Gå til innhold
Fiskersiden

Bruk av opphenger


 Share

Recommended Posts

Hei!

Har aldri prøvd fiske etter sjøørret med sluk og en opphenger før, men har lest at mange har hatt lykke med slikt fiske.

Er det noen som kan gi meg tips om ang. flue valg, hvor høyt oppe fra sluken bør opphengeren være og hvor lang bør opphengeren være?

På forhånd, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kai

Hei!

Har aldri prøvd fiske etter sjøørret med sluk og en opphenger før, men har lest at mange har hatt lykke med slikt fiske.

Er det noen som kan gi meg tips om ang. flue valg, hvor høyt oppe fra sluken bør opphengeren være og hvor lang bør opphengeren være?

På forhånd, takk for hjelpen!

Prøve ca 1 -1,5 meter over sluken og jeg har prøvd med fluen Micky Finn og det virker bra sikker andre fluer som virker like bra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått endel sjøørret på opphenger som har vært helt ned i 30-40 cm fra sluken også. Dersom det er grunt og vanskelig bunn bør du vurdere feste opphengerflua i en glidende knute slik at du ikke har sluken halvannen meter på slep etter, med fare for bunnapp og tap av både fisk og utstyr, i verste fall sammen. Ulempen er jo selvsagt at en skarp treblekrok kan skade en sjøørret som har tatt en flue festet med glidende knute. Bunnforhold og dybde bør tas med i betraktningen når man fester opphengerflua.

Niels Vestergårds "Shrimp Slammer" (beskrevet i Villmarksliv for noen år siden, spør hvis du vil ha mønsteret) har vært min beste opphengerflue i saltvann, og små svarte streamere/store slanke nymfer de beste i brakkvann. Merkelig nok egentlig siden slike smådyr neppe beveger seg naturlig så fort som jeg pleier å sveive inn (med unntak av svært kaldt vann). Ved å bruke en sildesluk og en krepsdyrimitasjon som opphengerflue imiterer du to forskjellige typer byttedyr "samtidig" (vanvittig fart på krepsdyret til tider, men de fisker allikevel!). Ved å bruke den nevnte Mickey Finn, eller andre fargesterke opphengerfluer, kan du også forsøke flere farger samtidig. Altså en sildesluk som imitasjon og en opphengerflue som provokasjon, men hvorfor ikke prøve en stor fiskefarget streamer som opphenger og en sluk i knallfarger?

Som ved alt annet fiske: variasjon og fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg kommer med mønsteret til Shrimp Slammer må jeg bare advare deg: jeg er en slask av en fluebinder. Fort, gæl'i og stygt mens jeg ser sport på TV, slik har alle mine fluer blitt til. Derfor er nok slett ikke jeg den rette til å sette opp mønstre, og jeg må be herr Vestergård om unnskyldning om jeg husker helt galt.

Krok: Tørrflue/våtfluekrok, gjerne relativt kortskaftet, ser ikke noe poeng i å bruke rustfri krok i sjøen siden fluene gjerne mistes eller ødelegges innen de ruster. Jeg har bundet flua i størrelser fra 12 og opp til 4/0 (..., glimrende til pilkefiske etter treg lyr, sei, makrell), tror størrelse 6-10 er passende størrelse til sjøørret.

Rib: tynn wire, kobber (eller svart eller gull om du vil)

Kroppshackle: grizzle til grå kropp, brun til rødbrun kropp

Kropp: rufsete, dubbet, grå eller brun/rødbrun, jeg har stor sans for kanindubbing som pirkes ut med nål etterpå for å rufse til den ferdige flua.

Øyne: kulelenke, gull eller kobber

Vinge: Ekorn, brun eller grå, bindes inn pekende forover, brettes tilbake over kuleøynene og surres fast.

"Følehorn": to tynne gummistrikkbiter (svarte, brune eller grå) bindes inn pekende forover, lengde omtrent som kroppen på flua. Disse følehornene gir flue veldig mye liv når den fiskes med korte rykk på fluestang.

Fikk senest i formiddag en middagslyr på 700g med denne flua og hurtigsynkende klump i Trondheimsfjorden. Imidlertid tror jeg en grovt overdimensjonert Griffiths Gnat i str 6-10 (med dubbing, ikke herl i kroppen) kan gjøre nytten. Vet dette er litt off topic siden det er snakk om sjøørret, men jeg har ofte blitt imponert over hvor mange flerekilostorsk, store lyr og sei som har foretrukket denne flua i str 2-4/0 ved sjøfiske fremfor pilk, agn, jigg, makk og annet tradisjonelt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.