Gå til innhold
Fiskersiden

WD 40


Arbiter
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt en boks med navnet WD 40, som vistnok står for "Water displacement attempt 40"

Dette er en slags "Verktøy-på-boks" og skal drive ut fukt, og smøre mm.

Hvis produktet holder hva det lover, må dette være utmerket for rusbeskyttelse av sneller som brukes i saltvann.

Sitter her å skrur, renser, og smører på noen sneller, meeen er litt i tvil om dette er rette kjemikaliet for sneller med bremselameller og tannhjul som skal ha fett.

Noen som har erfaring med dette?

http://inventors.about.com/library/invento...tors/blwd40.htm

http://www.wd40.com/Brands/wd40.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har brukt det på våpen, og det ser ut til å fordampe etter en stund da det er rimelig tyntflytende greier. Fint å rense med til Den Store Årlige Rensen Hvor Det Alltid Blir En Del Til Overs, men kjøp heller et sett med olje og fett fra ABU til vedlikehold, eller Rocket oil/fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nei, jeg trodde aldri WD 40 kunne smøre tannhjul.

Jeg må presisere noe som kan misfortås i første post:

Bremselameller skal IKKE ha fett.

Men den messingskslingen med gjenger (som stjernehjulet sitter på) på Ambassadeursneller sliter hardt under saltvannsfiske, og irr ser ut til å være uunngåelig.

Tenkte å beskytte denne mest mulig, og håpet WD 40 kunne legge beskyttelse der, som teksten på boksen beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smør på med litt fett på hoveddrevsbusningen.. på gjengene til stjernehjulet og ikke minst litt fett der hvor hoveddrevet går rundt hoveddrevsbusningen - ellers kan hoveddrevet låse seg fast. Så vil du sikkert si; "ja, men hva med bremselamellene - de skal jo ikke ha fett, kan jeg smøre der da!?"

Hvis du ikke drukner snella med fett blir dette sjeldent noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører med en urmaker om WD40, så er dette bannlyst!! Dette påstanden gjelder renovering av eldre pendelur.

Vask med aceton (ikke på lakkerte flater) eller avfettingsmiddel, så smører du med Abu-olje. Fettet er det ikke så farlig med. Her duger Biltema's universale like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det at bremselammeller ikke skal ha fett er en sannhet med modifikasjoner. En del Shimano sneller skal ha smurte breseskiver. De MÅ brukes kun en liten mengde av et spesiellt Shimano bremsefett. (Ikke tilgjengelig i Norge, kan bestilles fra USA) Så for å få best ytelse på en Calcutta bremse er det nok lurt å sende den inn til service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[8D]WD-40 er silikonbasert smøre/løysemiddel. Det er topp til låser og slike innretninger som ikke har stor belastning over tid. Til snellebruk er det nødhjelp der og da. Til shimanosnellene er det anbefalt å benytte karbonfett på laminatene til bremsefunksjonen. Orginalfettet er ikke lett å få fatt i, men det finnes annet karbonfett beregnet på industriell benyttelse. Skaff deg en kontakt innen offshore så kan det hende du får fett på fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

I Normark katalogen står følgende under vedlikehold av sneller:

"Du kan bruke rustløsere som "verktøykasse på boks" som overflatebehandling utvendig på snellen. Spray forsiktig og tørk av.

Viktig: Bruk aldri slike midler invendig da de ødelegger fettets evne til å smøre og eventuell legering på drev!"

Så det der er nok ikke å anbefale nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei. hvit hukommelsen ikke spiller meg et puss, så mener jeg å huske at WD40 er beregnet på smøring og rensing av elektriske komponenter. Egenskapene til dette er at det ikke leder strøm, og har lav overflatespenning, slik at det trenger lett inn overalt. Dette gjelder også 556 og også en type som heter brake-free. de to siste har i tillegg tilsetninger av kjemikalier som løser opp rust. Dette er mer "nødhjelp" for å løsne ting som sitter fast. Er snella full av gammelt, størknet fett, kan dette være bra til å løse opp dette.

Å bruke dette som eneste smøring i lager eller tannhjul går ikke, men som utvending smøring på flater som hus ol er det ok, da WD40 legger igjen en tynn film av silikonfett. ellers er det mange bra tips her som burde hjelpe, så jeg trenger vel ikke å gjenta alle de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.