Arbiter Skrevet August 23, 2005 Rapporter Share Skrevet August 23, 2005 Har kjøpt en boks med navnet WD 40, som vistnok står for "Water displacement attempt 40" Dette er en slags "Verktøy-på-boks" og skal drive ut fukt, og smøre mm. Hvis produktet holder hva det lover, må dette være utmerket for rusbeskyttelse av sneller som brukes i saltvann. Sitter her å skrur, renser, og smører på noen sneller, meeen er litt i tvil om dette er rette kjemikaliet for sneller med bremselameller og tannhjul som skal ha fett. Noen som har erfaring med dette? http://inventors.about.com/library/invento...tors/blwd40.htm http://www.wd40.com/Brands/wd40.cfm Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikR Skrevet August 23, 2005 Rapporter Share Skrevet August 23, 2005 har selv brukt 556 (en lignende spray) på mine første sneller og det var ingen suksess. sikkert bra å spraye på deler der friksjon ikke skjer, slik som blanke overflater eller mer. ville mye heller gått for en spesial olje samt fett. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Havengel Skrevet August 23, 2005 Rapporter Share Skrevet August 23, 2005 Jepp, har brukt det på våpen, og det ser ut til å fordampe etter en stund da det er rimelig tyntflytende greier. Fint å rense med til Den Store Årlige Rensen Hvor Det Alltid Blir En Del Til Overs, men kjøp heller et sett med olje og fett fra ABU til vedlikehold, eller Rocket oil/fuel. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet August 23, 2005 Rapporter Share Skrevet August 23, 2005 556 og WD40 og lignende produkter anbefales kun til å løsne opp rust. Disse produktene inneholder kun små mengder med smøremidler som fordamper lett og som således ikke egner seg for langvarig smøring av lagre og drev. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arbiter Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Ok. Nei, jeg trodde aldri WD 40 kunne smøre tannhjul. Jeg må presisere noe som kan misfortås i første post: Bremselameller skal IKKE ha fett. Men den messingskslingen med gjenger (som stjernehjulet sitter på) på Ambassadeursneller sliter hardt under saltvannsfiske, og irr ser ut til å være uunngåelig. Tenkte å beskytte denne mest mulig, og håpet WD 40 kunne legge beskyttelse der, som teksten på boksen beskriver. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 smør på med litt fett på hoveddrevsbusningen.. på gjengene til stjernehjulet og ikke minst litt fett der hvor hoveddrevet går rundt hoveddrevsbusningen - ellers kan hoveddrevet låse seg fast. Så vil du sikkert si; "ja, men hva med bremselamellene - de skal jo ikke ha fett, kan jeg smøre der da!?" Hvis du ikke drukner snella med fett blir dette sjeldent noe problem. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Professor Bacon Skrevet August 26, 2005 Rapporter Share Skrevet August 26, 2005 Hvis du hører med en urmaker om WD40, så er dette bannlyst!! Dette påstanden gjelder renovering av eldre pendelur. Vask med aceton (ikke på lakkerte flater) eller avfettingsmiddel, så smører du med Abu-olje. Fettet er det ikke så farlig med. Her duger Biltema's universale like bra. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet September 7, 2005 Rapporter Share Skrevet September 7, 2005 Det at bremselammeller ikke skal ha fett er en sannhet med modifikasjoner. En del Shimano sneller skal ha smurte breseskiver. De MÅ brukes kun en liten mengde av et spesiellt Shimano bremsefett. (Ikke tilgjengelig i Norge, kan bestilles fra USA) Så for å få best ytelse på en Calcutta bremse er det nok lurt å sende den inn til service. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even A Skrevet September 7, 2005 Rapporter Share Skrevet September 7, 2005 [8D]WD-40 er silikonbasert smøre/løysemiddel. Det er topp til låser og slike innretninger som ikke har stor belastning over tid. Til snellebruk er det nødhjelp der og da. Til shimanosnellene er det anbefalt å benytte karbonfett på laminatene til bremsefunksjonen. Orginalfettet er ikke lett å få fatt i, men det finnes annet karbonfett beregnet på industriell benyttelse. Skaff deg en kontakt innen offshore så kan det hende du får fett på fingrene... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karleif Skrevet September 9, 2005 Rapporter Share Skrevet September 9, 2005 Molykote BR2+ er et fett som inneholder grafitt. Dette er et meget vannbestandig fett som tåler høye hastigheter. Vil vel tro dette skal fungere Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rubjo Skrevet January 28, 2006 Rapporter Share Skrevet January 28, 2006 I Normark katalogen står følgende under vedlikehold av sneller: "Du kan bruke rustløsere som "verktøykasse på boks" som overflatebehandling utvendig på snellen. Spray forsiktig og tørk av. Viktig: Bruk aldri slike midler invendig da de ødelegger fettets evne til å smøre og eventuell legering på drev!" Så det der er nok ikke å anbefale nei... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heike Skrevet February 14, 2006 Rapporter Share Skrevet February 14, 2006 jeg tror ikke det er så lurt å bruke wd 40[ ], men er det noen som vet om en internett side som selger fett beregnet på sneller? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet February 14, 2006 Rapporter Share Skrevet February 14, 2006 Er meget fornøyd med CRC Super Adhesive Grease som er tilgjengelig fra Clas Ohlson. http://www.clasohlson.no/ Artikkel 35-1444, kr 89 for 100ml Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet February 14, 2006 Rapporter Share Skrevet February 14, 2006 hei. hvit hukommelsen ikke spiller meg et puss, så mener jeg å huske at WD40 er beregnet på smøring og rensing av elektriske komponenter. Egenskapene til dette er at det ikke leder strøm, og har lav overflatespenning, slik at det trenger lett inn overalt. Dette gjelder også 556 og også en type som heter brake-free. de to siste har i tillegg tilsetninger av kjemikalier som løser opp rust. Dette er mer "nødhjelp" for å løsne ting som sitter fast. Er snella full av gammelt, størknet fett, kan dette være bra til å løse opp dette. Å bruke dette som eneste smøring i lager eller tannhjul går ikke, men som utvending smøring på flater som hus ol er det ok, da WD40 legger igjen en tynn film av silikonfett. ellers er det mange bra tips her som burde hjelpe, så jeg trenger vel ikke å gjenta alle de andre Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heike Skrevet February 19, 2006 Rapporter Share Skrevet February 19, 2006 sitat:Opprinnelig postet av abbor Er meget fornøyd med CRC Super Adhesive Grease som er tilgjengelig fra Clas Ohlson. http://www.clasohlson.no/ Artikkel 35-1444, kr 89 for 100ml takk for tipset, skal nok ta meg en tur og kjøpe den i nærmeste fremtid[ ] Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.