Gå til innhold
Fiskersiden

Ny Artikkel - Kyst Meite


Remy
 Share

Recommended Posts

Les mer på forsiden om denne glimrende artikkelen!

Enkel Innføring i Kystmeite

Publisert: 18.08.05

Publisert av: Remy Ekornseter - Forfatter: Geir Arne Helland

Geir har sendt oss en enkel innføring i kystmeiterens verden: I denne artikkelen vil jeg stort sett ta for meg den tekniske delen av kystmeite; utstyr, takler og agn. Den taktiske delen; hvor du finner fisken, hvilke metoder og agn som funker best og den praktiske delen av fisket er bedre erfart enn fortalt. Det er også det som er halve moroa!

Les mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles glimrende! Nå slipper jeg å mase på dere mer meitegutter, jeg bare leser denne. Takk Geir Arne, takk! Leser man denne artikkelen, sammen med denne http://www.elbe.no/forside/3780 av Audun og den som sto i det siste AoF, skulle man være mer enn klar for å begynne med kystmeite.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mange erfaringer med multisener, ja. Det er ikke bare kasteegenskaper jeg har lagt vekt på, men totale bruksegenskaper. Til lettere kasteslukfiske foretrekker jeg PP da den kaster litt lenger. Foretrekker også PP til havfiske da den ligger bedre på snella enn FL og ikke skjærer så lett ned i spolen. Men til tyngre kastefiske er det annerledes. Min erfaring etter et par-tre års kystmeite i Drøbaksundet med både FL og PP er at sjansene for å dra løs et alvorlig bunnapp er større med FL enn med samme dimensjon PP. Utrolig seig sene, er ikke mange takkler jeg har mistet med FL, omtrent dobbelt så mange med PP. Har også hatt flere uforklarlige senebrudd på PP'en under kast og fiske, veldig få med FL. I en test i AOF for noen år siden ble også FL testet til å ha omtrent dobbelt så stor slitasjestyrke som PP, og det er også min erfaring. Bakdelen med FL er at man med jevne mellomrom må kappe noen meter selv om man bruker sjokkfortom, og at man må være nøyere med å sjekke sena. En annen fordel med FL er at det gjerne er lettere å se skader på sena enn på PP. Når det gjelder kastelengdene i vekter fra 100g og oppover synes jeg det er lite forskjell på kastelengdene med PP og FL, det er som regel andre faktorer som skal til for å gjøre det perfekte kast. Men som sagt, det er jo mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.