerstenger, men er en svært god allroundstang.

Du finner ellers mye info om diverse surfstenger hvis du roter litt rundt her, kanskje du finner en som er etter dine spesifikasjoner:

http://neilsforum.marsh-tackle.co.uk/forum/

http://www.worldseafishing.com/forums/

http://www.sea-fishing.org/forums.html

http://www.anglersnet.co.uk/cgi-bin/ubb/ul...t=0;DaysPrune=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisneller er vel egentlig en smakssak, men de har noen fordeler: bedre kontakt ved kjøring av fisk, mer sveivekraft slik at du slipper å pumpe inn agnet, lettere å kaste tunge søkker samt bedre slitestyrke ved tungt fiske, men på den annen side er de vanskeligere å kaste med teknisk og krever bedre vedlikehold og nøyere senepålegging. De er også vanskelige å bruke til multisnøre. Til aktivt fiske med agn er de suverene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De fire store på surfstenger i UK heter ZZiplex, Conoflex, Greys og Century. Men jeg må jo innrømme at jeg ikke har hatt gleden av å håndhilse på noen av dem (ennå).

Anaconda-comboen fra Penn fikk flotte kritikker i siste Sea Angler, spesielt fordi den var lett å kaste med for nybegynnere, men også viderekomne vil ha glede av den. Det er en stang som er forholdsvis myk og fleksibel ment for off-the-ground kast og overhåndskast med vekter fra 110 til 170 gram. Fikk vel inntrykk av at dette ikke er noen rough ground-stang, men mer er ment for lange kast(opp til 150-180 meter) på ren/blandet bunn. Tror heller ikke dette er en stang for store agn, men mer ment for delikat fiske. Den er nok fin som et supplement til Beastmasterne.

Du kan helt sikkert ringe butikken og be om råd hvis du vet omtrent hva du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Doffen

Har bestilt 2 stk Century Tip Tornado Sport fixed spool hos

gerryfishing.com

Er det noen her på forumet som har meninger/erfaringer om stengene, gode eller dårlige.

Har jeg kjøpt katta i sekken eller?, dei var affal dyre nok[8D]

Hva mener Havengel om det her.

Century är superstenger! Har våta drömmar om deras karpstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en ting å si: Jeg er drit misunnelig! Dette er vel regnet som en av de beste surfstengene som kan kjøpes for penger. Takler alt fra 100 grams søkker til 175 gram og store agn og alt fra sandstrender til rufsete bunn. Er vel ikke for ingenting at den er veldig populær i UK. Kommer oppover og prøver dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.