Gå til innhold
Fiskersiden

50 LB litt kraftig?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe havfiskeutstyr for fiske etter litt større fisk som torsk og Lange på store dyp (150+ ). Tenkte på en standupstang på 50 LB. Blir dette for voldsomt slik at jeg får problemer med å merke hvis kilosfisk napper? Tenkte å kunne bruke stanga til pilking med tunge pilker, men også til agnfiske. Er det vanskelig å få en stang som egner seg til begge deler?

Har hørt at 30 LB utstyr er passe for norske farvann. Men greit med litt kraftig utstyr hvis den virkelig store fisken biter?

Hadde tenkt å kjøpe en Senator 4/0 til stanga og fylle den med muliti rundt ... 0,30mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stanga du fikk 8 kilos langa på da du var med meg er en 30-80 LB standupstang. Penn Mariner Spesial. Den er ganske stiv og litt vanskelig å kjenne napping på. Fordelene med en slik stang er at det er ingen problemer med blylodd på 1 kg hvis strømmen krever slike vekter, det er og en stang som du kan gjøre tilslag på dyp over 100m hvis du ikke bruker sirkelkrok. Den stanga du fikk torsken på er en Shimano Beastmaster Boat 30-50 LB, den egner seg dårlig til slike loddvekter og tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på 30lb stenger. Noen er stive andre ikke. Har fisket mye med 1-1,5kg bly på 30lb stenger, uten noen problemer. Kjenn litt på stengene før du kjøper dem. Tror Lawson har kommet med en stangserie som skal være veldig bra i forhold til prisen. Tror de ligger op 1300kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, selv om jeg ikke har klart å bestemme meg enda. Men synes den kraftigste stanga jeg lånte av Magne SK var svært fin.

Ellers tenkte jeg å være litt grei mot Leidland og kjøpe muliti av han (1000-meters-spole). Bør jeg kjøpe 0,28 eller 0.38? Hadde som nevnt tenkt å kjøpe en Senator 4/0, og den tar vel 1000 meter med 0,28? Kanskje ikke langt unna med 0,38 heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å bruke så tynt snøre man kan. Men ikke så tynt at snøret vil "skjære" inn i spolen. Jeg syns selv at den nedre grensen med tanke på dette går ved 0,20mm. Ob bruker derfor 0,25mm selv. Ville ikke gått for så mye tykkere enn dette. Jo tykkere snøre, jo mere bly må du ha i andre enden for å takle strømmen. For å fylle opp spolen, kan det lønne seg å fylle opp med tykt monosnøre, eller tape, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,28 håller i massvis. Det går ju att lyft 20 kg i den!! Själv brukar vi använda 0,20-0,25 multi vi djupfiske och har aldrig haft några problem med detta.

När det gäller rullar och spö så är i vart fall vikten på utrustningen något jag tycker är väsentligt. Är tungt att pirka en hel dag med en 50lb spö och en senator. Ser heller inte det stora behovet, enig med Robert om att 30lb borde räcka. Hade oxå tittat lite på Shimanos TLD rullar, är en kostnadsfråga givetvis, men har själv ett par som fungerat perfekt i alla år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nok ta en titt på Lawson Atlantic Explorer 15-40 lb før jeg bestemmer meg.

Hvis jeg skal bruke 0,28 mm multi, er det da noe poeng med Senator 4/0? Holder det med en 3/0? Den er et par hundre gram lettere. Det står at den tar 375 meter 30 Lb, men da menes det vel dacron, noe som fyller mye mer enn mulitifilament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Som sagt så kjente jeg på en Lawson her om dagen, og syns den virket bra. Problemet med stengene til Fenwick er at de er svært myke i tuppen. Slik at det kan by på problemer hvis man må ha bra med blå på. Men aksjonen i stanga er det ingen ting å si på.

Just the point for småfiske på store dyp. Toppaksjon med rygg. Ingen problem som helst med kilos lodd eller mer. Du skal tross alt bare ned til bunn, deretter er det glide tackle og med slik topp kjenner du selv slimålen når den sutter på fileen![ :D ] No problem amigo[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på Lawson Atlantic Explorer 15-40 lb, og den var da snerten og lett. Nesten så man kunne brukt den som båtstang etter røya i Skogseid. Den virket veldig fin, men det er vel et poeng i det Fiskekongen sier at tuppen blir for myk for pilking/dunking med kiloslodd og -pilker?

Kanskje løsningen på stangproblematikken er å kjøpe to stenger i stedet for å prøve å finne en stang som egner seg til begge deler. Eller kan Lawson-stanga likevel greie brasene?

Ikke lett dette her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt forvirret etter å ha mailet med CB om Lawsonstengene(lurer på om han blandet betegnelsene litt da han skrev at Atlantic Explorer er beregnet for tyngre pilker og større fisk enn Powerjigger), og tok en kikk i Seeberg-katalogen og i havfiskestangtesten i Alt om fiske, og fant ut følgende om Lawson-stengene:

Atlantic Explorer 12-30 LB

Powerjigger 15-40 LB

I testen står det at AE er egnet til meite og pilker opp til 300g, har myk tupp, løftekraft 7 kg. PJ tar tyngre pilker og har halvaksjon med stivere tupp, men er også egnet til meite, løftekraft 12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg ville gått for en mindre klasse jeg også. Jeg fisker mye på ca.200m og bruker utstyr i 12-20, Jeg bruker Antares stang og Speedmaster snelle, begge fra Shimano med Rapala sin mulitsene som heter Thermic.

Stangen er utrolig sterk, men litt myk hvis du skal pilke tungt hele veien. Den er fantastisk til agnfiske og tåler det som er på bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.